V automobilovom priemysle je v súčasnosti ústrednou témou elektrifikácia. Nemecká značka BMW nastupujúci trend pochopila rýchlo a už v roku 2013 predstavila svoj prvý elektromobil – model i3. O rok neskôr prišlo športové BMW i8 s plug-in hybridným pohonom, no naplno to Bavori rozbalili v posledných dvoch rokoch. Pomoc elektromotora v istej miere už aktuálne využíva takmer každý model predávaný na európskom trhu. Dokonalou ukážkou výsledku stratégie Power of Choice (sila výberu) je BMW X3. Toto SUV môžete mať s benzínovým alebo naftovým motorom. K tomu sa pridáva plug-in hybridná verzia a elektromobil s názvom iX3, ktorý sme si mali možnosť premiérovo vyskúšať.
Dôraz na eleganciu
BMW iX3 sa od svojich konvenčných súrodencov dizajnovo odlišuje, no nie extrémne a k svojmu pôvodu sa priznáva. Elektrické srdce auta prezradí predný nárazník a uzatvorené obličky mriežky chladiča. Celá karoséria vrátane zadnej časti bola navyše prispôsobená tak, aby v maximálnej možnej miere znižovala odpor vzduchu. Na mňa elektromobil pôsobil rovnako elegantne ako klasické BMW X3. Dizajnéri síce na karosérie pozmenili viacero detailov a modrými prvkami vyslali oku zvedavcov jasný signál, avšak väčšina ľudí si až pri tichom rozjazde uvedomí, že toto nie je obyčajná „ikstrojka“.
Dobré netreba meniť
Po presune do interiéru by ste elektrickú verziu obľúbeného SUV odhalili ešte ťažšie ako pri pohľade zvonku. Až na pár detailov (modrý lem voliča prevodovky, modré štartovacie tlačidlo a prídavné funkcie v rámci multimediálneho systému) je to typické BMW zakladajúce si na komforte. Ja osobne sa v bavoráku zakaždým cítim výborne. Vyhovuje mi posed za volantom a páči sa mi logika ovládania prakticky ktorejkoľvek funkcie. Cez otočný ovládač iDrive si dokážem vyhľadať alebo nastaviť čokoľvek bez toho, aby som musel zdvihnúť zrak z cesty. V prípade elektrického modelu iX3 oceňujem, že napriek batériovým článkom v podlahe a elektromotoru pod batožinovým priestorom auto nestratilo na praktickosti a priestrannosti. Kufor je dokonca rovnako veľký ako vo verzii so spaľovacím motorom pod prednou kapotou – 510 litrov.
Adaptívna rekuperácia je návyková
V rámci prvej jazdy som s autom najazdil okolo 200 zoznamovacích kilometrov, takže s definitívnym verdiktom počkám na plnohodnotný redakčný test. Spomeniem však aspoň perličku, ktorá ma zaujala hneď – adaptívna rekuperácia. Intenzita rekuperácie sa na základe údajov z navigačného systému a snímačov asistenčných systémov prispôsobuje situácii na ceste.
Napríklad počas približovania sa ku križovatke či k vozidlu vpredu, pracuje rekuperácia naplno. Na voľnej ceste sa v momente, keď som dal nohu z plynu, aktivovala funkcia plachtenia. Pri rozumnej jazde som sa tak vôbec nemusel dotýkať brzdového pedála. Aby som však nehovoril len o svojich pocitoch, presuňme sa k číslam. BMW iX3 poháňa elektromotor, ktorý využíva princíp neustáleho budeného synchrónneho motora bez použitia magnetov. Má výkon 210 kW (286 k) a najvyšší krútiaci moment 400 Nm. Na stovke je elektrické SUV za 6,8 sekundy a maximálna rýchlosť je obmedzená na 180 km/h. Využiteľná kapacita batérie je 74 kWh (celkovo 80 kWh) a papierová spotreba energie 18,5 – 19,5 kWh. Vo výsledku by tak malo BMW iX3 prejsť na jedno nabitie 459 kilometrov. Počas prvej jazdy ukazoval palubný počítať veľmi podobné údaje.