Mercedes-Benz triedy S – Capo di tutti capi

Mercedes-Benz triedy S už desaťročia spokojne kraľuje na automobilovom vrchole, odkiaľ spoľahlivo udáva trendy.

Tiež ste si už niekedy predstavovali, že vlastníte stroj času, ktorý vás v priebehu sekundy teleportuje do budúcnosti? Všetko, čo iní spoznajú až o pár rokov, vy odrazu uvidíte už dnes. Scéna ako zo sci-fi filmu sa v automobilovom svete môže bez problémov premeniť na skutočnosť. Stačí si totiž sadnúť do novej generácie Mercedesu-Benz triedy S a to, čo v ňom uvidíte a zažijete, si majitelia bežných áut dnes ešte nevedia ani len predstaviť. Už prvý pohľad na 5,3 metra dlhý sedan vzbudzuje v človeku rešpekt. K nám sa navyše dostal nový Mercedes-Benz triedy S v predĺženej verzii s o 11 centimetrov dlhším rázvorom osí kolies, za čo si výrobca pýta príplatok 2 750 eur. Za pozornosť bez pochýb stoja výsuvné kľučky dverí, vďaka ktorým má dlhočizný sedan lepšie aerodynamické vlastnosti, ktoré prispievajú k znižovaniu spotreby paliva. Honosne pôsobiace 20-palcové disky kolies dokonca nesú označenie AMG. Mňa však testovaný Mercedes-Benz S 400 d zaujal predovšetkým farbou svojej karosérie. V cenníku ju nájdete pod názvom ónyxová čierna metalíza a stojí 990 eur. V tieni je vďaka jej vlastnostiam luxusný Mercedes-Benz čierny ako uhoľ, no na slnku má karoséria hnedé odlesky, čo vyzerá božsky. Nuž, ide o vlajkovú loď prémiovej nemeckej značky, takže padnúť z auta na zadok v tomto prípade nie je žiadna hanba.

Vzrušujúci dotyk prepychu

Sadnúť si za volant triedy S bol vždy pre každého motoristu zážitok. V siedmej generácii sú však pocity z interiéru výrazne iné. Márne by ste v ňom totiž hľadali precízne vypracované mechanické ovládače množstva funkcií, na ktoré sme boli zvyknutí u predchodcov. Tu neohrozene vládnu displeje a musím uznať, dokážu vyvolať poriadny „wau efekt“. Mám na mysli iba ten úplne prvotný „wau efekt“, lebo potom sa kúzlo pomerne rýchlo vytráca. Dokonalé tvary kovových či sklenených tlačidiel a ovládačov dokázali tešiť oči majiteľa predsa len dlhšie než súčasná dvojica rozmerných displejov. Žijeme však v digitálnej dobe a eSko už hľadí do budúcnosti. Posádku na predných sedadlách rozmaznáva na dotyk príjemným koženým poťahom, pričom sedadlá sú nielen vyhrievané a odvetrávané, ale disponujú aj masážnou funkciou. V ich útrobách sa navyše skrýva až 19 motorčekov, vďaka ktorým si dokážete nastaviť ideálnu dĺžku sedáka, správnu oporu v bedrovej časti aj pohodlné bočné vedenie. Mercedes myslí dokonca aj na tých, ktorí si správnu polohu za volantom sami nedokážu nastaviť. Po zadaní telesných parametrov do systému sa vám sedadlo do ideálnej polohy nastaví automaticky. Priamo pred vodičom sa nachádza 12,3-palcový displej, ktorý je súčasťou najnovšej generácie multimediálneho systému MBUX a združuje všetky základné ukazovatele. Novinkou je zobrazovanie údajov z navigácie v 3D, čo je plus azda len z vizuálneho pohľadu, no zároveň je to ďalší krok dopredu v rámci technológií. Mňa doslova nadchol rozmerný head-up displej s novou funkciou rozšírenej reality. Jeho čaro spočíva v množstve detailov, vďaka ktorým si uvedomíte, že Mercedes-Benz naozaj vníma všetkých a všetko okolo seba. Auto idúce pred vami môže byť pri zapnutom adaptívnom tempomate podsvietené, pohyblivá šípka vás naviguje presne do vybranej uličky a systém registruje aj priechody pre chodcov, na ktoré včas a citlivo upozorní. Skvelým bezpečnostným prvkom je napríklad dynamické ambientné osvetlenie interiéru, ktoré spolupracuje so sledovaním mŕtveho uhla. Ak sa pri zmene jazdného pruhu vedľa vás nachádza iné auto, asistent začne pípať, zasiahne do riadenia a príslušná strana auta sa pomocou ambientného osvetlenia sfarbí do červena. Srdcom celej palubnej dosky je po novom 12,8-palcová OLED dotyková obrazovka s perfektnou grafikou a rozlíšením. Základné menu prešlo len kozmetickými zmenami, takže nie je problém sa v ňom rýchlo zorientovať. Aj keď ma mrzí, že mechanické ovládanie klimatizácie je v triede S už len príjemnou spomienkou, musím uznať, že aj cez displej sa vánok prúdiaci z výduchov nastavuje pohodlne. Škoda, že za slnečného dňa je na obrovskom displeji vidieť každý odtlačok prsta, čo trochu narúša prepychový pocit z interiéru. Kritiku si však neodpustím hlavne smerom k volantu. Má síce správnu veľkosť, je nastaviteľný vo všetkých smeroch a nechýba mu vyhrievanie, no mohol by byť celokožený. Na plastovom obvode s dreveným dekorom sa totiž rýchlo potia dlane a to nie je úplne komfortný pocit. Dotykové plochy na ňom, ktoré sú náhradou za hardvérové tlačidlá, beriem ako nutné zlo a veľmi nesmelo prosím Mercedes-Benz, aby sa vrátil k volantom, ktoré používal doteraz.

