Yamaha TMAX 560 – Extra v extratriede

Yamaha TMAX 560. Model TMAX je s nami presne 20 rokov, teraz prichádza v najsilnejšej, najšportovejšej podobe.

Na testovanom modeli vás zaujme matná tmavá farba kombinovaná s lesklou čiernou. Čierna farba je všade – na kapotáži, na tepelnom štíte tlmiča výfuku, dokonca aj samotný tlmič výfuku, vlastne celá viditeľná časť výfuku je čierna. Už samotný model TMAX je extratrieda medzi skútrami, verzia Tech MAX je extra v extratriede. Má elektricky nastaviteľný plexištít v rozmedzí 135 mm, tempomat, ktorý pracuje od rýchlosti 50 km/h, vyhrievané rukoväte na riadidlách a vyhrievané sedadlo. Aktivujete ich samostatne – nezávisle jeden od druhého, pričom obe majú tri stupne intenzity vyhrievania. Naopak nepáčilo sa mi to, že ukotvenie plexištítu nie je veľmi pevné – pri rýchlej jazde s ním náporový vietor lomcuje. To nepôsobí dôveryhodne a pri takomto skútri sa to nemá stávať.

Motocyklové základy

Skúter je postavený na motocyklových základoch. To znamená, že má rám odlievaný z hliníkovej zliatiny a motor je uložený priamo v ráme, zadné rameno je v kĺbovom uložení odpružené centrálnou tlmiacou jednotkou, na ktorej si môžete nastaviť predpätie pružiny. Motocyklová stavba vplýva na pevnosť skútra, a teda aj na jeho jazdné vlastnosti. Označenie športový skúter je v tomto prípade absolútne na mieste. A aby toho nebolo málo, vpredu sú obrátené tlmiče s priemerom klzáku 41 mm, čo je rozmer adekvátny motorkám. Veľký priemer neznamená iba vysokú pevnosť v ohybe, ale aj vysokú tepelnú odolnosť pri kmitaní kolesa – pri jazde po nekvalitnom povrchu, a teda výborný výkon tlmiča. Dôležité je, že podvozok pekne plavne prechádza dlhé hupáky a cez krátke nerovnosti, ako sú škáry či malé výtlky, preletí bez vibrácií a bez úderov do chrbta. Aj predné brzdy sú typické pre motocykle, aj to nie hocijaké, ale tie lepšie. Čeľuste majú totiž štyri piestiky a sú montované radiálne. Spolu so zadnou brzdou sú výborné. Yamaha tvrdí, že model TMAX je najľahší vo svojej triede, napriek tomu váži 220 kg. Našťastie, vzhľadom na nízko položené ťažisko tá hmotnosť nie je nijako hrozivá – a to tak pri jazde, ako aj pri manipulácii so strojom v garáži. Pri jazde je skúter vďaka nízkemu ťažisku  agilný v zákrutách a pri manipulácii vďaka nízkemu ťažisku nemá veľkú snahu vás prevážiť nabok.

Obor medzi maxiskútrami

Samotný skúter je obrovský. Dlhý a široký. S tým treba počítať, keď sa budete prepletávať medzi autami. Obrovské je aj jeho sedadlo. Spolu s celkovým posedom je nesmierne komfortné. Tá veľkosť sedadla má aj tienistú stránku. Je totiž také široké, že vám rozťahuje stehná a ja pri mojej výške 178 cm z neho dočiahnem na zem špičkami, aj to ledva. Svojou troškou k tomu prispievajú aj široká kapotáž a stúpačky. Keď už sme pri šírke, široký je aj stredový tunel. Obrovské a komfortné je aj sedadlo spolujazdca. Priestor pod sedadlami je veľký, ale dve integrálne helmy tam nevmestíte. Vraj dve otvorené áno. Nechýba osvetlenie.  Ďalší úložný priestor nájdete v prednej kapotáži, ale iba na pravej strane. Je v ňom 12 V konektor, USB chýba. Model TMAX je verný klasike, má dva budíky (rýchlomer a otáčkomer) a medzi nimi sa vyníma monochromatický displej palubného počítača. Samozrejmosťou je bezkľúčové ovládanie – štartovanie motora, uzamykanie sedadla, krytky nádrže, riadidla – a čo je zaujímavé a výnimočné, aj zamykanie hlavného stojana. Chýbalo mi však automatické vypínanie smeroviek.

