SEAT Ateca 1,5 TSI Style Family – Tak presne akurát!

SEAT Ateca 1,5 TSI Style Family alebo keď je ovca celá aj vlk sýty.

Po skúsenostiach s nafullovanou naftovou dvojlitrovou verziou Ateca Xperience Family s výkonom 110 kW a pohonom všetkých kolies som sa už nevedel dočkať na to, kedy si budem môcť detailne osahať Atecu pre takého bežného smrteľníka s nárokmi na funkčnosť, príjemnosť, bezpečnosť ale bez okatého luxusu. Priznám sa, už pri prvom stretnutí s modernizovanou Atecou som doslova žhavil konfigurátor pre dobrého známeho, aby sa mu vyskladalo auto, ktorému nič nechýba a nestojí majland. A presne niečo také sa mi s odstupom času náhodne dostalo do rúk. Trafila sa mi skutočne tak správne a logicky vydarená verzia označovaná ako Style s balíkom Family, že som o nej začal uvažovať aj sám. Balík Family zahrňa okrem iného pár príplatkových prvkov a aj prívetivejšiu cenu. Okrem paketu sa mnou testovaná stajlka môže pochváliť aj príplatkovými 18-palcovými zliatinovými diskami kolies a tiež dynamickými zadnými svetlami. K tomu ďalšie priplatené praktické prvky ako sú vyhrievané predné sedadlá a volant, svetelný a dažďový senzor, viacfarebné ambientné osvetlenie interiéru, Safe & Driving Pack XL pre Media system PLUS (adaptívny tempomat, systém monitorvania mrtvého uhla…), parkovacia kamera a pár niekoľko „desaťeurových“ prvkoch z tohto stupňa robia zlatý stred, ktorému podľa mňa nič závratné nechýba. A možno po hlbokej úvahe by sa predsa niečo našlo. Konkrétne 2 veci, ale to sa dozviete nižšie.

Pôsobivý štýl pre masy

O tom, že Ateca prešla nedávno decentnú modernizáciu ste už určite počuli aj na našom webe. Rozpisovať sa o zmenách a vylepšeniach teda nebudem. Prejdem teda k veciam, čo sa mi na takto vybavenom aute páčili. Príplatková strieborná metalíza v kombinácii s čiernymi plastmi aj v okolí kolies vyzerá štýlovo a prakticky. Nevidno na nej špinu a skvele spolu ladia. Podpis full led predných svetiel doplnený o príplatkové zadné led svetlá s dynamickou smerovkou vyzerá moderne a pre pár neznalých evokuje skôr inú sesterskú automobilku so sídlom v Ingolstadte – Audi. Možno by ste mali vedieť, že predné svetlá neposkytujú funkciu vyrezávania či natáčanie, ale popravde, nechýba mi to, keďže svietia aj do šírky.

Sadám si do vnútra. Klasické analógové budíky pred vodičom sú dobré čitateľné. Ja osobne si nepotrpím na moderné digitálne prístrojové panely, takže ak to nie je vyslovene nutné, v konfigurátore ich nezaškrtávam. Horšie sa mi v nich orientuje a ťažšie v nich hľadám rôzne často zbytočné funkcie, ktoré poskytujú. Za mňa je prehľadnosť jednoducho veľké plus. V Atece som sa zorientoval rýchlo, a to je aj vďaka tlačidlám na multifunkčnom volante, s ktorými je ovládanie  baladou. Jediné, čo mi pri spomínaných tlačidlách počas testovacieho týždňa nešlo podľa predstáv, alebo lepšie povedané nevyhovovalo, bolo, že som si opakovane mýlil otočné ovládanie hlasitosti rádia s tlačidlovými funkciami tempomatu, keďže na totožnom mieste na náprotivnej strane je prepínanie hudobných skladieb alebo staníc rádia.

Na sedadlách ma prekvapilo pomerne menej početné či menej husté prešívanie. Na hlavnej stredovej sedacej časti sú len dve podlhovasté pásiky, ktoré plnia len esteticko-dokoračnú funkciu a látku vôbec nenapínajú. Nepamätám si čalúnenie, ktoré by bolo tak voľné, a nepriliehalo tak pevne k molitanu sedadiel. Každopádne na komfortný posed to nemá vplyv, len sa obávam, čo sa stane vplyvom plynutia času a rozdielu teplôt, či mechanickej námahy a či náhodou nedôjde k rýchlejšiemu opotrebeniu. Ale to sú len moje ničím nepodložené úvahy… Sedadlá sú inak pohodlné, a s vyhrievaním im nemám čo vytknúť.  Zadné sedadlá sú delené v pomere 60:40 a po sklopení bohužiaľ nevytárajú rovnú plochu. Otázne je, koľkokrát do roka túto funkciu využijete. Ak to bude hoci len sporadicky, určite si priplaťte za mechanizmus sklápania operadiel zadných sedadiel z kufra za 18 eur. Bude to určite najlepšie investovaná „dvacka“ v živote a som rád, že mnou testovaná verzia to mala. Pri batožinovom priestore prichádzame k prvému príplatkovému prvku, ktorý mi chýbal. Je ním elektrické ovládanie kufra… Nie žeby som bol rozmaznaný, nemám problém sa načiahnuť a kufor zavrieť,  ale doslova ma pár krát rozčúlilo, keď sa mi opakovane nepodarilo zavrieť kufrové dvere na prvýkrát. Prišiel som na to až po usadnutí za volant, a tak som musel opäť vystúpiť zas ich otvoriť a ráznejšie buchnúť. Podobné sa mi stávalo aj so zadnými dverami. Kým prvý problém sa dá riešiť spomínaným príplatkom, druhý je už iba o zvyku. Našťastie všetky dvere majú solídny zvuk aj pri rezkejšom zatvorení a zdá sa, že netrpia…

