Vozidlo vzniklo na základe nového modelu MINI Cooper SE v rámci spolupráce medzi spoločnosťami MINI Design, BMW Motorsport, FIA a Formula E.
Elektrický pohon sa dostáva do John Cooper Works.
„Modelom MINI Electric sme ukázali, že zábava z jazdy sa dostala aj do MINI Electric,” vraví Bernd Körber, riaditeľ automobilky MINI. „Avšak vozidlo MINI Electric Pacesetter inspired by JCW ide ešte o krok ďalej a spája výkonné vlastnosti značky John Cooper Works s elektrickou mobilitou. Táto extrémna verzia modelu MINI Electric vznikla ako Safety Car seriálu Formula E, takže nie je určená na využívanie na verejných komunikáciách. Avšak odhaľuje jeden zo smerov, ktorým sa chceme vydať pri elektrifikácii značky JCW. Pre mňa je to jasný odkaz: elektrifikácia a John Cooper Works idú dokopy.”
Maximálna dynamika — dizajn exteriéru.
Dizajn exteriéru vznikol presne pre potreby života na trati a predstavuje doteraz najdynamickejšie stvárnenie modelu MINI s elektrickým pohonom. „Dizajn predstavuje vzrušujúcu symbiózu technickej dokonalosti a emócií,” vysvetľuje Oliver Heilmer, riaditeľ oddelenia MINI Design. „Funkcia v tomto prípade určuje formu a mnoho dizajnových prvkov podliehalo technickému zváženiu. S kolegami z oddelenia BMW Motorsport sme úzko spolupracovali napríklad na vývoji tvaru blatníkov ako aj predných a zadných nárazníkov a použili sme pri nich aj opatrenia na zníženie hmotnosti. Tento vizuálne príťažlivý a technicky precízny dizajnový jazyk dodal vozidlu jeho prenikavý pocit emotívneho a vzrušujúceho vzhľadu.”
Na prednej časti tvoria známu a ľahko rozpoznateľnú tvár MINI klasické ikonické dizajnové prvky ako okrúhle svetlomety a šesťuholníková mriežka chladiča. Športový výzor potom dotvárajú znaky typické pre verziu John Cooper Works ako rozšírené blatníky a hlboký predný nárazník so spojlermi na pravej a ľavej časti. Na elektrické srdce vozidla Safety Car upozorňujú aj plná zaslepená mriežka chladiča a logo MINI Electric. Keďže pohon v podstate nepotrebuje chladenie z hornej časti mriežky chladiča, predná časť sa plne zamerala na podporu aerodynamiky. Jedinými výnimkami sú oblasť pod mriežkou chladiča a príťažlivé, takmer štvorcové otvory na vstup vzduchu na chladenie bŕzd. Do kapoty sa podarilo zabudovať aj biele stroboskopy potrebné pre Safety Car. Typické pásy na kapote MINI pokračujú cez strechu až do zadnej časti.
Prehliadka pretekárskych génov MINI — boky.
Vozidlo poskytuje pohľad na mimoriadne dynamické tvary aj zboku. Súhra geometricky zvýraznených bokov (s dôsledne umiestnenými aerodynamickými plôškami) a športové prahy dodávajú vozidlu pocit pohybu ešte skôr, ako sa roztočia kolesá. Spolu so zväčšenými diskami kolies, ktoré takmer vypĺňajú blatníky, tak opäť ožíva dlhodobo nadobudnutý pocit, že MINI „stojí na kolesách”. Aerodynamické plôšky a spojlery vznikli, lepšie povedané vzišli z recyklovaných karbónových vlákien, pomocou 3D tlače v Oxforde. Žlté zvýrazňujúce linky a povrchy na aerodynamických prvkoch (plôšky, prahy a zadné krídlo) potvrdzujú optimalizáciu prúdenia vzduchu v týchto oblastiach a pridávajú vizuálnu príťažlivosť aerodynamickým deflektorom a hranám. Odľahčené 18-palcové dvojfarebné čierno-neónové/oranžové kované disky z ľahkých kolies dodávajú výraznú vizuálnu hĺbku a zvyšujú výnimočnosť štvorlúčových kúskov z modelu MINI John Cooper Works GP.
