DS 7 Crossback E-Tense 4×4 – V trojici sa lepšie ťahá

DS 7 Crossback E-Tense ukazuje, ako sa dá žiť luxusne a štýlovo, ale aj športovo a ekologicky.

Odhliadnuc od start-upových projektov, ktorých sa rodí a zaniká každý rok niekoľko, značka DS Automobiles je najmladšou automobilovou značkou na starom kontinente. Má však dobre našliapnuté na svetlú budúcnosť. Na rysovacích doskách, presnejšie povedané v počítačoch, má zaujímavé full elektrické modely, na ktoré už nebudeme musieť tak dlho čakať. Zatiaľ im dláždi cestu plug-in hybridná verzia modelu DS 7 Crossback.

Orol nad štítmi a údoliami

Zrejme každý pozná príslovie, ktoré hovorí o tom, že vo dvojici sa lepšie ťahá. V DS Automobiles ho poznajú tiež a vedia, že v trojici sa ťahá ešte lepšie. Model DS 7 Crossback E-Tense 4×4 preto vybavili až tromi motormi. Jedným benzínovým a dvoma elektromotormi. Doplním, že ide o plug-in hybrid, takže druhý elektromotor nie je len do počtu. Ak jazdíte málo a poctivo pravidelne nabíjate akumulátor, tak si auto vystačí so zadným elektromotorom. Ten má výkon 83 kW (113 k) a krútiaci moment 166 Nm. Auto s ním jazdí tak ladne, ako ladne lieta orol nad tatranskými štítmi a údoliami.

300 koní zvládnu cválať pokojne a úsporne, ale vedia aj rozprúdiť krv v žilách.

Tíško a fluidne, teda bez najmenšieho trhnutia a s pekným lineárnym nárastom výkonu. V súčinnosti s komfortným podvozkom sa v elektrickom režime cítite v DS 7 Crossback E-Tense 4×4 ako v inej dimenzii. Pokojne a spokojne. Avšak pozor, zdôrazňujem, že to neznamená letargicky. Elektromotor vie celkom slušne zatiahnuť a keby ste potrebovali viac, tak mu pomôže benzínový motor, ktorý sa však po krátkom čase – hneď ako splnil vašu požiadavku vyššieho výkonu – opäť odpojí a odmlčí. Žiaľ, čisto elektrický režim vám vydrží iba necelých 50 km. Ja som dával na elektrinu 40 – 48 km, v závislosti od podmienok. Pre mňa je to málo. Navyše nabíjanie akumulátora z verejnej nabíjacej stanice s konektorom Mennekes trvá zhruba 2 hodiny. A to podotýkam, že testovaný model mal posilnenú nabíjaciu jednotku, ktorá poskytovala nabíjací výkon X,X kW. Škoda, že sa akumulátor nedá nabíjať rýchlejšie. Dodávam, že kapacita akumulátora je 13,2 kWh a maximálna rýchlosť na čisto elektrický režim je 135 km/h.

Uchovajte elektrinu

Samozrejmosťou je režim eSave, v ktorom si uchováte elektrinu v akumulátore na neskoršie využitie v meste, resp. v bezemisnej zóne. Cez displej si môžete nastaviť, či sa má uchovať 10, 20 percent alebo maximum kapacity akumulátora. Režim eSave má okrem uchovania elektriny aj funkciu výroby elektriny. Vtedy spaľovací motor prostredníctvom generátora vyrába elektrickú energiu a dobíja ňou akumulátor. Až do úrovne 10, 20 alebo 100 % kapacity akumulátora, podľa toho, akú hodnotu ste si nastavili. Doplním, že v režime eSave auto prioritne využíva na pohon spaľovací motor, avšak s podporou oboch elektromotorov. Tie sa do pohonu zapájajú podľa potrieb a podmienok. Musím však otvorene povedať, že nabíjanie akumulátora cez eSave je neefektívne a ide do spotreby. Pri pokojnej jazde po okresných cestách a obciach s malou premávkou mi nabitie akumulátora z 0 na 100 % trvalo 69 km, pričom mi spotreba benzínu vystrelila na 10,6 l/100 km. Palubný počítač som nuloval vtedy, keď som aktivoval režim eSave. Povedzme si však, že nie všetkých 10,6 l/100 šlo do nabíjania. Zhruba 6,2 l/100 km šlo do samotného pohonu auta. To je spotreba, akú som dosahoval v hybridnom režime. Môžeme teda počítať, že do nabíjania šlo zhruba 4,4 l/100 km. Dodávam, že to nie sú exaktné hodnoty, ale hodnoty podľa údajov palubného počítača.