4 valce v štýle

Pre výbavu Style je príznačné, že až od nej dodávajú 1,5-litrový zážihový štvorvalcový motor. A nehanbím sa priznať, rovno by som ho pre svoje potreby kombinoval s dvojspojkovou prevodovkou DSG. Spolu tvoria vydarené duo, ktoré má v porovnaní s manuálnou prevodovkou lepšie dynamické hodnoty, prakticky bez rozdielu v papierovej spotrebe. Pre jazdenie po väčšom meste výhody automatickej prevodovky určite oceníte a popravde jej nemám čo vytknúť. Tu sa pomaly dostávame k druhej veci, čo mi chýbala. Priplatil by som si za pádla pod volantom, aby som si znásobil zážitok pri rezkejšej jazde. Kulisa radenia pre preraďovanie a podraďovanie je totiž už tradične opačne orientovaná (+ hore, – dole) a nevyhovovala mi. Čo sa mi však páčilo je, že je to stále klasická páka, žiaden shift by wire, a tiež, že je pomerne nízka a dobre padne do ruky.

Prečo by som volil  1,5 TSI? Disponuje  maximálnym krútiacim momentom v širokom pásme otáčok, v ktorých sa bežne jazdí a je hlavne je tichý a prakticky o ňom neviete. A prečo práve automat DSG namiesto manuálu? Lebo sú naladené tak, ako keby spolu vyrastali a nehádajú sa medzi sebou za žiadnych bežných okolností. DSG tiež preto, lebo jedine s ním viete mať príplatkový vyššie spomenutý komfortno-bezpečnostný balík Safe & Driving Pack XL pre Media system PLUS, ktorý okrem iného pomáha pri jazde v kolóne, či systém núdzového zastavenia.

A koľko tento strieborný Španiel žerie? Po potulkách Slovenskom som sa mimo mesta, po okreskách a dedinkách bez veľkého snaženia dostal na 5,5 litra benzínu na 100 km. Celkový týždňový priemer pri rôznorodých podmienkach jazdy, od kolón, cez dynamickejšie presuny na diaľnici zastavil na 7,8 litra benzínu na 100 km.

Aj striebro môže byť pre niekoho viac než zlato!

A čo dodať na záver? Už sa teším na to, keď nám do redakcie zavíta verzia FR, ktorá sa líši športovejším duchom tak navonok, ako aj zvnútra.

SEAT Ateca 2,0 TDI 150k 4Drive – Hola Pedro!

Stručne                                                             

Čo treba uznať        

  • Štýlová univerzálnosť.

Čo nám chýbalo      

  • Pádla pod volantom.

Čo nás prekvapilo   

  • Perfektný príklad toho, keď je menej viac.

SEAT Ateca 1,5 TSI 150k  7-DSG Style Family

Cena a záruka:

  • Základ/test  19 190/27 783 €.
  • 5 rokov alebo 100 000 km

Motor:

  • Preplňovaný zážihový R4/16V,  zdvihový objem valcov 1 498 cm3,  max. výkon 110 kW (150 k) pri 5 000 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 250 Nm pri 1 500 –  3 500 ot.min-1. Emisie CO2 (WLTP) 146 – 162 g/km.

Jazdné výkony, spotreba:

  • 0 – 100 km/h za 9,1 s, Vmax = 202 km/h, spotreba výrobca (WLTP)/test 6,4 – 7,1 /7,8 l/100 km.

Batožinový priestor a konektivita

  • Bluetooth – áno
  • Wi-fi – áno
  • AUX/USB – nie/áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 8,25
  • Batožinový priestor: 510 dm3
5 TSI Style 110 kWfotogalériarecenziaSEAT Ateca 1Seat ateca 1.5 TSI Style Family DSGSeat Ateca DSGSeat Ateca faceliftSeat Ateca StyleSeat Slovenskoskusenostitest
Komentáre (0)
Pridať komentár