Kráľ môže byť len jeden

Mercedes-Benz triedy S nikdy nebol a ani teraz nie je o tom, kto sedí za volantom. Najväčší komfort totiž ponúka posádke na zadných sedadlách, predovšetkým človeku, ktorý sedí za spolujazdcom. Tu sa nachádza doslova kráľovské kreslo, v ktorom sa vám aj cesta okolo sveta bude zdať krátka. Nejde však len o komfort. Ešte dôležitejšia je bezpečnosť, čo si v Stuttgarte dobre uvedomujú. Aj preto vybavili nové eSko airbagmi pre pasažierov sediacich v druhom rade. Vystreľovacie vankúše sú ukryté v zadnej časti predných sedadiel a pri nehode sa rozvinú aj tie, ktoré sú uložené priamo v bezpečnostných pásoch. Poďme preč od nehôd. Mňa zaujímalo napríklad to, ako sa sedí na sedadle za vodičom, pretože na to sa v limuzínach často zabúda. Nie však v Mercedese-Benz. Tu má človek naozaj dostatok miesta na kolená, chodidlá, na hlavu i na ramená. Cez dotykový displej sa dajú ovládať všetky komfortné funkcie auta presne tak ako z kráľovského kresla. Treba si však určiť, ktorá obrazovka bude mať prioritu, aby sa navzájom nebili. Pravé zadné kreslo sa dá nastaviť do ležadlovej polohy, keď sedadlo spolujazdca automaticky vytvorí obrovský priestor na vystretie nôh. Dokonca z neho na želanie môže vystúpiť pohodlná podložka pod chodidlá. Všetko sa, pochopiteľne, ovláda elektronicky a jedným prstom. Už samozrejmosťou je masážna funkcia vyhrievaných i odvetrávaných kožených kresiel či možnosť sledovania televíznych kanálov. Ak chcete v Mercedese-Benz pracovať, potom iste oceníte posuvnú panoramatickú strechu alebo elektricky ovládané slnečné rolety na oknách vrátane toho zadného. Vymenovať všetky prvky výbavy by bol nekonečný príbeh, lebo Mercedes-Benz triedy S ponúka všetko, čo ľudstvo vo svete automobilov do dnešného dňa vymyslelo. Ja som spomenul iba zlomok prvkov, ktoré sa mi zdali najzaujímavejšie. Veď príplatková výbava testovacieho kusu zabrala niekoľko strán A4 a atakovala hranicu 80-tisíc eur.

