Mercedes eSprinter – Denník kuriéra

Mercedes eSprinter nás nabádal zamyslieť sa, či má zmysel elektrická dodávka pre kuriéra v meste.

A ako to najlepšie zistiť? Predsa praxou. Miesto výkonu som si stanovil striktne na 2 susedné bratislavské okresy s rôznorodými cestami a prevýšeniami. Začiatok šichty som naplánoval na 08:00 h v bežný pracovný deň. Akurát sa mi nepodarilo zohnať patričné zaťaženie a vzhľadom na počasie som jazdil bez klimatizácie či kúrenia. Medzi rečou, samotný výrobca odporúča, aby vodič v chladnom počasí využíval vyhrievanie sedadiel namiesto kúrenia, keďže spotreba energie je menšia. 

Začíname

V úvode by ste mali vedieť, že skriňový eSprinter by v závislosti od verzie mal zvládnuť prejsť 157 km, ale skutočný dojazd sa líši od viacerých premenných. Kuriérske autá sa do depa často vracajú aj viackrát do dňa, preto nechápem, prečo umiestnili nabíjací konektor pod predný znak, keď k nakladacej rampe sa cúva? Odpoveď bude asi prostá, nižšia cena. Vedel som, že celý deň budem jazdiť v bežnom režime E, v ktorom je optimalizovaný dojazd. Mimochodom, jazdné režimy sú tri, zamerané buď na plný výkon, alebo na dojazd. Ovplyvňujú okrem iného prejav elektromotora či kúrenie/klimatizáciu. Ja som zvolil strednú cestu, kde je odozva na plynový pedál miernejšia a klimatizácia sa správa podľa vonkajšej teploty. Zamieril som aj na najvyššie položené miesto v Bratislave, kam sa dá autom dostať bez problémov. Sledoval som, a priam mi mrzol úsmev, ako rapídne klesá dojazd pri jazde do kopca. Podvedome som vedel, že pri rozumnom využívaní a striedaní štyroch spôsobov rekuperácie stratu dobehnem dole kopcom. Pri jazde z kopca som sa brzdového pedála nemusel ani dotknúť, ale riešil som stupne rekuperácie, a teda aj decelerácie páčkami pod volantom. V zimnom období pri poľadovici treba byť pri rekuperovaní opatrný. Po kopcoch nasledovalo motanie medzi bytovkami, simulované zastavenia a časové prestávky zodpovedajúce odovzdaniu balíka. Otočky v úzkych slepých uličkách boli bez parkovacích senzorov a cúvacej kamery malým pôrodom. Neuľahčovali mi to ani na môj vkus pomerne malé spätné zrkadlá a fakt, že ani pri cúvaní eSprinter štandardne nevydával výrazný zvuk, a teda očami som kontroloval situáciu za vozidlom, aby sa mi tam neprimotal chodec, ktorý neočakáva tiché cúvajúce auto. Manipuláciu pri pozdĺžnom parkovaní mi neuľahčoval ani približne 20 cm široký schodík pred zadnými dverami, ktorý síce oceníte pri nastupovaní do ložného priestoru, no vyššie obrubníky pre neho predstavujú riziko.

Aj pre začiatočníkov

eSprinter nie je žiadny olympijský šprintér. Rozbeh by som prirovnal k trolejbusu, ktorý konštantne zrýchľuje, žiaden kopanec sa nekoná ani v C režime s plnou silou. Aj ten menej šikovný kuriér začiatočník pri rozbiehaní nič nevysype, iba žeby si balíky naukladal nestabilne už v depe. Na druhej strane je to možno škoda, keďže premávka v meste občas vyžaduje agresivitu, a ani pri plnom plyne som sa občas jednoducho nestíhal preradiť z pruhu do pruhu. Celkovo ma elektrický úžitkáč nabádal ku komótnej pohodovej jazde, dokonca podvedome som opakovane jazdil aj tesne pod limit maximálnej povolenej rýchlosti.

Hneď poobede som si nasimuloval druhú nakládku a zamieril do druhého okresu, kde som sa motal podobným štýlom ako doobeda. Pracovný deň som ukončil presne o 17.00 h s týmito parametrami: čistá dĺžka jazdy 4:53 h, priemerná rýchlosť 25 km/h, spotreba 26 kWh/100 km a celkovo prejdených 123 km. Dojazdová rezerva sa prvýkrát objavila pri zostávajúcich 21 km, po znížení pod 5 km údaje o dojazde úplne zmizli.

Kalkulácie

Vďaka systému nabíjania s konektorom CCS môžete nabíjať rýchlo. Z 0 na 80 % to trvá 20 minút, z 1 na 100 % sme nabíjali 45 minút. V domácich podmienkach by to trvalo 8 hodín.  Jazda s Mercedesom eSprinter je zaujímavá a po stránke pohonu nenáročná. Extrémne rýchlo som si zvykol a už v čase obeda som vedel, že môže dávať za presne stanovených predpokladov zmysel. Či sa oplatí, alebo nie, to si musí zhodnotiť každý sám. Maximálne 123 km, vysoká cena, menší dojazd v zime… Ak si vediete ako kuriérska firma, resp. živnostník štatistiku, tak kalkulačka alebo Excel vám jednoducho ukáže výsledok, či má eSprinter pre vás zmysel alebo nie. Zatiaľ totiž u nás neexistujú žiadne bezemisné zóny, takže tento argument padá z rozhodovacieho listu.

                                                            

Čo treba uznať        

  • Dojazd v hlavnom meste vystačil.

Čo nám chýbalo      

  • Samostatné zamykanie ložného priestoru.

Čo nás prekvapilo   

  • Cena.

Mercedes V300 d Marco Polo -Symbol cestovateľa

Mercedes-Benz eSprinter 47 kWh

Cena a záruka:

Základ/test  64 986/70 754 €.

  • Integrovaný balík údržby 6 rokov alebo 160 000 km
  • Záruka na akumulátor 8 rokov alebo 160 000 km

Motor:

  • asynchrónny elektromotor, max. výkon 85 kW (116 k) pri  9 001 ot.min-1, max. krútiaci moment 295 Nm pri  n. u. ot.min-1. Emisie CO2 (WLTP) 0 g/km.

Jazdné výkony, spotreba:

  • 0-100 km/h za n. u. s, Vmax = 120 km/h, spotreba výrobca (WLTP)/test 34,2 /26 kWh/100 km

Batožinový priestor a konektivita

  • Bluetooth – áno
  • Wi-fi – nie
  • AUX/USB – nie/áno
  • Zrkadlenie – nie
  • Uhlopriečka: 0
  • Batožinový priestor: 11 m3
elektrická dodávkafotkygalériaMercedesMercedes eSprinterMercedes Slovesnko. testMercedes-Benz eSprinter
Komentáre (0)
Pridať komentár