Citroën Berlingo – Zrodení jeden pre druhého

Citroën Berlingo. Motor 1,5 BlueHDi 130 k, osemstupňový automat EAT8 a podvozok sú akoby zrodené jeden pre druhého.

Berlingo je skvelé rodinné auto, na rozdiel od SUV je to skutočné rodinné auto. Porovnajte si ktorékoľvek SUV s rovnakým pôdorysom a zistíte, že ho Berlingo deklasuje vnútorným priestorom aj variabilitou. Kratšia verzia M, ktorú sme testovali, má vzadu tri samostatné sedadlá s možnosťou nezávislého sklápania operadiel, pričom do podlahy sa ponára aj sedák, aby sa vytvorila celkom rovná podlaha. Okrem toho aj operadlo spolujazdcovho sedadla možno preklopiť dopredu a prevážať tak dlhšie predmety priamo v kabíne. Ja by som si síce zvolil dlhšiu verziu XL, ale veľmi príjemne ma prekvapilo, že aj do krátkej verzie som svoj bicykel vmestil na dĺžku bez toho, aby som ho musel rozmontovať. Teda bez toho, aby som musel vybrať koleso, resp. kolesá. Dokonca ani sedlovú tyč som si nemusel spúšťať nižšie, aj na výšku sa mi vmestil do auta. Paráda, a vedel by som takto umiestniť ešte ďalšie bajky.  Do kategórie rodinných áut Berlingo radí aj 18 asistenčných systémov, aj keď napríklad k systému Top Rear Vision vytváraného z obrazu jedinej kamery mám výhrady.

Rodinný podvozok

Osobne veľmi vysoko oceňujem aj rodinne naladený podvozok. Presne takto má jazdiť rodinné auto – príjemne mäkko, nie však uplávane. A takto krásne má filtrovať prenos nerovností do karosérie a to tak z pohľadu prenosu mechanických rázov, ako aj akustiky nerovností. S takýmto podvozkom sa človek za volantom nielenže nenervuje kvalitou našich ciest, ale si dokonca oddýchne. A oddýchnu si aj ostatní pasažieri. Páči sa mi aj riadenie a najmä dobre dávkovateľné brzdy, a to oboma smermi – pri zvyšovaní brzdnej sily aj pri uvoľňovaní brzdového pedála. Pravda, spojenie mäkkého podvozka a pomerne vysokej karosérie nepraje človeku, ktorý si chce s autom užiť dynamickú jazdu. Ono, keď položíte auto do zákruty plynulo, tak sa budete čudovať, akú rýchlosť si môžete dovoliť, ale rýchle a prudké zmeny smeru Berlingo nemá rado. A nemá rado ani prudké ubratie plynu v zákrute, či nebodaj panické dupnutie na brzdu. Obzvlášť to platí pre testovanú verziu M s kratším rázvorom osí náprav.

Zohratý tandem

Tentoraz som Berlingo testoval s motorom 1,5 BlueHDi 130 S&S v spojení s osemstupňovým automatom, ktorí sú ako tridsaťroční manželia. Jeden presne vie, čo chce a čo potrebuje druhý, navzájom sa dopĺňajú a podporujú. Začnem tým, že odstupňovanie prevodovky dokonale reflektuje charakteristiku motora, osem stupňov má krátke odstupy a softvér to do bodky využíva. Nepodtáča motor a zbytočne ho ani nevytáča. Pri rodinnej jazde motor drvivú väčšinu času pracuje v rozmedzí zhruba 1 500 – 2 200 ot.min-1, čo je skvelé z viacerých hľadísk. Z hľadiska hluku, vibrácií, spotreby paliva aj životnosti motora. Pri pokojnej jazde je samotné radenie také hladké, že o tom ani neviete. Keby ste neboli spokojní s prácou prevodovky, môžete ju usmerniť pádielkami pod volantom. Vaše povely vykoná celkom rýchlo. Jediné, čo sa mi nepáčilo, bolo, keď som pri dochádzaní do obcí či ku kruhovým objazdom spomaľoval postupným podraďovaním a v poslednej fáze som to nechal trochu dlhšie, tak elektronika v jednom momente preradila na vyšší prevodový stupeň. Stačí však aktivovať plne manuálny režim M a vyhnete sa tomu.

 Motor aj prevodovka, každý osamote, ale aj spolu sú výborné.

Motor je tichý a má kultivovaný chod.  Je dobre odhlučnený, jeho zvuk je príjemný – nie je tvrdý, neduní a vibrácie nevnímate. Pocitovo je záťah motora slušný, už z okolia 1 500 otáčok cítiť, ako sa do toho opiera turbo. Pri predbiehaní si však musíte uvedomiť, že 130 koníkov a 300 Nm v spojení s veľkou karosériu nie je na dynamiku to pravé orechové. Do toho sa ešte pridáva dnešná „eko“ charakteristika motorov. To znamená, že pri pozvoľnom pridávaní plynu zrýchľuje tak, že vás napĺňa pocitom obrovskej sily, no len čo zošliapnete plyn na podlahu, elektronika pridusí reakcie motora, aby udržala emisie na nižšej hladine. Pri rodinnom aute, akým je Berlingo, je to však iba moja poznámka a nemá kardinálny význam. Je tu však jedno „ale“, ktoré už význam má. Keď sa rozbiehate z miesta na väčší plyn, tak v prvej fáze zrýchľovania – kým nedosiahnete určitú rýchlosť – kmitá celý hnací reťazec. Najlepšou vizitkou toho, že motor aj prevodovka, každý samostatne, ale aj spolu sú skvelé, je spotreba. Aj napriek vysokému podielu diaľnice a nie celkom zabehnutému motoru som totiž dosiahol spotrebu 5,9 l/100 km. Skvelé pre rodinný rozpočet. 

Stručne

Čo treba uznať

  • Výborné spojenie motora a prevodovky.

Čo nám chýbalo

  • Lepší multimediálny systém.

Čo nás prekvapilo

  • Spotreba 5,9 l/100 km aj napriek nepriaznivým podmienkam.

Citroën Berlingo M 1,5 BlueHDi 130k S&S EAT8 Shine

Cena (základ/test)                                                         14 490/23 340 € vrátane DPH

Záruka                                                                                4 roky alebo 60 000 km

Motor

  • preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 499 cm3, max. výkon 96 kW (130 k) pri 3 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 300 Nm pri 1 750 ot.min-1. Emisie CO2 147 – 164 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 11,0 s, vmax = 184 km/h, spotreba WLTP/test 5,6 – 6,3/5,9 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor 

  • Bluetooth
  • USB
  • Zrkadlenie
  • Uhlopriečka: 8,0
  • Batožinový priestor: 597 dm3
Citroën BerlingoCitroën Berlingo. Motor 1.5 BlueHDi 130 kCITROËN SlovenskoEAT8hodnotenierecenziaShineskusenostitest
Komentáre (0)
Pridať komentár