Neprestáva prekvapovať

Hoci má nový Mercedes-Benz triedy S vo výbave všetko, po čom môže pišťať srdce moderného a náročného človeka, v jeho prípade to (možno neoprávnene) beriem za samozrejmosť. Vždy bol neohrozeným vládcom sveta automobilov, a preto spĺňa aj tie najvyššie nároky svojho majiteľa. Verte či nie, nový Mercedes-Benz triedy S ma aj napriek tomu opäť v niečom prekvapil. Tentoraz ma dostali jeho jazdné vlastnosti. Tajomstvom úspechu je natáčacia zadná náprava, kde Mercedes-Benz dokáže podľa potreby vytočiť zadné kolesá až o 10 stupňov. Táto frajerina stojí ďalších 1 300 eur, no vzhľadom na cenu auta by som to bral bez váhania. Je až neuveriteľné, ako veľmi zlepšuje natáčanie zadných kolies obratnosť dlhého sedanu. Nové eSko sa dokáže otočiť na päťkorune a to preháňam len trochu. Pomoc, ktorá prichádza odzadu, cítiť aj pri prejazdoch zákrut či v mestských uliciach, kde si (aj keď tomu ťažko uveriť) s autom netreba takmer vôbec nadbiehať. O totálny komfort na palube sa stará vzduchové pruženie s regulovateľnosťou svetlej výšky podvozka. Ten dokáže pracovať vo viacerých režimoch, ja som väčšinu času jazdil v režime Comfort. Pri nízkych rýchlostiach sa tlmiče, paradoxne, správali mierne nepresvedčivo, pretože prenášali rázy do interiéru cez krátke a odtlmené buchnutie. Možno to mali na svedomí kolesá, no mal som pocit, že v nízkych rýchlostiach Mercedes-Benz nie je až taký pohodlný, ako som od neho očakával. Keď sa však eSko rozbehne a dynamickým tempom brázdi okresné cesty alebo diaľnice, odrazu je to celkom iná pesnička. Nerovnosti žehlí tak dôkladne, že majiteľ niektorého z našich strategických podnikov si to v zadnom kresle ani nevšimne. Na moment ešte spomeniem adaptívny tempomat, pretože sa mi páčila jedna jeho vlastnosť. Systém dokázal upraviť stanovenú rýchlosť podľa maximálnej povolenej rýchlosti na danom úseku, no stačilo sa dotknúť plynového pedála a Mercedes-Benz sa poslušne vrátil k mnou zadanej rýchlosti. Keď som už pri pochvale, tak spomeniem aj nové digitálne svetlomety. Tie sa skladajú z 1,3 milióna drobných odrazových plôch, ktoré sa otáčajú a každý digitálny svetlomet má rozlíšenie 2,6 milióna pixelov.

Takto si predstavujem dokonalé tieňovanie objektov, ktoré nesmú byť oslepené a zároveň zvýraznenie predmetov, ktoré neradno prehliadnuť. Bravo, Mercedes-Benz!

Na záver ešte pripomínam, že pod kapotou nami testovaneho modelu pracoval trojlitrový naftový šesťvalec s výkonom 243 kW (330 k), ktorý na stovku zrýchli za 5,4 sekundy. Príjemne odhlučnený, a tak trochu nenápadný motor sa k dlhému sedanu skvele hodí. Rozumie si s 9-stupňovou automatickou prevodovkou, o ktorej práci posádka väčšinu času absolútne netuší. To je pochvala, nie kritika. Keď som si na záver testu pozrel spotrebu a zbadal údaj 7,8 litra, len som sa pousmial. V tomto aute spotrebu nikto nebude riešiť a keby aj, je veľmi nízka.

Čo treba uznať

  • Technológie na najvyššej úrovni.

Čo nám chýbalo

  • Hardvérové ovládanie základných funkcií.

Čo nás prekvapilo

  • Nízky apetít naftového šesťvalca.

