Peugeot e-Expert Hydrogen – Prichádza vodík

Peugeot e-Expert Hydrogen bude prvým sériovo vyrábaným vozidlom s elektrickým pohonom poháňaným vodíkovými palivovými článkami v segmente kompaktných úžitkových vozidiel.

Toto vozidlo je spečatením stratégie automobilky Peugeot „Rozšírená sila voľby“ a zároveň je ukážkou rýchleho rozvoja elektrifikovanej ponuky automobilky.

Vodík aj akumulátor

Srdcom hnacieho systému sú palivové články, ktoré z vodíka uskladneného v troch tlakových nádržiach pod podlahou karosérie vytvárajú elektrickú energiu na pohon trojfázového elektromotora s permanentným magnetom. Peugeot však tento systém doplnil o vysokonapäťový lítiovo-iónový akumulátor umiestnený pod sedadlami, ktorý možno nabíjať zo siete a ktorý v určitých situáciách taktiež dodáva energiu pre elektromotor.  Ide teda o plug-in hybrid – až na to, že úlohu spaľovacieho motoru tu nahrádza vodíkový pohon. Samotný elektromotor je umiestnený na prednej náprave, vyvinie 100 kW (136 k), resp. 260 Nm. Vodič však má k dispozícii 3 jazdné režimy: Eco, v ktorom sa výkon elektromotora obmedzí na 60 kW a 190 Nm, Normal, ktorý poskytuje 80 kW a 210 Nm a Power s výkonom 100 kW a 260 Nm.

400 km

Tri vodíkové nádrže pojmú 4,4 kg vodíka pod tlakom 700 barov. Dotankovať takéto množstvo vodíka trvá zhruba 3 minúty a dojazd na jedno natankovanie je zhruba 350 km. Ďalších zhruba 50 km dojazdu ponúka vysokonapäťový akumulátor. Ten má kapacitu 10,5 kWh a dobíja sa cez konektor v ľavom prednom rohu nárazníka. Auto má vlastnú trojfázovú palubnú nabíjaciu jednotku s výkonom 11 kW. Pri nabíjacom prúde 32 A trvá nabitie necelú hodinu, pri 16 A zhruba 3 hodiny a pri 8 A 6 hodín. Celkový dojazd je teda zhruba 400 km, a to už podľa metodiky WLTP. Tým sa Peugeot e-Expert Hydrogen stáva ideálnou kompaktnou dodávkou doručovateľských spoločností, ktoré operujú v predmestských oblastiach aj v husto osídlených centrách miest, kde rastie tlak na používanie bezemisných riešení.

Režimy

Za bežných okolností auto jazdí na elektrickú energiu z palivových článkov, avšak v prvej fáze jazdy, po štarte pri nízkych teplotách, auto využíva na pohon energiu z vysokonapäťového akumulátora. A vysokonapäťový akumulátor svojou energiou podporuje elektromotor aj pri požiadavke vyššieho výkonu – napríklad pri akcelerácii, počas predbiehania, pri jazde do kopca… Samozrejmosťou je rekuperácia energie. Pri uvoľnení plynu a brzdení elektromotor rekuperuje kinetickú energiu, mení ju na elektrickú a dobíja ňou vysokonapäťový akumulátor. Vodič má k dispozícii dve úrovne rekuperácie – nízku, ktorá vytvára pri uvoľnení plynu podobné spomalenie ako majú dieselové verzie  a vysokú, ktorú aktivuje tlačidlom B. V nej sa výhodne dá využívať jednopedálové ovládanie – riadenie intenzity rekuperácie, resp. spomalenia plynovým pedálom. Na vysokonapäťový akumulátor poskytuje výrobca záruku 8 rokov alebo 160 000 km. Počas tohto obdobia by kapacita akumulátora nemala klesnúť pod 70 % pôvodnej kapacity.

Praktický ako ostatné verzie

Peugeot e-Expert Hydrogen sa bude dodávať v dvoch karosárskych verziách – Standard s dĺžkou karosérie 4,95 m a long s dĺžkou 5,3 m. Vzhľadom na umiestnenie nádrží pod podlahou karosérie a vysokonapäťového akumulátora pod sedadlami je objem úložného priestoru absolútne identický s vozidlami s dieselovým alebo elektrickým pohonom na baterky. Dlhšia verzia má objem ložného priestoru 6,1 m3. Vodíková verzia má maximálne užitočné zaťaženie je 1 100 kg. Ťažná kapacita prívesu ostala rovnaká ako pri dieselových verziách – 1 000 kg. Umiestnenie nádrží, akumulátora, palivových článkov a elektromotora zabezpečuje dobré rozloženie hmotnosti na nápravy. Samozrejmosťou je upravené naladenie pružín a tlmičov, ktoré zohľadňuje zvýšenú hmotnosť vozidla. Svetlá výška je vyššia o 40 mm.

Stellantis chystá dodávky na vodík, debutujú tento rok

Vodík, pilier zmeny

Vodík sa stáva hlavným pilierom energetickej zmeny a začína sa oznamovať viacero medzinárodných projektov. V Európe má dôjsť k revolučnému rastu infraštruktúry vodíkových čerpacích staníc, Európska aliancia pre čistý vodík totiž plánuje do podpory tohto riešenia investovať približne 60 miliárd eur. Peugeot e-Expert Hydrogen sa bude od konca roka 2021 ponúkať najprv firemným zákazníkom formou priameho predaja vo Francúzsku a v Nemecku. Vyrábať sa bude vo Francúzsku, v závode v meste Valenciennes a následne sa bude pretvárať v Kompetenčnom centre koncernu Stellantis zameranom na vodíkovú technológiu v nemeckom Rüsselsheime.

dovávka na vodíkpalivové článkyPeugeot e-Expert Hydrogenpeugeot na vodíkpeugeot slovenskoStellantisvodíkové dodávky
Komentáre (0)
Pridať komentár