Všetci občas mávame chvíle, keď v duchu listujeme v osobnom archíve najkrajších životných okamihov. S odstupom času si pri niektorých z nich uvedomíme, že vlastne vôbec nedávali zmysel a chýbala im akákoľvek logika. Ak by sme však mali možnosť prežiť daný moment znovu, neváhali by sme ani sekundu. S BMW X5 M Competition je to podobné. Má telo päť metrov dlhého rodinného SUV, váhu takmer 2,5 tony a je vrcholom luxusu na štyroch kolesách. Pod kapotou ukrýva najsilnejší sériovo vyrábaný motor v histórii značky, na stovku zrýchli za menej ako 4 sekundy a v spätnom zrkadle necháva každého, kto má odvahu s ním súperiť.
Totálne šialenstvo
To, čo BMW X5 M Competition schováva pod prednou kapotou a čo všetko reálne dokáže, inak skrátka pomenovať neviem. Srdcom svalnatého SUV je 4,4-litrový motor V8 s výkonom (teraz sa podržte) brutálnych 460 kW (625 k) a najvyšším krútiacim momentom 750 Nm. K tomu ešte treba prirátať dvojicu turbodúchadiel, ktoré sú umiestnené medzi radmi valcov tvoriacimi písmeno V. Nemeckí konštruktéri ich navyše „posadili“ blízko zberného výfukového potrubia, čím ešte zvýšili ich účinnosť.
Márne sa snažím spomenúť, kedy som naposledy šoféroval auto s takými bleskurýchlymi reakciami na stlačenie plynového pedála. Pri modeli X5 M Competition prakticky neexistuje turbodiera, motor ťahá od nízkych otáčok a výkon dávkuje absolútne čisto naprieč celým spektrom otáčkomera. Jeho ťah sa slovami ťažko opisuje, no stačí povedať, že na stovke je vyše dvoch ton vážiace SUV za 3,9 sekundy! Veď takéto časy ešte nedávno dosahovali prinajlepšom modely značiek Ferrari či Lamborghini a nie veľké rodinné SUV, ktorému pri zrýchľovaní neprekáža ani päťčlenná rodina s kufrom plným batožiny.
Ako prilepené
Plynule sa presúvam k jazdným vlastnostiam a pripomínam, že tomuto úseku šéfuje systém pohonu všetkých kolies M XDrive. Elektronika vo väčšine prípadov preferuje zadné kolesá – na testovanom modeli boli obuté na 22-palcových diskoch. S ohľadom na tento fakt i na gény BMW X5 M by sa mohlo zdať, že ide o roztancované driftérske náčinie. V skutočnosti vás veľké SUV vďaka aktívnemu M diferenciálu na zadnej náprave prevezie zákrutami striktne dodržiavajúc stanovenú stopu. Väčšiu časť hnacej sily totiž diferenciál posúva na vonkajšie koleso a úspešne stabilizuje bavorský kolos aj v rukách nepokojného vodiča.
Samozrejme, že výfuková sústava počas jazdy v športovom režime otvorí klapky a ponúkne vám i okoliu neuveriteľný akustický zážitok hodný osemvalca. Ja však oceňujem, že pri pokojnej jazde v komfortnom režime je v kabíne príjemne ticho. Netreba totiž zabúdať, že ešte stále je reč o rodinnom SUV a vývojári mysleli aj na praktickú stránku auta. Mohol by som mu vyčítať absenciu USB portov pre pasažierov sediacich vzadu, no z celkového pohľadu na testované auto je to maličkosť.
Čo treba uznať
- Schopnosť preniesť obrovský výkon na cestu.
Čo nám chýbalo
- Peniaze na jeho kúpu.
Čo nás prekvapilo
- Neuveriteľné zrýchlenie za každých podmienok.
BMW X5 M Competition
- Cena (základ / test) 126 700 / 164 941
- 2 roky bez obmedzenia km
Motor
- 2× preplňovaný zážihový V8/32V, zdvihový objem valcov 4 395 cm3, max. výkon 460 kW (625 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 750 Nm pri 1 800 – 5 850 ot.min-1. Emisie CO2 291 – 296 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 3,8 s, vmax= =250 (290) km/h, spotreba výrobca/test 12,8 – 13/ 16,4 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- Bluetooth
- Wi-fi
- USB
- Zrkadlenie
- Uhlopriečka: 12,3
- Batožinový priestor: 650 dm3