Toyota Aygo X: Nápadný mini-crossover

Aygo X je postavený na podvozkovej platforme TNGA (GA-B).

Automobilka Toyota začiatkom minulého roka prezentovala prostredníctvom európskeho centra štúdiu vozidla Aygo X Prologue. Teraz prichádza na scénu produkčná verzia mini-crossoveru Toyota Aygo X, ktorá sa bude vyrábať v českom Kolíne v závode Toyota Motor Manufacturing Czech Republic. Na trh sa dostane v prvej polovici tohto kalendárneho roku.

Aygo X Prologue zaujal svojim extravagantným dizajnovým jazykom, produkčný model je trochu umiernenejší, ale aj tak má neprehliadnuteľný „look“. Crossover cieli na zákazníkov, ktorí požadujú kompaktné vozidlo s výrazným charakterom. Nový model Toyota Aygo X navrhli a vyrobili na starom kontinente pre život v meste aj mimo neho. Toyota pri návrhu nového Ayga X previedla naprieč celou Európou dôkladný prieskum požiadaviek na mestské cestovanie, načúvala prianiam zákazníkov a ich požiadavkám po štýlovom, kompaktnom automobile. Aygo X je postavený na podvozkovej platforme TNGA (Toyota Global New Architecture) GA-B.

Uvedená platforma mala premiéru v prípade nového Yarisu, európskeho Auta roku 2021, a neskôr tiež pri prevedení Yaris Cross. Vozidlo vyniká v meste alebo na diaľkových trasách kompaktnými rozmermi a agilitou, aby šofér vyžaroval za volantom potrebnou istotou. Okrem toho musí evokovať a sprostredkovať emócie, ale súčasne využívať tie najlepšie technológie v kompaktnom celku, to všetko v súlade s hospodárnou prevádzkou. Už od konceptu Aygo X Prologue, ktorý pripravilo európske návrhárske a vývojové centrum Toyota ED2 vo francúzskom Nice, chceli návrhári značky ponúknuť záujemcom o kompaktné vozidlo na starom kontinente odvážny design.

Aygo od svojej premiéry na trhu v roku 2005 predstavovalo najdostupnejšie vozidlo značky Toyota v Európe, ktoré zákazníkom robilo radosť svojim nadčasovým,, sviežim a zábavným charakterom. Noví záujemcovia o Toyotu viac než v minulosti požadujú eleganciu, individuálny charakter a možnosť prejaviť svoju osobnosť. Návrhári ED² nadviazali na postavenie štýlovej ikony v triede minivozidiel s cieľom navrhnúť koncepčný automobil presne pre takých zákazníkov. „Každý si zaslúži senzačné vozidlo. Pri pohľade na Aygo X môžem s hrdosťou prehlásiť, že presne taký tím ED² stvoril. Mám veľkú radosť, že v tomto segmente pôsobí skutočne revolučne,“ povedal Ian Cartabiano, riaditeľ pre design, Toyota European Design and Development.

Aygo X má výrazný dvojfarebný lak, ostrejšie línie ako štúdia a klinovitú líniu strechy. Kvarteto farebných karosérií je inšpirované rôznymi druhmi korenia. Pocit dynamiky v prospech športovejšieho imidžu ešte akcentuje nová klinovitá línia strechy. High-tech predné svetlá zdanlivo obopínajú kapotu v tvare krídla, zatiaľ čo veľká mriežka chladiča o niečo nižšie spoločne so svetlami do hmly a ochranným krytom nárazníku vytvára motív zdvojeného lichobežníku, ktorý je súčasťou identity Ayga. Nový farebný koncept je inšpirovaný rôznymi druhmi atraktívnych a svetoznámych korení. Pre nový model Toyota Aygo X tak bola navrhnutá jedinečná zostava farieb, z ktorých každá reprezentuje odlišnú esenciu a osobnosť vozidla.