Hlavnou farbou je matná strieborná, ktorá sa dostáva až za stred vozidla. Zvyšok karosérie smerom dozadu potom pokrýva vysoko lesklý polep dvoch prelínajúcich sa farieb od oranžovej Highspeed Orange po červenú metalízu Curbside Red. Kontrast medzi matnými a lesklými povrchmi dodáva siluete extra jemnosť, jasné diagonálne oddeľujúce línie medzi rôznymi farbami zvýrazňujú dynamiku. Na blatníkoch sa delia o priestor vzor inšpirovaný šachovnicovou vlajkou a veľké logo MINI Electric, ktoré sa potom nachádza aj na mriežke chladiča, na streche a na zadnej časti. Safety Car má okrem toho na sebe aj potrebné riadiace zariadenia a grafiku sponzorov, čo umocňuje športový charakter vozidla.
Široká a príťažlivá — zadná časť.
Zadná časť v čiernej farbe a červenej metalíze Curbside Red používa žlté doplnky, aby umocnila príťažlivý dizajnový jazyk prednej časti a bokov a uzatvorila mimoriadne moderný a dynamický vzhľad. Nápadné zadné krídlo so žltými linkami prepúšťajúce prúd vzduchu upevnené na streche vzniklo v závode v Oxforde pomocou 3D tlače a nesie signálnu svetelnú rampu. Rozšírené blatníky umocňujú širší rozchod zadných kolies a plynulo prechádzajú do výrazného zadného nárazníka. Zadný nárazník dostal výrezy v oblasti kolies, čím odkryl pohľad na vysoko lepivé pretekárske pneumatiky. Medzi kolesami má svoje miesto difúzor bez ďalšej povrchovej úpravy. Pri pohľade z tejto strany padnú do oka žlté linky farby Energetic Yellow a neprítomnosť výfukového potrubia, čo identifikuje, že vozidlo poháňa elektrická energia.
Maximálne zredukovaný — interiér.
Interiér sa zbavil takmer všetkých nadbytočných prvkov a zostali iba predné sedadlá. Priestor okolo vodiča pozostáva z certifikovaného sedadla so šesťbodovým bezpečnostným pásom schváleným pre pretekárske použitie aj cestnú premávku, z volantu s minimalistickým dizajnom tlmiča nárazov z uhlíkových vlákien a z digitálnej prístrojovej dosky. Stredový informačný displej uvoľnil priestor krytu z uhlíkových vlákien, čo znížilo hmotnosť. Bezpečnosť zvyšuje vnútorná zváraná klietka, ktorá je zároveň aj hlavným prvkom interiéru. A pripomienka odľahčeného interiéru je z funkčných dôvodov vyhotovená v typickej bielej pretekárskej farbe.
Pripravené na trať, s pomocou skúseností od BMW Motorsport.
Dôsledné znižovanie hmotnosti zabezpečilo vozidlu Safety Car hmotnosť približne 1 230 kg, čo je zhruba o 130 kg menej, ako váži štandardný model MINI Cooper SE. Pohon, taktiež pôvodom z MINI Cooper SE, dodáva výkon 135 kW (184 k) a krútiaci moment 280 Nm. Vďaka tomu dokáže MINI Electric Pacesetter inspired by JCW zrýchliť z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy (štandardný model: 7,3 s) a z 0 na 60 km/h za 3,6 sekundy (štandardný model: 3,9 s). Pre Safety Car sú ešte dôležitejšie hodnoty dynamického zrýchlenia. V tejto oblasti ukazuje všetky schopnosti svojho elektrického pohonu s vysokým krútiacim momentom a s jednostupňovou prevodovkou, pretože zrýchlenie z 80 na 120 km/h zvládne za 4,3 sekundy (štandardný model: 4,6 s).
Pohon dopĺňa odpruženie s hydraulickým odpružením (v troch smeroch nastaviteľný odskok, útlm, výška aj odklon), ktoré dodáva maximálny motokárový pocit. Celok dopĺňajú pretekárske silentbloky, o 10 mm širší rozchod, plus štvorpiestikové brzdy a disky kolies z modelu MINI John Cooper Works GP s pneumatikami Michelin Pilot Sport (rozmer 245/40 R18). Rovnaké pneumatiky sa obúvajú aj na predné kolesá súťažných vozidiel Formula E.Vozidlo MINI Electric Pacesetter inspired by JCW sa prvý raz predstaví 10. apríla 2021 na druhom podujatí (Race 3) pretekov Formula E sezóny 2021.
Zdroj: MINI