Motor Valley Fest – Veľká slávnosť motorizácie v talianskom regióne Emilia Romagna

Región Emilia Romagna je bezpochyby kolískou talianskeho motorizmu. K tomuto miestu sa viažu začiatky takých značiek ako Lamborghini, Ferrari, Maserati, Pagani či Ducati.

V období od 1. do 4. júla zavítali do regiónu milovníci štyroch kolies z celého sveta, aby sa zúčastnili na nezvyčajnom podujatí – Motor Valley Fest. Tretí ročník predstavil najlepšie automobily vyrábané v regióne Emilia Romagna. Štyri dni festivalu boli aj príležitosťou na rozhovory, stretnutia, semináre a … oslavy regionálnej kuchyne, mnohými považovanej za najlepšiu v Taliansku.

Tohtoročná tretia edícia slávnosti, druhýkrát usporiadaná v hybridnej forme, bola splneným snom všetkých milovníkov dvoch i štyroch kolies a moderných technológií. Historické námestia Modeny tvorili pozadie pre výstavu superáut talianskych značiek. Na námestí Plazza Roma rozložili svoje „stánky“ Ferrari, Maserati i Lamborghini. Značka so žrebcom v znaku priviezla modely Roma, SF90 Spider i Portofino M. Všetky povinne červené. Maserati sa chválilo troma vozidlami: Ghibli Trofeo, Quattroporte Trofeo a najnovším v kolekcii, teda MC20. Lamborghini ako jediné predstavilo SUV – model Urus, ktorému robili spoločnosť Avantador SVJ Coupe a jeho menší brat Huracan Evo Coupe. Na Piazza Grande, hneď vedľa šikmej veže, v samotnom centre Modeny boli vystavené modely, ktoré vzišli spod rúk Horacia Paganiho. Z neďalekej manufaktúry priviezli až 5 vozidiel – Pagani Zonda C12, Imola, Roadster BC a dve verzie modelu Huayra – BC a Tricolore.

Aj polícia jazdí rýchlo

Aj v iných častiach mesta bolo rušno. Na jednom z menších námestí sa svojimi pojazdmi chválila talianska polícia, nechýbal „naháňačkový“ Huracan LP 610-4. Auto bolo vybavené policajným systémom „Scout Street“, ktorý sa skladal zo systému kamier s možnosťou identifikácie vozidiel a ich majiteľov prostredníctvom prístupu k databáze ich údajov. Auto malo tiež softvér dovoľujúci spoluprácu s inými silovými a záchrannými zložkami počas boja s prírodnými katastrofami. Vo výbave bol defybrilátor, ale aj špeciálna chladnička, ktorá môže slúžiť na prevoz orgánov.

Na okruhu

V centre Modeny postavili dočasný mestský pretekársky okruh Motor Valley Arena, ktorý sa využíval počas soboty a nedele. Prvý deň víkendu bol rezervovaný pre značku z Maranella. Vodiči pretekárskych Ferrari súťažili v jazde na čas na niekoľkých kolách. Išlo sa naplno, o čom svedčia poškodené časti karosérie pri kontaktoch s umiestnenými šikanami. Čerešničkou na torte bolo majstrovstvo bývalého pilota F1 Oliviera Berettu (10x v sezóne 1994) v červenom monoposte, ktorý štartoval v najopulentnejšej sérii v roku 2017. Vtedy ho sedlali Sebastian Vettel a Kimi Raikkonnen.

Po prvýkrát v histórii sa festival konal tiež na štyroch regionálnych okruhoch, takých ako  Riccardo Paletti vo Varane, Autodromo v Modene, Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari neďaleko mesta Imola a Misano World Circuit Marco Simoncelli nachádzajúcim sa v mestečku Misano Adriatico. Na okruhu Autodromo – po predchádzajúcom dohovore – bolo možné testovať špeciálne pripravené modely Ferrari. K dispozícii boli Ferrari 488 Challenge s výkonom 670 koní, ktoré zrýchľuje do 100km/h v priebehu 2,3 sek. Druhé z vozidiel – Ferrari 458 Challenge malo výkon 570 koní, bolo o niečo pomalším, keď rýchlosť 100km/h dosiahlo po 2,6 sek. Samotná jazda na okruhu si vyžaduje skúsenosti a rýchle reakcie, keďže okrem zrýchlenia sú výzvou aj preťaženia. Predná os mohla byť zaťažená až 23% hmotnosti auta pri zrýchlení a 63% pri prudkom brzdení.

