Zákazku na demontáž, dodanie a montáž nového oplotenia v hodnote 1,25 milióna eur bez DHP aktuálne ešte súťažia. Výsledkom bude uzavretie troch rámcových dohôd na práce v období štyroch rokov.
- I. rámcová zmluva – obnova oplotenia popri D1, D2 a R1 na dolnom Považí, Záhorí a v Bratislave – 500 000 eur
- II. rámcová zmluva – obnova oplotenia popri D1, R1 a R3 na strednom a hornom Považí, Turci, Liptove, Kysuciach, Pohroní – 500 000 eur
- III. rámcová zmluva – obnova oplotenia popri D1 a R4 na východnom Slovensku – 250 000 eur
Pravidelný servis a údržba
Obnovu a dopĺňanie oplotenia realizujú na pravidelnej báze. Tento rok majú v pláne opraviť a doplniť spolu 19 431 metrov oplotenia na vybraných diaľničných úsekoch:
- D1 v okolí portálov tunela Branisko
- D1 v okolí Nového Mesta nad Váhom
- D1 v okolí Važca
- D2 v okolí Malaciek
Oplotenie predstavuje veľmi dôležité doplnkové bezpečnostné zariadenie diaľnice, ktoré znižuje riziko stretu zveri s motorovým vozidlom. Pokiaľ je poškodené, konštrukčne slabé alebo dokonca chýba, zver ho vie ľahko prekonať. Opravou, resp. doplnením nového oplotenia zvyšujú bezpečnostné štandardy v oblasti bezpečnosti cestnej premávky. Cieľom je zabrániť prístupu a pohybu zveri po komunikáciách a predísť tak vzniku kolíznych situácii s motoristami. V súčasnej dobe máme oplotené všetky úseky prevádzkovaných diaľnic a rýchlostných ciest okrem tých, kde prebieha investičná činnosť.
Funkčné a zároveň šetrné voči zvieratám
Aby oplotenie plnilo svoj účel, musí byť dostatočne silné a pevné. Na oplotenie diaľnic preto využívajú uzlové pletivo, ktoré sa vyznačuje dlhšou životnosťou. Má dva metre, pričom 1,8 m sa nachádza nad úrovňou terénu a 0,2 m sú zapustené v zemi. Oká pletiva sú dole husté, hore riedke. Je navrhnuté tak, aby sa na ňom zvieratá nezranili. Opravovať, resp. vymieňať budú oba typy oplotení – tak s oceľovým ako aj betónovým stĺpikom.
Náš tip pre vodičov
Ak jazdievate často po diaľnici, zamerajte sa aj na absenciu, resp. poškodenie pletiva. „Neslávne“ známy úsek diaľnice D1 medzi BA a TT oplotenie vôbec nemá. Sme si vedomí, že momentálne možno navádzame na priestupok, ale v nočných hodinách za zníženej viditeľnosti na prázdnej diaľnici určite odporúčame jazdiť v strednom jazdnom pruhu, čím zvýšite svoj reakčný čas na neočakávanú prekážku v podobe zveri a keď sa zozadu blíži rýchlejšie vozidlo jednoducho sa stiahnite na nevyhnutne potrebný čas do pravého pruhu. Ak náhodou natrafíte na nekompromisného policajta, skúste argumentovať zvýšenou bezpečnosťou a elimináciou rizika stretu so zverov. Cez deň to asi neprejde, ale v noci v teoretickej rovine áno. Mne to za tú pokutu každopádne stojí, a Vám?
Zdroj: NDS