Za prvé tri mesiace spolužitia som si Zoe obľúbil. A obľúbili si ju aj deti kamarátov, s ktorými sme boli týždeň na chate. Hladkali ju, večer jej dávali dobrú noc a prvá vec, ktorú ráno urobili, bola, že ju šli pozrieť a pozdraviť. Zakaždým, keď sme ich volali k večeri, najprv sa opýtali, či Zoe už papala. Zvykol som ju totiž nabíjať priamo na chate z domácej 230 V siete. A, samozrejme, vždy sa medzi sebou dohadovali, kto kedy pôjde na výlety v Zoe a kto vo vlastnom aute. Nikdy som nič také so žiadnym autom nezažil. Preto som o Zoe v prvom odseku rozprával v ženskom rode, Zoe je predsa ženské meno. Ako sa ale Zoe zrodila?
Všetko sa to začalo na konci prvého desaťročia druhého milénia, keď sa vedenie Renaultu rozhodlo, že nadišiel čas pre prvý elektromobil. Koncept predstavili v roku 2009. Raphaël Linari, šéfdizajnér v Renault Design Centre v meste Seoul a externý riaditeľ Zoe Z.E. Concept hovorí, že „keď tvoríte koncept auta od nuly, tak máte oveľa menej technických obmedzení. Máte oveľa menšie obmedzenia, čo sa týka vzhľadu a rozmerov. Napríklad batérie a elektrický motor sme mohli umiestniť na najlepšie možné miesto, aby sme vytvorili skutočne efektívny a dynamický profil. Zároveň sme mohli optimalizovať interiér tak, aby bol priestranný a relaxačný ako japonská záhrada. Bolo skvelé, že sme mohli prispôsobiť technické prvky štýlu a nie naopak.“ Agneta Dahlgren, šéfdizajnérka segmentu elektrických vozidiel Renaultu, prezradila, že koncept a sériová verzia Zoe sa vyvíjali v rovnakom čase. Zároveň dodáva, že chceli, aby sériové auto malo osobnosť, ale aby nebolo príliš odlišné od tých, ktoré boli v tom čase na trhu. Nissan šiel opačným smerom, Leaf bol celkom iný ako dobové autá a osobne si myslím, že na svoj sci-fi dizajn doplácal a dopláca naň aj dnes na trhu jazdených áut. Zoe, presnejšie povedané jej prvá generácia z roku 2012, je aj po 8 rokoch od uvedenia na trh aktuálne. Dizajnovo model nezostarol. Koniec koncov druhá generácia naň úzko nadväzuje.
Pri vývoji druhej generácii Zoe limitovalo tvorcov využívanie rovnakej platformy ako pri prvej generácii. Pohrali sa s rozmermi vozidla, vďaka výške, vyvýšenému pásu, tenkým predĺženým svetlometom a umiestneniu kolies sa im podarilo úspešne vytvoriť auto s pevným a zároveň ľahkým dizajnom. Druhá generácia využíva dvojitú nabíjačku – Mennekes a CCS. Preto museli dizajnéri zväčšiť logo a umiestniť ho zvislejšie. Každá nová technológia reprezentuje pre dizajnéra nové možnosti. Napríklad použitie LED diód pre svetlomety umožnilo optimalizovať tvar svetlometov pri vyššej účinnosti, ale aj umiestniť hmlové svetlomety.
A čo mám najradšej na Zoe? V prvom rade tichú jazdu, ktorá ma napĺňa pokojom. Milujem, keď sa s ním môžem len tak bezcieľne povoziť za teplej noci. Idem pomaly, mám stiahnuté okná a nasávam atmosféru noci – počúvam svrčky, vtáky a šum lístia, vnímam vôňu stromov, čerstvo pokoseného obilia či sena… Na druhej strane mám rád aj silný a plynulý záťah elektromotora, ale aj ten pocit, ako ľahko ide Zoe za plynom.