BX nebolo a už ani nikdy nebude len také obyčajné auto. To auto musíte chcieť celým srdcom. Za posledný rok som videl možno jeden kus pojazdný, pred tromi – štyrmi rokmi to bolo možno 2-3 zachovalých kúskov. Na denné jazdenie to už nie je a kto ho má, ten ho nedá. Každopádne si pamätám, že to boli 2 chrochtáčíky (nafta) a jedno športovo ladené GTI. Išiel som si za nimi vykrútiť krk. Naozaj pred 10-15 rokmi by ma ani len nenapadlo, že nad nimi budem slintať…:)
Problémom starších citrónikov je aj to, že tieto autá chce a vie opravovať málokto. Navyše sú to často páni v rokoch, ktorý sa to naučili na kolene pred 30 rokmi. Čo z toho plynie? Je to v podstate ideálne auto pre toho, kto miluje výzvy a má veľa času a chuť učiť sa.
BX vyrábali od roku 1982 do roku 1994. V roku 1986 prešiel modernizáciou (ktorá mu neskutočne pomohla, hoc len v decentných detailoch) a v roku 1987 prišla verzia GTI 16V 4×4 a 4×4 Break. Pod kapotou ste mohli nájsť všetko z vtedajšej dielne PSA okrem 6 valcov PRV. Výkon sa pohyboval od dnes pomerne smiešnych ale vtedy bežných 50 koní po necelých 160 koní. K téme výbava sa tu ale nemôžem vyjadrovať, lebo by to zabralo pod dňa. V tej dobe pre PSA platilo, čo kus, to originál a som toho svedkom pri oprave svojej 405-ky.
Bežným modelom sa tiež venovať nebudem z časových dôvodov. Vymenovať všetko čo, kedy a ako, by trvalo celý rok. Spomenieme si len tie najzaujímavejšie. BX 4×4 mal spoločnú platformu s Peugeotom 405 x4, Mi16x4 a T16 (ale pozor, pohon x4, Mi16x4 a T16 v Peugeotoch sa tiež od seba navzájom odlišoval). Platforma bola teda podobná, nie úplne rovnaká. Nie všetky komponenty sú s Peugeotom zameniteľné. Oproti 405ke ste BX 4×4 mohli mať aj s nafťákom, 405-ka bola len a len benzín s objemom 1,9i a po modernizácii 2,0i. Ohľadom nafty v BX si však nie som až taký istý, len múdre zdroje a katalógy náhradných dielov to tvrdia, ja osobne som nikdy žiaden naftový model s pohonom všetkých kolies nevidel. Rozdelenie náhonu bolo 53 % krútiaceho momentu pre prednú nápravu a 47 % pre zadnú nápravu. Zadný diferenciál typu Torsen bol ovládaný elektronickou uzávierkou diferenciálu, ktorú bolo možné spustiť pri rýchlosti do 40 km/h. V kombinácií s nastaviteľnou výškou podvozku môžem BX pokojne označiť ako predchodcu dnešných vysoko populárnych SUV. Prechodnosť v najvyššej polohe bola určite lepšia ako pri bársakých dnešných pseudo SUV.
Krátke intro k športovým modelom BX
BX SPORT je limitovaná séria, ktorú vyrábali v rokoch 1985 až 1987. Edícia sa líšila hlavne výkonnejším 8 ventilovým motorom a vonkajším vzhľadom. Sport dostal laminátové nárazníky podobné neskoršiemu GTI 16V a rozširujúci laminátový bodykit. Motor mal dvojitý karburátor weber a dosahoval výkon 126 koní (93 kW) a krútiaci moment 170 Nm. Pôvodne plánovali 2500 kusov, vďaka predajnému úspechu vyrobili o ďalších 5 000 kusov viac. Oveľa častejšie sa však môžeme na bazárových portáloch stretnúť s verziou GTI, ktorá mala motor s objemom 1,9 litra, vstrekovanie a výkon od 88 do 90 kW (120 do 122 k).
Futuristický Citroën SM oslavuje abrahámoviny, predbehol svoju dobu
Dostávame sa k najlepšej verzii GTI 16 Valve alebo francúzsky 16 Soupapes. Použili dva motory: XU9J4 (D6C) a XU9J4Z (DFW). Tie sa líšili hlavne kompresným pomerom a nastavením vačkových hriadeľov. Ph1 (phase1) vyrábali v rokoch 1987 až 1989 a modernizovanú Ph2 (v niektorých krajinách mala menší výkon kvôli katalyzátoru) vyrábali v rokoch 1990 až 1992. Spočiatku použili systém Motronic ML4.1 (160 k), neskôr ho nahradili systémom Motronic M1.3 (148 k, 158 k), ktorý sa odlišoval novšou riadiacou jednotkou a snímačom klepania. Podľa krajiny určenia s katalyzátorom alebo bez. Presne tak isto to bolo aj v prípade 405 Mi16 ph1. 405 Mi16 Ph2 už mala úplne iný motor XU10 a objem 2,0 litra.
Citroën BX GTI 16V mal štandardne vyhrievané elektricky ovládané zrkadlá, hmlové svetlá, bodykit, zadný stierač, elektricky ovládaný šíber (podľa krajiny) a klimatizácia (príplatok), palubný počítač (príplatok), vyhrievané sedadlá (príplatok). GTi 16V mali anatomické sedadlá od Recaro s výrazným bočným vedením a bedrovou opierkou pre vodiča.
Čím si všetkých citrónik získal, bolo hydropneumatické odpruženie oboch náprav. Keď fungovalo, nemalo na svete konkurenciu. Vrásky na čele však prichádzali v prípade porúch. Ale aj na Slovensku sa postupom času naučili niektorí majstri ako na to. Vpredu bola náprava typu McPherson. Brzdy boli kotúčové a často aj s ABS. Hydropneumatické zásobníky, alebo hydrogule mala 16v tvrdšie kvôli eliminácii náklonov.
Citroën vyrábal GTi 16V Mk1 autá v rokoch 1987 až 1989. V roku 1990 bol dopredaj Mk1 vyrobených pred rokom 1989. Celkovo vyrobili 11 896 kusov Mk1 a 3 544 kusov verzie Mk2.
Foto: BX club