Najprv si vysvetlime, čo je to plug-in hybrid. Z používateľského hľadiska delíme hybridy na mild-hybridy (MHV alebo MHEV), full-hybridy označované tiež ako hybridy (HV alebo HEV) a spomínané plug-in hybridy (PHV alebo PHEV). V prípade mild-hybridu sa systém skladá zo spaľovacieho motora –benzínového alebo dieselového, malého elektromotora, resp. štartovacieho-generátora a akumulátora s vyšším napätím, zvyčajne 48 voltov. Keď má auto energie nazvyš – napríklad pri uvoľnení plynového pedála, pri zjazde z kopca, pri brzdení…, tak ňou cez generátor dobíja akumulátor a naopak, keď ho potrebuje, tak si nahromadenú energiu z akumulátora vytiahne a cez elektromotor pomôže spaľovaciemu motoru. Pomôže mu nielen vtedy, keď vodič pridáva plyn a motor musí odvádzať vyšší výkon, ale aj vtedy, keď je v akumulátore dostatok nahromadenej energie. Vtedy totiž platí pravidlo, koľko výkonu dodá elektromotor, o toľko výkonu menej musí vyvinúť spaľovací motor a logicky o adekvátnu časť sa zníži aj spotreba benzínu či nafty. Pripomínam, že elektrickú energiu auto získalo zadarmo – prostredníctvom rekuperácie z kinetickej energie, ktorá by inak v podobe tepla a strát šla do vzduchu. Mild-hybridné auto však nemôže ísť na čisto elektrický pohon.
Hybridy sú principiálne podobné, elektromotor, resp. motor-generátor, ale aj akumulátor sú však oveľa väčšie a výkonnejšie. Elektromotor dokáže pomôcť väčším výkonom, a teda prínos v úspore spotreby je aj napriek vyššej hmotnosti systému výraznejší. Najzásadnejším rozdielom je však to, že hybridy dokážu jazdiť aj na čisto elektrický pohon. V jednom kuse síce okolo kilometra, nanajvýš dvoch, no akumulátor sa počas jazdy zakaždým priebežne nabíja a keď si spočítame celkovú vzdialenosť prejdenú na čisto elektrický pohon, tak to v mestských podmienkach môže byť aj vyše 30 %. Z pohľadu času jazdy ešte výrazne viac, pretože keď auto stojí na semafore, tak stojí s vypnutým motorom. Keď je v akumulátore málo energie, tak auto ide na spaľovací motor alebo kombináciu spaľovacieho motora a elektromotora. Zároveň môže nabíjať akumulátor. Vodič sa o nič nemusí starať, o všetko sa stará elektronika.
Plug-in hybridy sú v podstate identické s hybridmi, ale majú ešte výkonnejší elektromotor a ešte väčší akumulátor. Preto dokážu prejsť na čisto elektrický pohon rádovo viac kilometrov – v prípade značky Mercedes-Benz sa bavíme o dojazde podľa WLTP v prípade najnovšej generácie plug-in hybridov na úrovni takmer 100 km. Zároveň vzhľadom na vyšší výkon elektromotora môže ísť plug-in hybrid vyššou rýchlosťou v čisto elektrickom režime. Model GLE 350 de 4MATIC napríklad rýchlosťou 160 km/h. Kľúčovým rozdielom oproti hybridom je skutočnosť, že akumulátor plug-in hybridu môžete nabíjať z domácej 230 V elektrickej siete, wallboxu alebo verejných nabíjacích staníc. Môžete, ale nemusíte! A tu prichádzame k najväčšej výhode plug-in hybridu – ak budete poctivo nabíjať, tak môžete cez týždeň jazdiť prakticky výhradne na elektrickú energiu. Ticho, s nulovými emisiami, s nižšou cenou za kilometer… a cez víkend môžete bez najmenšieho obmedzenia vyraziť kamkoľvek – na druhý koniec republiky, do Álp, k moru… Keď totiž dôjde šťava v akumulátore, auto prepne do klasického hybridného režimu, v ktorom elektronika umne koordinuje prácu spaľovacieho motora a elektromotora. Ako je možné, že využíva aj elektromotor, keď raz došla šťava v akumulátore? Veľmi jednoducho, v skutočnosti sa akumulátor nikdy nevyšťaví na úplnú nulu. Už pri posledných 1 – 2 percentách kapacity auto prejde do hybridného režimu a dokonale využíva funkciu rekuperácie.
Plug-in hybrid pre každého
Tak nejako by sme si mohli vyložiť ponuku plug-in hybridov Mercedesu-Benz. Aktuálne ju totiž tvorí vyše 20 alternatív prakticky naprieč celou modelovou paletou – od kompaktného modelu A 250 e až po luxusný model S 580 e a v oblasti SUV od GLA 250 e po veľké a luxusné GLE 350 de 4MATIC SUV alebo kupé.
Prémiové benefity
Dlhodobý úspech Mercedesu-Benz na trhu automobilov nesporne zaistila aj vysoká úroveň služieb a benefitov. Aj majitelia nových plug-in hybridných modelov automaticky získajú ku svojim novým vozidlám servis v cene vozidla na 6 rokov alebo do 160 000 kilometrov na výrobcom predpísané údržby. Okrem toho si klienti Mercedesu-Benz môžu predĺžiť štandardnú záruku automobilu až na 6 rokov (do 160 000 kilometrov). Pri poruche, nehode, menších nepríjemnostiach alebo v prípade vandalizmu pomôže záruka mobility Mobilo. A keďže Mercedes-Benz má záujem o čo najdlhšiu bezporuchovú prevádzku vozidiel, raz ročne poskytuje 20-minútovú servisnú prehliadku v autorizovaných servisoch bezplatne.