Zákonodarcovia schválili novelu zákona, ktorá s účinnosťou od 1. marca 2022 zakazuje voľné parkovanie na chodníkoch. Výnimky budú iba na tých miestach, kde to bude povolené vyznačené príslušným dopravným značením – vodorovným aj zvislým. Argumentovali tým, že sa chodníky majú vrátiť chodcom a ako už viackrát, aj tentoraz si naši zákonodarcovia pomohli príkladmi z krajín vyspelej západnej Európy. Vraj, k nám susedným (HU,PL, A) stále parkovať na chodníkoch môžete približne za rovnakých podmienok ako u nás. Ako hlavný problém vidím to, že na to nie je infraštruktúra pripravená. Tiež parkovanie na chodníku nie je problém pre všetky mestá a obce. Nie každá obec potrebuje parkovaciu politiku! Problematika je pálčivá predovšetkým, pochopiteľne, na sídliskách miest. Kvôli tomuto opatreniu občania po celom Slovensku prídu o tisícky možností zaparkovať. Adekvátna kompenzácia je v nedohľadne…
Privilegovaní
Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí pre cyklistov mladších ako desať rokov, osoby, ktoré ich sprevádzajú a osoby, ktoré ich vezú v zmysle zákona. Tí smú jazdiť po pravej strane chodníka, ak tým neohrozujú ani neobmedzujú chodcov. Na chodníku budú môcť zaparkovať aj samovyvažovacie vozidlá, kolobežky s pomocným motorčekom, bicykle a na chodníku budú môcť naďalej parkovať aj motocykle a skútre, ak to dopravná značka neupraví inak. V každom prípade však musí ostať súvislá voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m.
Kto bude pokutovať?
S autom budete môcť parkovať na chodníku už iba tam, kde sú riadne vyznačené parkovacie miesta – zvislými aj vodorovnými značkami. To ale zároveň znamená, že keď samosprávny nechcú nechať obyvateľov, návštevníkov prípadne tých, ktorí chodia do práce v danom meste či štvrte mesta autom na holičkách, tak musia vyznačiť takéto parkovacie miesta. A z toho majú asi hlavu v smútku, pretože to nebude lacné, no rysuje sa dobrý biznis pre výrobcov dopravného značenia. Kontrolovať nesprávne parkovanie je prioritne úlohou mestskej a obecnej polície, štátna polícia by mala riešiť iné veci v dynamike dopravy, na ktoré mestská polícia nemá zákonné oprávnenia. To však nevylučuje, že štátna polícia tak nemôže učiniť. Pokutovanie za nesprávne parkovanie môže byť rôzne. Od zablokovania auta papučou a následne priamym finančným riešením priestupku, cez odtiahnutie auta až po využitie zadokumentovaní priestupku a oznámení na príslušný orgán.
Vidia A), nevidia B)
Takmer všetky samosprávy majú obmedzený rozpočet a máloktoré generujú prebytok. Odkiaľ zoberú peniaze na značenie (keď aj väčšina chodníkov je v katastrofálnom stave plynutím času, ktoré si poväčšine žiadnu rozsiahlu opravu nepamätajú), najmä keď zákon prišiel v novembri takpovediac z neba? No jedine, že parkovanie spoplatnia. O dopravné značenie sa navyše treba starať, aby bolo platné. Maľovanie čiar vzhľadom na termín účinnosti musí prebiehať v zime, čo je technicky zložité a prudko závislé od počasia. K tomu treba pripraviť projektové dokumentácie a aj vyrobiť dostatočné množstvo značiek. Kto na tom zarobí? Značiek bude treba tisícky, takže značkový biznis aj vďaka novej vyhláške ďalej krásne prekvitá.
O (ne)estetickosti radšej pomlčím. Ak sa úplne zakáže parkovanie na chodníkoch, tak sa môže stať, že niektoré ulice sa budú musieť zjednosmerniť, aby sa vytvorili nové kapacity na parkovanie. To v praxi znamená, že sa do ovzdušia opäť raz vypustí väčšie množstvo emisií, resp. sa spomalí dynamická doprava.
Chápem potrebu ochrany chodca a vrátenie chodníka chodcom, ale ak by to tak malo byť, tak si to vyžaduje technické úpravy, keďže slovenská architektúra z minulého režimu o takom niečom nikdy neuvažovala. Bohapusto niečo zakázať, bez akceptovateľnej alternatívy, to nepovažujem ani nikdy nebudem považovať za riešenie. Aj mnohí predstavitelia obcí túžia potom, aby sa účinnosť tohto zákona posunula – čo sa aj reálne môže stať. Položme si otázku, potrebujú vlastne chodci viac ako 1,5 m, ak sa prakticky o chodník s nikým deliť nemusia?
A možno to nebude…
Obce veľmi dobre vedia, čo to je za rozsiahly problém a ako málo času na to majú. Využívajú svoje vplyvy, aby sa účinnosť týchto dikcii zákona posunula, nakoľko nie je možné zabezpečiť dopravné značenie – výrobcovia o.i. nestíhajú. Je preto možné, že sa to ešte o nejaký ten mesiac posunie. Úplne zrušenie nového nariadenia a návrat do aktuálneho stavu je však nereálne.