Doba káže

Okrem superšportových vozidiel a motocyklov sa veľký dôraz kládol aj na udržateľný rozvoj, technológie a vedu. Aj preto boli účastníkom predstavené elektrické motorky. V prípade elektrických vozidiel býva maximálna rýchlosť výrobcom ohraničená, v prípade jednostopového modelu firmy Energica sa tak nestalo, rýchlomer sa zastavil až pri 240 km/h. Závody z Motor Valley čoraz vážnejšie pristupujú aj k redukcii emisií CO2 a využitiu obnoviteľnej energie pri výrobe. Pred hlavným vchodom do haly Lamborghini bolo umiestnené počítadlo ukazujúce – v reálnom čase – efekt práce fotovoltaických panelov, ktorými je pokrytá fasáda budov fabriky.

Bežná vec

Región Emilia Romagna v severnom Taliansku je považovaný za kolísku motorismu a často nazývaný „motoristickou dolinou“ najmä vzhľadom na svoj ohromný prínos pre rozvoj odvetvia. Presne tu – doslova len pár kilometrov od historických miest umenia Modeny, Bologne a Parmy  – sa nachádzajú sídla najexkluzívnejších značiek športových automobilov na svete, ktoré milovníkom motorizmu netreba predstavovať. Ferrari, Lamborghini, Maserati, Dallara, Pagani či Ducati – ich automobily a motocykle sú vyrábané najväčšími talianskymi producentmi v tomto regióne. Z vyššie menovaných ani Masearti ani Lamborghini nemajú vlastné okruhy na testovanie vyrobených modelov. Autá na prevozných EČV brázdia ulice miest a okolité rýchlostné cesty a počas cca 40 km testu získavajú konečnú verifikáciu vyrobeného vozidla. Vedľajším efektom tejto procedúry je to, že pravdepodobnosť „úlovku“ superauta v cestom ruchu v regióne Modeny je skutočne vysoká.

Do múzea

Na týchto terénoch sa nachádzajú aj mnohé motoristické múzeá patriace samotným výrobcom alebo súkromné zbierky veteránov a youngtimerov áut a motoriek. Ako príklad uvádzame kolekciu Panini, ktorá sa skladá hlavne z historických modelov Maserati alebo kolekciu Stanguellini nachádzajúcu sa takmer v centre mesta. Najväčšej obľube sa už dlhú dobu tešia Múzeum Ferrari v Maranelle, Múzeum Casa Enzo Ferrari w Modene, a tiež Múzeum Ducati v Bologni. Múzeum Ferrari v Maranelle priťahuje také množstvo návštevníkov, že v okolitých uličkách vznikli požičovne modelov Ferrari. Po ukončenej návšteve a statickom oboznámení sa s portfóliom značky je možné si užiť testovaciu jazdu. Všetko je skvele zorganizované, na výber je niekoľko modelov a neopakovateľné emócie sú zaručené.

Tentoraz sa pridala jedna špecifická alternatíva. V útrobách kostola Chiesa del Voto sa konala výstava prezentujúca vybrané a charakteristické elementy vozidiel špičkových značiek podobne, ako sa vystavujú sochy a iné umelecké diela. Zároveň v bývalej továrni Manifatture Tabacchi vystavovali 30 nepublikovaných prác umelca Alessandra Rasponiho – portrétov a obrazov vozidiel.

Premiéra

Asi si môžete domyslieť, že počas slávnosti Motor Valley Fest boli veľmi exponované aj delikatesy a vína. Stačí spomenúť balzamikový olej, parmezán vo svojej najoriginálnejšej podobe Parmigiano Reggiano, parmskú šunku či šumivé víno Lambrusco. Nie náhodou bol za ambasádora podujatia vybraný Massimo Bottura, ktorý je považovaný za najlepšieho šéfkuchára na svete. Práve on pri príležitosti zahájenia festivalu na Piazza Roma odkryl Maserati Levante pomaľované viacfarebným grafitti, ktoré malo symbolizovať multikultúrnu spoločnosť a promovať toleranciu. Bottura zároveň prepožičal svoju rezidenciu – v ktorej sa nachádza jeho preslávená reštaurácia – na prezentáciu projektu……..restomod……., krorého základom je model Maserati MV 3200 GTC. Panely z uhlíkového vlákna upevnené na historickú karosériu ukazovali smer budúcich modifikácií. Na rovnakom mieste nám ukázali ako z odpadov vnikajúcich pri procese produkcie, napríklad odrezkov kože pri výrobe čalúnenia sedadiel, vnikajú… upomienkové a zberateľské predmety.

Festival Motor Valley Fest je ideálnou možnosťou ako stráviť dovolenku v regióne Emilia Romagna. Je to myšlienka pre milovníkov štyroch kolies a nielen pre nich. Práve tu mimo krásnych pláží, dych berúcich výhľadov a dokonalej kuchyne objavíte to, čo je najkrajšie v talianskom motorizme.

 

Text: Krzysztof Kowalski, Martin Pavlík

Foto: KK a archív

Alfa RomeocestujemeEmilia Romagna. FerrariFiatLamborghiniLanciaMaserattiMotor Valley Festreportaztalianske automobilky
Komentáre (0)
Pridať komentár