Videli sme prvý slovenský vodíkový autobus

Slovenský technologický startup Mobility-Innovations Production, s.r.o. dnes predstavil prvý nízkopodlažný mestský autobus na vodíkový pohon plne homologizovaný na predaj v krajinách EÚ. Autobus má dojazd 400 km, rekordne nízku spotrebu vodíka a využíva unikátnu ultraľahkú kompozitnú konštrukciu karosérie. Spoločnosť plánuje sériovo vyrábať 250 ks autobusov do roku 2025.

Slovenský technologický startup Mobility & Innovation Production s.r.o. úspešne dokončil certifikačný proces prvého vodíkom poháňaného mestského autobusu v krajinách Európskej únie. Do svojho portfólia tak spoločnosť MIP pridala k už v reálnej prevádzke nasadenému elektrickému autobusu aj plnohodnotnú vodíkom poháňanú verziu mestského autobusu.

 

Využitím vysoko efektívneho palivového článku a unikátneho uloženia vodíkových nádrží v „motorovom“ priestore, prejde autobus až 400km na jedno tankovanie pri rekordne nízkej spotrebe vodíka – iba 3,2kg/100km. Autobus je 8 metrov dlhý, 2,5 metra široký a komfortne odvezie až 68 cestujúcich, čo je možné vďaka unikátnej ultraľahkej kompozitnej konštrukcii karosérie. Na pohon využíva elektromotor Siemens Elfa s celkovým výkonom 125kW a krútiacim momentom 1019 Nm, ktorý je napájaný dvojicou akumulátorov s celkovou kapacitou 70kWh. Takto poháňaný autobus dokáže prejsť až 100km na čisto elektrický pohon. Na zvýšenie dojazdu až na 400km bol do systému integrovaný vysoko efektívny vodíkový palivový článok, ktorý počas jazdy dobíja oba akumulátory  maximálne s 30kW výkonom. Karoséria je samonosná a svojím unikátnym prevedením nepodlieha korózii. Je ultraľahká, pevná, nevodivá a nehorľavá, ľahko sa udržiava a jej životnosť pri správnej údržbe dosiahne bez problémov aj 40 rokov.

Vodíková verzia mestského autobusu je výsledkom spolupráce s renomovanými technologickými partnermi z 5 krajín.

Autobus prešiel zložitým procesom homologizácie v spoločnosti TÜV SÜD Czech. Vydaním európskeho typového schválenia je autobus možné okamžite prihlásiť do premávky v hociktorej krajine akceptujúcej európsku homologizáciu. MIP sa týmto stala európskym lídrom na trhu mestských autobusov s bez emisným pohonom, ktorá je pripravená dodať plnohodnotnú elektrickú a zároveň vodíkom poháňanú verziu mestského autobusu pre zákazníkov z krajín Európskej úrovne. MIP plánuje vyrobiť v tomto roku 40ks elektrickej a vodíkovej verzie mestského autobusu. Cieľom spoločnosti MIP je v krátkom čase spustiť plnohodnotnú výrobu s plánom vyrobiť v roku 2023 100 kusov a postupne navýšiť výrobu na 250 kusov do roku 2025. Pre plnohodnotnú sériovú výrobu spoločnosť počíta s novými výrobnými priestormi. V kontexte stratégie zelenej politiky spoločnosti má MIP prioritný záujem využiť existujúce voľné kapacity brownfieldov v regióne Hornej Nitry. Slovenský technologický startup Mobility-Innovation Production s.r.o., vznikol spojením technologickej spoločnosti Mobility-Innovation a.s. a investora v podobe pána Rudolfa Hrubého.

Renault Master H2-TECH – Rýchlo, zeleno a na vodík

autobusautobus na vodíkvodíkvodíková doprava
Komentáre (0)
Pridať komentár