Život s elektromobilom IV. – Koľko ušetrí elektromobil?

Renault Zoe R135 Z. E. Elektrická energia nepadá z neba zadarmo. Koľko stojí kilometer na elektrinu?

Ľudia si všeobecne myslia, že elektromobil jazdí zadarmo. Nuž, nie je to úplne vylúčené, ale pravda je taká, že podobne ako benzín či nafta, ani elektrická energia nepadá z neba zadarmo. Ako vychádza elektromobil v porovnaní s benzínovým alebo dieselovým pohonom? Koľko stojí kilometer jazdy na elektrickú energiu?

Zadarmo to nebude

Vrátim sa na začiatok a vysvetlím, čo znamená, že jazda zadarmo nie je úplne vylúčená. Existujú nabíjacie stanice, ktoré sú voľne dostupné a sú bezplatné, no je ich už iba zopár a sú dosť vyťažené. Jedna je napríklad na Mierovej ulici v Bratislave pred Miestnym úradom mestskej časti Ružinov. Neviem si však predstaviť, žeby sa všetci majitelia elektromobilov bili o tých zopár zadarmo nabíjacích staníc.

Život s elektromobilom III. – Láska na prvý pohľad

Z domácich 230 V

Budem pokračovať tým, že si neviem predstaviť ani to, žeby niekto nabíjal svoj elektromobil vždy len z domácej siete, teda z 230-voltovej zásuvky. Bolo by to časovo náročné a finančne neefektívne. V prípade nášho Zoe by to trvalo celú večnosť – 37 hodín a 13 minút. To hovorím o nabíjaní s výkonom 2,3 kW (230 V/10 A) z 0 na 100 %. Zároveň však musím povedať, že som možnosť nabíjania z 230 V siete využíval počas dovolenky, kde som nemal inú možnosť. Mohol som si to dovoliť, pretože hoci sme každý deň využívali auto, vždy len na krátke vzdialenosti, takže ani raz som príliš nevyšťavil akumulátor. Cestou tam som ho krátko pred cieľovou destináciou ešte dobil doplna.

Alternatívou k štandardnej 230 V zásuvke je tzv. Green Up konektor. Ide o zásuvku špeciálne na nabíjanie vozidiel. Pracuje s 230 voltmi a 16 ampérmi. Z takéhoto konektora sa čas nabíjania nášho Zoe skráti na 18 hodín a 48 minút. Stále je to však veľmi veľa.

Domáci wallbox

Keď chcete nabíjať v domácom prostredí, tak je správnym riešením tzv. wallbox, teda vlastná domáca nabíjacia stanica. Cena závisí od značky, typu a výkonu, ktorý sa pohybuje v rozmedzí od 3,5 do 22 kW. Napríklad voľne dostupný wallbox Wbasto s maximálnym nabíjacím výkonom 11 kW stojí zhruba 600 eur, plus montáž. Podmienkou montáže wallboxu je, aby elektrické rozvody vášho domu boli dostatočne silné na to, aby uniesli prúdovú záťaž. Pri 22 kW wallboxe už budete potrebovať pomerne silný – 40-ampérový – istič a zrejme budete musieť požiadať prevádzkovateľa siete o navýšenie kapacity. Wallboxy majú obvykle konektor typu Mennekes 2, nabitie nášho Zoe pri jednofázovom nabíjaní s výkonom 7,4 kW (32 A) by trvalo 8,33 hodiny, pri trojfázovom nabíjaní s výkonom 11 kW (3× 16 A) by trvalo 5 hod. 48 min. a pri výkone 22 kW (3× 32 A) už iba 2 hodiny a 54 minút. Inými slovami, už aj prostredníctvom najslabšieho wallboxu nabijete svoje Zoe za noc. Zaujímavá je cena nabíjania. Nateraz vám však nepoviem žiaden záväzný údaj. Cena za kilowatthodinu je totiž individuálna – štandardne počítajte s cenou, akú máte dohodnutú priamo s vaším dodávateľom elektrickej energie.

dlhodobý testelektromobilelektromobil na každý deňrecenzieRenaultrenault slovenskoRenault Zoeskusenostitesttest elektromobiluživot s elektromobilom
Komentáre (0)
Pridať komentár