Keď sa povie emkové BMW, ereskové Audi alebo AMG od Mercedesu, tak sa to spája s vášňou a nespútanou dravosťou. Opel Insignia GSi rozhodne nie je taký vášnivý. Jedna stránka veci je výkon motora, ktorý nesiaha na tieto modely. Do takých výšin však Opel, pravdupovediac, ani nemieri. Druhá vec, ktorá tlmí vášeň, je prevodovka. Tá si totiž aj v športovom režime a pri manuálnom radení ide tvrdo za svojím a chce vás hýčkať komfortom. To je horká pilulka, ktorú musíte prehltnúť zakaždým, keď sa vo vás prebudia vášne. Vo všetkom inom je Insignia GSi geniálna. Vyzerá uhladene, noblesne a reprezentatívne, pritom nikto nerieši, ako ste sa k autu dostali. Ku sýtej metalízovanej červenej farbe sa náramne hodia čierne intarzie – maska chladiča, lem imitácie náduchov v prednom nárazníku, kryt zrkadiel, lišty okolo okien, imitácia difúzora aj anténka. Dlhý rázvor osí náprav vytvára veľkorysý priestor pre pasažierov vpredu aj vzadu. Vzhľadom na tvarovanie prístrojovej dosky a stredového tunela máte vpredu veľa miesta aj na kolená. Páči sa mi, že som si mohol nastaviť pekne hlboký posed. Tvarované sedadlá sú v našom prípade za extra peniaze vybavené pamäťou, vyhrievaním, ventiláciou, prifukovaním bočníc a masážnou funkciou. Pravda je taká, že pri pohľade sľubujú viac, než skutočne dávajú. Nechápte to zle, sú pohodlné a určite z nich v zákrutách nevypadnete, ale nedržia tak ultimatívne, ako to sľubujú.
Slabší, ale aj úspornejší
Pod kapotou je celkom nový motor – preplňovaný dvojliter s výkonom 169 kW (230 Nm) a krútiacim momentom 350 Nm. Priaznivci značky a ľudia s encyklopedickými znalosťami si teraz možno neveriacky kladú otázku, či nemala predošlá generácia o 30 koníkov a 50 Nm viac. Mala, ale nemusí vám to byť ľúto. Motor má totiž lepšie reakcie na plyn a veľmi plochú výkonovú charakteristiku. Výkon vrcholí už pri 5 000 ot.min-1. Motor v porovnaní s predošlým poteší výrazne nižšou spotrebou, čo potvrdzuje aj môj priemer 9,3 l/100 km. Nová je prevodovka, má deväť stupňov. Pri bežnej jazde radí hladko, takže ani neviete, kedy mení prevodový pomer. Ani pri dynamickej jazde v športovom režime však nevnáša do hry veľa zábavy. Naopak, tým, že aj vtedy radí hladko, vlastne potláča vášeň. Platí to pre automatické aj manuálne radenie. Spolu s tým, že výfuk nemá nijaký extra zvuk, vlastne rýchlosť a dynamiku ani nevnímate. Zaujímavé je, že medzi 2. a 3. prevodovým stupňom je minimálny rozdiel – asi iba 100 otáčok.
Dve pýchy
Prvou pýchou Insignie GSi je pohon Twinster – 4×4 s aktívnym diferenciálom na zadnej náprave. Jedna vec je, že v športovom režime kladie dôraz na pohon zadných kolies, druhá, že vo výjazde zo zákruty v rámci zadnej nápravy presúva viac hnacej sily na vonkajšie koleso. Výsledkom je rýchly stabilný výjazd zo zákruty s podporou riadenia. Pohon 4×4 však musíte aktivovať, bežne sú poháňané iba predné kolesá. Druhou pýchou je podvozok, ktorý ladili na cesty, ale nezabudli ho testovať ani na Nürburgringu.
Pohon Twinster aktívne podporuje výjazd zo zákruty.
To, že ho ladili na cesty, znamená, že perfektne tlmí nerovnosti a je výborne odhlučnený. Ani väčšie nebúchajú. A to aj napriek tomu, že tlmiče a pružiny sú tuhé aj v základnom nastavení a GSi jazdí na 20-palcových kolesách obutých do pneumatík s profilovým číslom 35. Tlmiče môžete ešte pritvrdiť, ale na naše cesty sa mi zdá lepšie základné nastavenie. Našťastie, športový režim si viete nakonfigurovať tak, aby vám ostala zachovaná komfortná charakteristika podvozka. Nürburgring zasa podvozku dodal stabilitu v širokej škále typu zákrut, ale aj výkon bŕzd a práve tie musím vyzdvihnúť. Pedál je totiž pevný, účinok bŕzd sa výborne dávkuje. Prekvapilo ma tiež, ako je auto ľahké na volante, a to v dobrom aj zlom. V dobrom, že auto reaguje na riadenia ako ľahké, a s hmotnosťou 1 650 kg ani nie je ťažké. V zlom zasa, že sa až príliš ľahko točí volantom a neposkytuje žiadnu spätnú väzbu.
Záver
Na záver sa dvoma poznámkami vrátim k úvodu. Najprv k tomu, že v texte som hovoril o Insignii GSi, hoci som testoval liftback označovaný ako Insignia Grand Sport. Je to preto, lebo GSI môžete mať aj vo forme kombi, teda Sports Tourer. A potom k tomu, že nikto nerieši, ako ste sa k autu dostali. Ani nemusí, pretože Insignia GSi nie je zo sveta nedosiahnuteľných áut. Naopak, je veľmi dostupná. Liftback v základe stojí 40 490 eur, testovaný exemplár s príplatkovými prvkami je za …. eur. Insignia GSi je rýchly grand tourer, ktorý sa ani nesnaží o sebe vytvoriť iný obraz.
Čo treba uznať
- Podvozok a pohon 4×4 Twinster.
Čo nám chýbalo
- Vášeň.
Čo nás prekvapilo
- Minimálny rozdiel medzi 2. a 3. prevodovým stupňom.
Opel Insignia Grand Sport GSi 2,0 Turbo 230 k 4×4
Cena (základ/test) 25 990/48 500 €
Záruka 5 roky alebo 150 000 km
Motor
- preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 998 cm3, max. výkon 169 kW (230 k) pri 5 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 350 Nm pri 1 500 – 4 000 ot.min-1. Emisie CO2 194 – 197 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 7,4 s, vmax=237 km/h, spotreba WLTP/test 8,4 – 8,6/9,3 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- Bluetooth
- Wi-fi
- USB
- Zrkadlenie
- Uhlopriečka: 8,0
- Batožinový priestor: 490 dm3