Cardamom – kardamom hlása mimoriadny štýl aj eleganciu, sprostredkujúci kultivované a neokázalé estetické kvality s efektom stredne sýtej zelenej. Chilli – chilli paprička je ohnivá a prémiová farba, ktorá upúta pozornosť svojim vrelým a hlbokým farebným leskom, za ktorým stoja jemné trblietavé vločky kovu v modrom odtieni, začlenené do červeného laku. Ginger – zázvor je rafinovaná béžová stálice, ktorá poukazuje na dobrodružného ducha a vrelosť. Juniper – jalovec je mladistvo pôsobiaci dotyk mužnosti, modrá farba vytvorená špeciálne pre tento model, ktorému dodáva ľadový chlad, decentne doplnený o načervenalé tlmené podtóny.

Každý z týchto efektných odtieňov korenia je v nápadnom kontraste voči čiernej streche a zadnej časti (vozidla v dvojfarebnom lakovaní), čím Aygo X okamžite vystupuje z davu ako svojbytný model. Uvedený motív korenia sa však netýka len exteriéru vozidla. Hlavné prvky interiéru sú zladené s tónmi korenia na karosérii, a prepožičiavajú tak kokpitu markantný design, ktorý zahrňuje aj prístrojovú dosku a stredový panel. Pri bližšom skúmaní sedadiel objavíme prešívaný symbol „X“, decentne začlenený priamo do tkaniny. Označenie modelu Aygo X sa rovnako jemne odráža v svetlometoch podľa designárskej filozofie „keen look“ (pozn. posadnutý výzorom) s cieľom dodať tomuto vozidlu robustnú a súdržnú identitu.

Dvojfarebné lakovanie Ayga X okamžite priťahuje pozornosť okoloidúcich. Očividne to nie je len detail. Je to neoddeliteľná súčasť designu,“ uviedla Anastasiia Stoliarová, produktová projektantka pre Aygo X, Toyota Motor Europe. Nové Aygo X využíva podvozkovú platformu GA-B, ktorá z Ttoho mini-vozidla robí jedinečný crossover s upravenou zmenšenou zadnou časťou podvozku v kombinácii s kratšími prednými aj zadnými prevismi. S dĺžkou 3700 mm prerástlo predchodcu o 235 mm, hoci rázvor narástol len o 90 mm. Predný previs je o 72 mm kratší než v prípade modelu Toyota Yaris, zatiaľ čo najväčšie dostupné kolesá majú teraz 18-palcov.

Aygo X, ideálne pro úzke mestské uličky, sa tiež môže pochváliť mimoriadne malým polomerom otáčania (len 4,7 m), jedným z najmenších v celom segmentu. Celková šírka karosérie sa oproti modelu Aygo zväčšila o 125 mm na 1740 mm. Medzeru medzi prednými sedadlami tak bolo možné zväčšiť o 20 mm, čím sa rozostup medzi pasažiermi v oblasti ramien zväčšil o 45 mm. Výsledkom spolupráce automobilky Toyota s dodávateľom JBL je prémiový audiosystém, ktorého akustický profil upravili v súlade s charakteristickými vlastnosťami modelu Aygo X. Audiosystém so štvoricou reproduktorov používa zosilňovač s výkonom 300 W. Okrem toho disponuje veľkým 200mm subwooferom v batožinovom priestore pre hutné basy, živou odozvou reproduktorov a čistým zvukovým prejavom v širokom spektre kmitočtov.

Ničím neobmedzený výhľad smerom hore si užije posádka Ayga X v prevedení s vysúvacou látkovou strechou (pozn. výbava na želanie), ktorá sa medzi crossovermi segmentu A objavuje vôbec po prvý raz. Nová látková strecha je navrhnutá tak, aby si ju vychutnal aj šofér za volantom – otvor je väčší o 40 mm pri 20% zväčšení uhlu výhľadu smerom von. K pohonu Toyoty Aygo X slúži opakovane oceňovaný litrový trojvalec 1KR-FE, ktorý sa dočkal ďalších vylepšení v súlade s európskymi predpismi. Tento agregát ponúka vysokú mieru spoľahlivosti a výkonu s cieľovým parametrom spotreby paliva len 4,7 l/100 km a emisií CO2 na úrovni 107 g/km.

-jj- zdroj a foto: Toyota

Aygo XEurópaJaponskoToyotaToyota Aygo XToyota Aygo X prologue
Komentáre (0)
Pridať komentár