Zbožňujem staršie autá. Neviem sa dočkať, keď si do svojich na dnešné pomery starých áut sadnem a preveziem sa. A rovnako to má aj šéfredaktor. Jednoduché ovládanie, klasická klíma, tlačidlové rádio, jediný displej okrem rádia, ktorý mám sú digitálne hodiny a v jednom aute ešte ukazovateľ kilometrov. Všetko prehľadné, nič nemusím hľadať a hlavne ma nič nevyrušuje. Všetko potrebné si nájdem hmatom aj po slepiačky. Na nových autách je to presný opak. Na jednej strane je používanie telefónu za jazdy priestupok páchaný závažným spôsobom, na strane druhej, orientovať sa v infotainmentoch a na digitálnych palubných či prístrojových doskách je často viac a viac o hubu. Ale aby som novým nekrivdil. Ten pocit bezstarostnosti spojeným so zaručenou mobilitou , vysokou pasívnou, ale aj aktívnou bezpečnosťou je pre mňa naozaj silným argumentom, prečo kúpiť nové auto.
Digitalizácia, hneď po elektrifikácii, je jedným z najsilnejších trendov v modernom automobilovom priemysle. Či sa nám to páči alebo nie, z kokpitov nových modelov sa pomaly stáva jedna veľká obrazovka. Extrémnym príkladom je Mercedes EQS a jeho Hyperscreen. Aj ďalší výrobcovia sa rozhodujú pre stále väčšie displeje. Kam to až dotiahneme? Osobne často dokonca vypínam aj head-up displej, lebo mi v noci pri jazde lesom vadí a rozptyľuje ma od hľadaní možných štvornohých divých nástrah.
Dotykové displeje teda čoraz viac dominujú v interiéroch moderných automobilov. Mladá generácia to jednoducho chce a rozplýva sa nad tým. Infotainmenty sa dokonca často samostatne hodnotia, u mňa sú však stále na druhej, ak nie tretej koľaji. Našťastie, existujú však značky, ktoré sa mienia vydať inou cestou, pričom digitálnej móde úspešne odolávajú. Jedným z príkladov je Alfa Romeo.
Alfa Romeo trendu digitalizácie vraj nemieni podľahnúť – alebo to aspoň hovorí šéf značky Jean -Philippe Imparato, ktorý na túto otázku nedávno vniesol viac svetla v rozhovore. V rozhovore pre francúzske periodikum „Caradisiac“ priznal, že chce, aby autá Alfa Romeo zostali autami predovšetkým pre vodiča, s prehľadným a jednoduchým kokpitom, ktorý neodvádza pozornosť od riadenia. Uvidíme, kam ich potlačí koncern.
„Čo najmenej obrazoviek,“ vysvetlil Imparato. “Nepredávam iPady oblečené v aute. Predávam Alfu Romeo,” dodal. Ako veľmi sa tieto slová prejavia v realite? Na odpoveď si musíme počkať do premiéry ďalších modelov Alfa Romeo.
Prvým v poradí je dlho očakávané SUV Tonale. Potom k nej pribudne malý mestský crossover, ktorý sa má vyrábať v Poľsku. V oboch prípadoch si však musíte ešte počkať, pretože taliansky výrobca je známy tým, že jednoducho nedodržiava termíny avizovaných predstavení.
Alebo možno len načrtol realitu s nedostatkom čipov a jednoducho sa budú musieť výrobcovia áut uskromniť len na veci nevyhnutné?