V roku 2001 neexistovali veľkoobjemové športové a zároveň komfortné skútre. Kto sa pri ceste do práce chcel vyhnúť zápcham, musel si kúpiť motocykel s prevodovkou alebo skúter, avšak s menším motorom. Yamaha však už na konci deväťdesiatych rokoch zbadala dieru na trhu a zistila, že existuje veľká skupina ľudí, ktorí chcú nejaký stroj, v ktorom by našli prienik komfortného a najmä jednoducho ovládateľného skútra s automatickou prevodovkou a výkonného motocykla. Výsledkom bol radikálne nový model TMAX, ktorý úspešne spájal pokrokovú technológiu motora a odpruženia motocykla s vlastnosťami skútra na jednoduché používanie. Mal priechodné šasi a kapotáž znižujúcu vplyv vetra, automatickú prevodovku, luxusné sedadlo a veľký úložný priestor pod sedadlom. V tom čase bol TMAX z pohľadu výrobcu veľkým riskom – svojím spôsobom to bol skok do neznáma, pretože nič podobné tu dovtedy nebolo. Čas však opäť ukázal, že odvážnym šťastie praje. Vlastne v tomto prípade nemalo svoj vplyv iba šťastie, ale aj kvality skútra. Vďaka jedinečnej kombinácii výkonu motocykla s pohodlím a praktickosťou skútra sa dochádzanie na väčšie a stredné vzdialenosti stalo rýchlejšie, ľahšie a zábavnejšie než kedykoľvek predtým. Pôvodný model TMAX v skutočnosti do takej miery predbehol dobu, že preň ani neexistovala kategória, a preto spoločnosť Yamaha vytvorila triedu športových skútrov, ktorá sa medzičasom stala najdôležitejším segmentom v oblasti skútrov. Model TMAX si zachováva svoju nesmiernu popularitu a od uvedenia na trh pred 20 rokmi každoročne získava titul najpredávanejšieho športového skútra. Pri takmer 300 000 predaných strojoch v Európe je TMAX jednoznačne najúspešnejším športovým skútrom, aký bol kedy vyrobený, a patrí medzi najvýznamnejšie modely v ponuke spoločnosti Yamaha.
Časová os
Prvú generáciu strojov TMAX poháňal 2-valcový motor s objemom 500 cm3 a dosiahla rýchlosť 160 km/hod. Vďaka svojej kompaktnej pohonnej jednotke pevne osadenej v ráme z oceľových rúrok priniesol tento stroj novú úroveň stability vo vysokej rýchlosti, čo z neho urobilo ideálny dopravný prostriedok pre zákazníkov, ktorí potrebovali rýchly, pohodlný a ľahko použiteľný spôsob na dochádzanie na veľké vzdialenosti.
V rokoch 2004 až 2007 TMAX 2. generácie posunul latku ešte vyššie, keď priniesol výkonnejší motor so vstrekovaním paliva a zároveň si polepšil aj v oblasti podvozka, pretože priniesol novú vidlicu a dvojité predné kotúčové brzdy so systémom ABS v rámci voliteľnej výbavy. Pribudla tiež parkovacia brzda a väčšie 15-palcové zadné koleso.
V roku 2008 prišla 3. generácia s úplne novou kapotážou, pričom sa zlepšili jazdné vlastnosti uvedením úplne nového ľahkého rámu odliateho z hliníka. Priemer vidlice sa zväčšil o 2 mm na 43 mm a bolo uvedené nové 15-palcové predné koleso.
V roku 2012 bola predstavená 4. generácia, ktorá sa vyznačovala novým dizajnom kapotáže, ako aj motorom s objemom 530 cm3, remeňovou prevodovkou a novým hliníkovým výkyvným ramenom, vďaka ktorému sa znížila neodpružená hmotnosť s cieľom poskytnúť ešte plynulejšiu a pohotovejšiu odozvu zadného odpruženia. 5. generácia dorazila v roku 2015 a jej najvýznamnejšími novými vlastnosťami bola predná vidlica motocyklového typu a radiálne uložené brzdové strmene, ktoré zvýraznili pozíciu tohto kultového športového skútra ako modelu s najšpičkovejšími parametrami v danej triede.
V roku 2017 prišla 6. generácia modelu TMAX s novým dynamickým vzhľadom a predstavila celý rad sofistikovaných elektronických asistenčných systémov, ktoré ponúkli ešte väčšiu ovládateľnosť v rôznych jazdných podmienkach – máme na mysli elektronické ovládanie plynu Yamaha (YCC-T) a systém kontroly trakcie (TCS). TMAX sa ponúkal aj vo verzii SX s vyššími parametrami. Táto verzia ponúkala prepínateľné režimy výkonu D-MODE, zatiaľ čo stroje vo verzii DX boli vybavené aj tempomatom, vyhrievaným sedadlom a rukoväťami a elektricky nastaviteľným čelným sklom.
V roku 2020 bol uvedený na trh vôbec najdynamickejší a najvýkonnejší stroj radu TMAX. Jeho nová agresívnejšia kapotáž v kombinácii s motorom s objemom 560 cm3 preniesli zážitok z jazdy do úplne novej oblasti a posilnili jeho postavenie najvýkonnejšieho športového skútra všetkých čias.
560 exemplárov
Na počesť úspechu modelu TMAX Yamaha predstavuje model TMAX k 20. výročiu, ktorých bude vyrobených iba 560 jednotlivo očíslovaných kusov, čo z neho urobí jednu z najexkluzívnejších špeciálnych edícií strojov Yamaha. Charakteristickou je karbónová kapotáž. Na rozdiel od tradičných tkaných uhlíkových vlákien, ktoré majú jednotný vzor väzby, sa však v prípade modelu TMAX k 20. výročiu používajú kované komponenty z uhlíkových vlákien s vlastnou individuálnou povrchovou úpravou, ktorá robí každý z 560 strojov jedinečným. Výrazné panely karosérie v tvare bumerangu, ako aj predný blatník a tepelný štít tlmiča, sú vyrobené z tohto pevného a ľahkého uhlíkového materiálu, čo dáva modelu ešte dynamickejší vzhľad. A žlté prvky na dieloch v tvare bumerangu a na blatníku pripomínajú žiarivo žltú farebnú schému pôvodného modelu. Exkluzívne vyhrievané sedadlo je vyrobené z prvotriednych materiálov a obsahuje žlté prešívanie, ktoré ladí s akcentmi na dieloch v tvare bumerangu a na prednom blatníku. Logo k 20. výročiu značky potvrdzuje exkluzívne postavenie skútra. Súčasťou štandardnej výbavy sú aj vyhrievané rukoväte so špeciálnymi koncovkami, ktoré vylepšujú parametre tohto kultového športového skútra. Najunikátnejší model TMAX, aký sa kedy vyrobil, bude vyhotovený v špeciálnom farebnom prevedení Tech Graphite, ktoré podčiarkuje dynamický vzhľad tohto výnimočného skútra a dokonale dopĺňa exkluzívnu kovanú uhlíkovú kapotáž. Kontrastné kolesá v bronzovej farbe umocňujú prémiové postavenie stroja. Samozrejmosťou je komplexná elektronická výbava – od bezkľúčového systému Smart Key, cez kontrolu trakcie a voľbu režimov až po zamykanie stredového (hlavného) stojana. Predaj tohto exkluzívneho skútra sa spustí 31. marca, a to výhradne cez online objednávací systém