 

S Yamahou TMAX 560 ponaháňate nejedného motorkára.

Sila nielen v sile

Najväčšou devízou je motor – dvojvalec s 562 cm3, ktorý vyvinie 35 kW (47,6 k) pri 7 500 ot.min-1 a 55,7 Nm pri 5 250 ot.min-1. V porovnaní s predošlou generáciou je to 6 % viac krútiaceho momentu. Motor je silný hneď od začiatku otáčania plynovej rukoväti. Odpichy z križovatky sú také rýchle a intenzívne, že autá nemajú nárok. A presvedčivý je motor aj vo vysokých rýchlostiach. Predbehnúť niekoho? Otočiť plyn a už trielite dopredu, nemusíte predtým príliš veľa rozmýšľať. Rovnakú hru hrá aj CVT prevodovka. Má výborný záber hneď od rozbehu z miesta a rýchle reakcie na pridanie plynu vo vyšších rýchlostiach. Sila motora však ani zďaleka nespočíva iba v jeho sile. Jedna strana mince je totiž jeho dynamický prejav v extrémnych situáciách – takpovediac pod plným plynom, druhá v bežnej jazde. Motor je silný v celom otáčkovom pásme, preto ho pri bežnej jazde prevodovka nemusí točiť vo vysokých otáčkach. Okrem toho je nesmierne kultivovaný. Je tichý a jeho zvuk je príjemne mäkký. Podobne príjemný mäkký zvuk má aj výfuk. A to sa mi páči, večer nie ste ohučaní, nebolí vás hlava a čo je dôležité, neotravujete svoje okolie. Dodávam, že tá kultivovanosť platí nielen pri pokojnej jazde, ale aj pre situácie pod zaťažením. Nielen z hľadiska hluku je motor nesmierne kultivovaný, ale aj z hľadiska vibrácií. Vďaka špeciálnemu vyvažovaciemu mechanizmu ani v najmenšom nevnímate jeho vibrácie. A bodku na to celé dáva sekundárny prevod ozubeným remeňom, ktorý nemalou mierou prispieva k nízkej hlučnosti. Mimochodom, motor má dve mapy – športovú a turistickú, aj v tej turistickej je už silný. Pri takom vysokom krútiacom momente a takých priamych reakciách na plyn sa zíde trakčná kontrola. Tá zasahuje citlivo…

Nová Yamaha TMAX je síce komfortná, no športovejšia a dynamickejšia ako kedykoľvek predtým. Ponaháňate s ňou kopec motorkárov. Vzhľadom na veľkosť nie je pre každého.

Stručne

Čo treba uznať

  • Siný a kultivovaný motor.

Čo nám chýbalo

  • Automatické vypínanie smeroviek.

Čo nás prekvapilo

  • Elektronika zamyká aj hlavný stojan.

 

Yamaha TMAX 560 Tech MAX

Cena (základ/test) 11 290/12 990 €

Záruka  2 roky bez obmedzenia km       

 

Motor

  • Kvapalinou chladený R2/8V, zdvihový objem valcov 562 cm3, max. výkon 35 kW (47,6 k) pri 7 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 55,7 Nm pri 5 250 ot.min-1. Emisie CO2 112 g/km.

Jazdné výkony

  • Pohotovostná hmotnosť 220 kg, vmax= 165 km/h, spotreba výrobca/test 4,8/4,6l/100 km.
najlepší skúterrecenziaskusenostiskútre YamahatestYamaha SlovenskoYamaha TMAX 560Yamaha TMAX 560 TechMax
Komentáre (0)
Pridať komentár