Ukrajinci od dnes výrazne skomplikujú život ľudom na východe Slovenska

Dnes začal pre ľudí na východnom Slovensku ďalší „boj“. Predovšetkým v okolí obce Ubľa a k nej priľahlých obciach.

Obce na východe Slovenska to od začiatku konfliktu na Ukrajine nemajú ľahké. Sú prvé na rane, ktoré podávajú ruku, veľmi veľa situácii riešia svojpomocne s pomocou dobrovoľníkov. Za to im, samozrejme, patrí veľké uznanie.  Problémy však boli už dávno pred tým. Pri hraničných obciach z dňa na deň začali pribúdať odstavené autá, ktoré cez hranicu neprechádzali, a postupne sa z nich stáli vraky, ktoré boli postupne rozoberané na mieste. Obce si s nimi často nevedeli dať rady. Keď sa problém šťastne vyriešil, prichádza na rad iný problém.

Možno ste už dávnejšie zachytili, že Ukrajinci vo veľkom skupujú autá v EÚ a vozia ich domov. A je jedno, aké to je auto. V kolóne nájdete aj 1000 eurové autá, no drvivú väčšinu tvoria auta o dosť drahšie.  Ukrajinci roky nevedeli priniesť na Ukrajinu novšie autá, resp. bolo to veľmi drahé a administratívne náročné. Teraz majú výnimky z cla a vozia všetko rad radom. Ako správne tušíte, je to prezentované ako nástroj na podporu domácich, ale reálne to je na podporu kšeftov a biznisu s autami, ktoré aj tak do lokalít, kde sa bojuje a tak tak skoro nedôjdu, ale rozchytajú sa medzi domácimi na západe alebo strede krajiny…. Navyše, aj takto sa mení trh na Slovensku a biznis s autami, či inými komoditami prekvitá, keďže extrémne rýchlo rastie dopyt a s nimi aj cena. Ale to popisovať nebudem. Navyše, netreba zabúdať, že pri vývoze auta registrovaného na SK musí byť auto podrobené kontrole originality. Záujem o túto službu rapídne rastie, takže aj príjmy niektorých subjektov…

Čo sa však teraz zmenilo? Od dnes je hraničný priechod Ubľa jediným na Slovensku, kadiaľ môžu Ukrajinci tieto autá z EÚ voziť. Ostatné 2 sú v Poľsku. Iná cesta vraj nie je. Ak si porovnáme usporiadanie ciest, hraničného priechodu Ubľa a hraničného priechodu Vyšné Nemecké na mape, alebo ak máte miestnu znalosť, rýchlo pochopíte, že maličký priechod v okrese Snina nemá jednoducho šancu prepúšťať autá vo vysokej frekvencii. Takže sa tvoria kolóny medzi obcami, čí už Dúbrava, alebo Ruský Hrabovec, už od dnes od skorého rána, ktoré nevedia linky SAD obchádzať. Áut na export zo Slovenska veľmi rýchlo pribúda a môže sa stať, že SAD bude výrazne meškať.

Ktoré cesty I. triedy sa zmenia?

Samozrejme, obciam vzniká ďalší problém. Ľudia, ktorí tam stoja, produkujú odpad pri cestách. Keď toto raz skončí, bude pri cestách veľké množstvo odpadu, a nie som si istý, či sa na to vyčlenia nejaké peniaze, alebo to zas budú pratať dobrovoľníci, ktorým osud ich obce nie je ukradnutý.  Slovákom v obciach táto situácia tiež riadne skomplikuje život. Tým, že sa stojí, resp. bude stáť niekoľko desiatok hodín, ľudia jednoducho budú žiadať o pomoc domácich, či už WC, kávu, čaj… a iné drobné láskavosti. Lenže množstvo domácich sa bojí, majú narušené svoje zvyky a sú to poväčšine starší ľudia, ktorí sa boja si pustiť niekoho domov alebo na dvor.

PS. Chápem vážnosť situácie u nášho suseda, nákup áut im nezadivím, ale je potrebné riešiť problémy aj na východnej hranici, na ktorú sa z Bratislavy takmer vždy zabúda. Tento kus zeme s ľuďmi, ktorí tam ešte ostali,  je dobrý len vtedy, keď si politici chcú spraviť PR…ich osud už roky nikoho nezaujíma, a myslím si, že inak to nie je ani teraz…

 

dovoz auta na ukrajinuhraničné prechody s ukrajinoukadiaľ na ukrajinuubľavývoz auta na ukrajinu
Komentáre (0)
Pridať komentár