Čistá mobilita má riešenie, štátom sa však páčiť nebude

Budúcnosť životného prostredia a veľké peniaze - to je v hre, o ktorú sa v súčasnosti zaujímajú výrobcovia automobilov a predstavitelia Európskej únie. O budúcom limite priemerných emisií CO2, za ktoré sú zodpovedné osobné automobily, sa bude rozhodovať pri zelenom stole.

Fungovanie automobiliek v Európe je čoraz ťažšie. Je to okrem iného spôsobené zmenami v predpisoch, ktoré určujú negatívny vplyv automobilov na životné prostredie a klímu. Od začiatku roku 2021 sa presadzuje limit 95 g/km flotilových emisií CO2.

Nejde však iba o možné mastné pokuty, ale aj o peniaze, ktoré sa budú musieť minúť na vývoj pohonov umožňujúcich splnenie budúcich predpisov. Súčasná hranica sa má v blízkej budúcnosti revidovať a orgány EÚ majú predstaviť novú normu, ktorá bude platiť od roku 2030. V zákulisí sa najčastejšie spomínajú dve možné úrovne – 60 alebo 42 g CO2/km. Ak by sa táto hodnota mala v konečnom dôsledku priblížiť k druhému odhadu, v praxi by to v populárnych modeloch znamenalo smrť neelektrifikovaných pohonných jednotiek.

Tento vývoj nie je vhodný pre výrobcov automobilov, pretože plug-in hybridy a elektromobily, ktoré sú v podstate jedinými druhmi pohonov, ktoré by potom poskytovali možnosť vyhnúť sa pokutám, sú často drahšie ako ich náprotivky vybavené tradičným pohonom. To by znížilo počet zakúpených vozidiel a v dôsledku toho by to mohlo viesť k finančným problémom výrobcov a možno aj krachu.

Porsche do r. 2030 chce predávať viac ako 80 % elektromobilov

Obmedzte nielen na CO2

Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA) vyslala úradníkom EÚ jasný odkaz. Organizácia je otvorená novým prísnejším limitom emisií CO2, avšak za podmienky, že bremeno znižovania emisií budú niesť aj členské štáty. Ako si organizácia podotýka, vzostupný trend v nákupe čistejších vozidiel sa dá udržať, iba ak bude pokračovať vhodný rozvoj infraštruktúry pre nabíjanie automobilov alebo tankovania vodíka.

Podľa výpočtov agentúry ACEA môžu vodiči v súčasnosti využívať približne 225-tisíc. nabíjacích bodov. Avšak vzhľadom na rastúci záujem o elektromobily, to podľa ACEA určite nestačí. Podľa organizácie by v roku 2024 nemal byť v EÚ menej ako milión nabíjačiek a v roku 2029 – až 3 milióny nabíjačiek.

Už vo februári 2021 ACEA vypracovala presné ciele pre každú krajinu s prihliadnutím na súčasný počet takýchto vozidiel a predvídateľnú popularitu elektrických automobilov v budúcnosti. Podľa tejto tabuľky má byť najväčším hráčom v komunite Nemecko s 399 000 nabíjačkami v roku 2024 a milión v roku 2029. To by znamenalo, že podľa ACEA by každá tretia nabíjačka v krajinách EÚ mala stáť na nemeckých cestách. Na druhom mieste by bolo Francúzsko s 552 000 nabíjačkami v roku 2029 a tretie – Taliansko – 351 tis. nabíjačiek.

Život s elektromobilom IV. – Koľko ušetrí elektromobil?

Podľa ACEA môže byť uzavretý začarovaný kruh prelomený iba štátnym zásahom. Podľa návrhu tejto organizácie by jednotlivé krajiny boli povinné získať predpokladaný počet nabíjacích bodov – rovnako ako sú výrobcovia automobilov povinní vyvíjať automobily s dostatočne nízkymi emisiami.

Čo s plebsom?

Nikto nevie… Každopádne vyzerá to tak, že individuálna mobilita prostredníctvom áut nie je to, čo si boháči prajú. Jednoducho na zjavne drahšie elektromobily ľudia nebudú mať peniaze. A v miestach, s poriadne riedkou obslužnosťou verejnou dopravou to môže spôsobiť totálne vyľudnenie obyvateľstva – samozrejme, v krajnom prípade. Navyše, neviem stále prečo sa vždy zameriava iba na emisie vzduchu, keď životné prostredie sa skladá aj z ďalších subsystémov…

autá na vodíkdopravaelektromobilitaelektromobilyemisie CO2flotilové emisievodíkova mobilityzelená mobilita
Komentáre (0)
Pridať komentár