SEAT Ibiza 1,5 TSI EVO 7DSG FR – O krok ďalej

SEAT Ibiza. Facelift prináša oveľa viac zmien, ako by ste pri prvom pohľade povedali.

 

Zmeny zvonka sú také malé, že pre neznalého sú prakticky nebadateľné. Upravené sú vlastne iba svetlomety. Zaujímavé je, že testovaný exemplár, hoci bol v najvyššej výbave FR, nemal denné svetlá so špecifickou signatúrou. Ako denné svetlá svietili vonkajšie segmenty svetlometov. Tzv. dizajnové svetlá na denné svietenie sú súčasťou príplatkových svetiel Full LED

High. Najspoľahlivejším indikátorom faceliftu je tak nápis Ibiza na veku kufra, ktorý je po novom písanými písmenkami. A ja poviem, že u mňa Ibiza ani nepotrebovala žiadne výrazné zmeny na exteriéri, pretože jej z hľadiska dizajnu „išla karta“. Jedinú vec, ktorú by som vytkol je, že verzia FR nemá výraznejšie odlišovacie prvky od ostatných verzií. Celkom iná opera je interiér. Tam sa konštruktéri rozhodli urobiť radikálnu zmenu, ale osobne s tým nie som stotožnený. Začnem pozitívami. Testovaný model mal v kaplnke budíkov naďalej analógové budíky.

Digitálny displej Full Digital Cocpit je opäť aj v najvyššej výbave FR za príplatok. Ostalo aj mechanické ovládanie klimatizácie. Na krajoch prístrojovej dosky sa objavili kruhové výduchy klimatizácie, ktoré nielenže majú efektnú farebnú obruč, ale za zanedbateľný príplatok 51 eur sú aj podsvietené. V našom prípade boli obruče výduchov podsvietené červenou, môžete si vybrať aj bielu farbu podsvietenia. Samozrejmosťou je možnosť zmeny intenzity podsvietenia. A pokračovať budem tým, čo sa mi nepáči. V strede prístrojovej dosky sa objavil dotykový displej pripomínajúci voľne stojaci tablet, čo nie je dobré. Po prvé: takéto „tabletovanie“ už začína byť nudné, pretože ho majú prakticky všetky automobilky. Po druhé: stredové výduchy klimatizácie šli pod displej, takže sú v lete prakticky nevyužiteľné, pretože by studený vzduch prúdil na vaše ramená alebo paže a to by bola priama cesta k reume. Takže pôvodné usporiadanie s výduchmi hore a displejom pod nimi bolo rozumnejšie a ešte sa mi to aj viac páčilo. A neobstojí ani argument, že „sme chceli, aby vodič musel pri pohľade na displej sklápať oči čo najmenej“. Za jazdy by sa totiž na displej nemal pozerať vôbec alebo len minimálne. Nemilo ma prekvapilo, že vzadu sú vnútorné kľučky škaredé, tmavé plastové.

Iba s DSG

Testovaný model mal 1,5-litrový preplňovaný štvorvalec TSI EVO s výkonom 110 kW (150 k), ktorý sa žiaľ kombinuje výhradne so sedemstupňovým automatom. Žiaľ, pretože s manuálom by bola väčšia zábava a žiaľ preto, lebo prevodovka nie je dobre zladená s motorom pri rozjazde z miesta. Keď pracujete s plynom jemne, potom aj rozbeh je jemný. Avšak stačí, aby ste čo i len o kúsoček prekročili predstavu riadiacej jednotky o miernej práci s plynom a ten rozbeh je zbytočne rýchly – absolútne neadekvátny vašim požiadavkám. Na druhej strane chválim, že za jazdy už prevodovka radí hladko a ani nepodtáča motor zúrivo.

Keď som v úvode spomínal, že nová Ibiza prináša viac zmien, než by sa na pohľad zdalo, tak som myslel aj na bezpečnostné a asistenčné systémy. Novinkou je systém Travel Assist, ktorý umožňuje poloautomatickú jazdu v celom rozsahu rýchlostí – od 0 do 210 km/h. Kombinuje adaptívny tempomat, ktorý udržuje rýchlosť v závislosti od premávky a rozpoznávania dopravných značiek, a Lane Assist, ktorý vedie auto v strede jazdného pruhu. Systém Trafic Jam Assist zasa zabezpečuje automatickú jazdu v zápche.

Asistenčné systémy majú zväčšený rozsah a zlepšenú funkcionalitu.

Avšak ani tie, ktoré mala aj aktuálna verzia, nie sú úplne rovnaké. Napríklad radary systému Side Assist (sledovanie zóny mŕtveho uhla) mali doteraz dosah 40 metrov, po novom až 70. Navyše, v nízkej rýchlosti sa dokážu prepnúť do širokouhlého režimu a zabezpečujú informácie pre systém varujúci na auto prichádzajúce zboku, keď cúvate spoza neprehľadnej prekážky. Front Assist sa zasa rozšíril o dve funkcie – o podporu vodiča pri vyhýbaní sa prekážke a o asistenta odbočovania. Prvá z nich v úvodnej fáze vyhýbacieho manévru jemne zapôsobí na volant, aby vodičovi naznačil správny smer, kade sa má prekážke vyhnúť, druhá zasa zabráni zrážke, keď vodič pri odbočovaní doľava, teda cez jazdný pruh v opačnom smere, prehliadne oproti idúce auto. Testovaný model nemal všetky spomínané systémy. Mal adaptívny tempomat, ale bez aktívneho vedenia v jazdnom pruhu. Iba s vracaním auta do pruhu pri tendencii neželaného opustenia pruhu. Páči sa mi, že si Ibiza pamätá vypnutie sledovania jazdných pruhov. A vyzdvihnúť musím, že každý Ibiza má rezervné koleso. Iba dojazdové, ale aj to je miliónkrát lepšie ako opravná súprava.

SEAT Ateca 1,5 TSI Style Family – Tak presne akurát!

Čo treba uznať

  • Príjemné auto.

Čo nám chýbalo

  • Trocha výraznejšie zmeny FR voči ostatným verziám.

Čo nás prekvapilo

  • Ibiza nemá denné svetlá so špecifickým podpisom.

SEAT Ibiza 1,5 TSI EVO DSG7 FR Family

Cena (základ/test)                                                         14 700/19 190 €

Záruka                                                                                5 rokov alebo 100 000 km

Motor

  • preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 498 cm3, max. výkon 110 kW (150 k) pri 5 000 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 250 Nm pri 1 500 – 3 500 ot.min-1. Emisie CO2 138 g/km.

Jazdné výkony                                                                                               

  • 0 – 100 km/h za 8,1 s, vmax = 216 km/h, spotreba WLTP/test 6,1/5,8 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor 

  • Bluetooth
  • Wi-fi
  • USB
  • Zrkadlenie
  • Uhlopriečka: 8,25
  • Batožinový priestor: 355 dm3
DS. test DS 7 Crossback Performance LinefotogalériarecenziaSeat Ibiza 1.5 TSI EVO 150 DSG7 FR FamilySeat Slovensko
Komentáre (0)
Pridať komentár