V skratke:

Mercedes-Benz triedy S
  • jedinečné technológie
  • natáčanie zadných kolies
  • digitálne svetlomety
  • absencia mechanických ovládačov
  • rýchle znečistenie displejov
BMW radu 7
  • ovládanie väčšiny funkcií cez otočný ovládač iDrive
  • karbónové prvky v rámci karosérie
  • komfortný podvozok
  • chladnička uberá z priestoru kufra
  • absencia sťahovacieho mechanizmu cúvacej kamery
Lexus LS
  • hybridná technológia
  • dobrý pomer ceny k hodnote
  • bezkonkurenčný dôraz na detaily
  • v ponuke iba zážihové motory
  • slabší multimediálny systém

BMW 740Ld xDrive – Na spôsob DeLoreanu

 

Mercedes-Benz V223 S 400 d 4Matic Long

Cena (základ/verzia/test)                                           104 400 /114 000/176 154 €

Záruka                                                           2 roky bez obmedzenia km

Motor

  • 2× preplňovaný vznetový R6/24V, zdvihový objem valcov 2 925 cm3, max. výkon 243 kW (330 k) pri 3 200 – 4 600 ot.min-1, max. krútiaci moment 700 Nm pri 1 200 – 3 200 ot.min-1. Emisie CO2 175 – 209 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 5,4 s, vmax = 250 km/h, kombinovaná spotreba vo WLTP/test 6,7 – 7,9 /7,8 l/100 km.

Rozmery a hmotnosť

  • dĺžka / šírka / výška (mm) = 5 289 / 1 954 / 1 503
  • Rázvor osí náprav (mm) = 3 216
  • Prev. hmotnosť / už. zaťaženie = 2 020/ do 700

Ikonky

  • Bluetooth – áno
  • Wi-fi – áno
  • AUX/USB – nie/áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 12,8
  • Batožinový priestor: 550 dm3

BMW 740Ld xDrive Sedan

Cena (základ/verzia/test)                                           95 110 /113 000/ 179 458 €

Záruka                                                           2 roky bez obmedzenia km

Motor

  • 2x preplňovaný vznetový R6/24V + MHEV, zdvihový objem valcov 2 933 cm3, max. výkon 250 kW (340 k) pri  4 400 ot.min-1, max. krútiaci moment 700 Nm pri 1 750 – 2 250 ot.min-1. Emisie CO2 159 – 175 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 5,1 s, vmax = 250 km/h, kombinovaná spotreba vo WLTP/test 6,1 – 6,7 /7,2 l/100 km.

Rozmery a hmotnosť

  • dĺžka / šírka / výška (mm) = 5 260 / 1 902 / 1 479
  • Rázvor osí náprav (mm) = 3 210
  • Prev. hmotnosť / už. zaťaženie = 2 075/595

Ikonky

  • Bluetooth – áno
  • Wi-fi – áno
  • AUX/USB – nie/áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 10,25
  • Batožinový priestor: 515 dm3

 

Lexus LS 500h AWD F Sport

Cena (základ/verzia/test)                                           110 000 /121 500 / – €

Záruka                                                           3 roky alebo 100 000 km

Motor

  • atmosférický zážihový V6/24V + HEV, zdvihový objem valcov 3 456 cm3, max. výkon 264 kW (359 k) pri  n. u. ot.min-1, max. krútiaci moment n. u. Nm pri n. u. ot.min-1. Emisie CO2 209 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 5,5 s, vmax = 250 km/h, kombinovaná spotreba vo WLTP/test 9,2 / –  l/100 km.

Rozmery a hmotnosť

  • dĺžka / šírka / výška (mm) = 5 235 / 1 900 / 1 460
  • Rázvor osí náprav (mm) = 3 125
  • Prev. hmotnosť / už. zaťaženie = 2 250/do 550 

Ikonky

  • Bluetooth – áno
  • Wi-fi – áno
  • AUX/USB – nie/áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 12,3
  • Batožinový priestor: 430 dm3
Mercedes SlovenskoMercedes-Benz S 400 d Long 4Matic 2021recenziaskusenostitest
Komentáre (0)
Pridať komentár