Súhra troch

Ďalší z režimov je hybridný. Tu elektronika kombinuje a koordinuje prácu benzínového motora, predného a zadného elektromotora tak, aby sa dosahovala najvyššia možná efektivita. Je celkom zaujímavé na centrálnom displeji alebo priamo na plne digitálnom prístrojovom štíte sledovať, ako riadiaca jednotka povoláva do práce – či už ako podpora spaľovacieho motora, alebo ako samostatný pohon auta – raz predný a raz zadný elektromotor, inokedy zasa oba naraz. A tiež ako cez generátor alebo pri uvoľnení plynu či brzdení rekuperuje energiu. Hybridným je aj športový režim, v ňom však samotné motory majú priamejšie reakcie na plyn, rýchlejší nástup výkonu a elektromotory sa do pohonu pridávajú skôr. Rozumej pri menšom stlačení plynového pedála. Pre lepšie precítenie dynamiky môžete využiť pádielka pod volantom a radiť osem prevodových stupňov manuálne. Opakom športového režimu je komfortný. V ňom sa auto orientuje na efektivitu a maximálny komfort.

Zaujímavé je, že DS Automobiles udáva spotrebu podľa NEDC v PHEV režime, keď auto prejde prvých 50 km na čistú elektrinu – 1,5 l/100 km, ale aj v hybridnom režime – 5,5 l/100 km.

Všetkými štyrmi

Už som spomínal, že DS 7 Crossback E-Tense má benzínový a jeden elektromotor vpredu a druhý elektromotor vzadu. Je teda štvorkolka. Medzi prednou a zadnou nápravou však neexistuje žiadne mechanické spojenie. Režim 4WD, ktorý si volíte tlačidlom na stredovom tuneli, však neznamená, že máte permanentne v zábere kolesá oboch náprav. Oproti hybridnému pohonu elektronika rýchlejšie, častejšie a intenzívnejšie zapája do pohonu obe nápravy.

Jednopedálové ovládanie

Podobne ako všetky hybridy – mild-hybridy, full hybridy a plug-in hybridy, aj DS 7 Crossback E-Tense rekuperuje energiu v každom z režimov. Pri brzdení aj uvoľnení plynu. Pri uvoľnení plynu v režime D rekuperuje minimálne, vtedy auto prakticky roluje akoby na voľnobeh. V režime B je však rekuperácia intenzívna až-až, no môžete je regulovať mierou uvoľnenia plynu. To je vlastne jednopedálové ovládanie. Vytýkam, že ani pri intenzívnom spomaľovaní auta počas rekuperácie auto nerozsvieti svoje brzdové svetlá.

Každý deň môžete takmer 50 km prejsť na elektrinu.

DS 7 Crossback E-Tense 4×4 ma napĺňal pokojom. Pokojom, ktorý sršal z plug-in hybridného pohonu, ticha, podvozka, sedadiel, výbavy auta… Ale keď som potreboval, vedel podporiť moje živelnejšie ja. Kombinovaný výkon 300 koníkov a 520 Nm vedia riadne rozprúdiť krv v žilách.

DS AUTOMOBILES – BOHYŇA LUXUSU

Čo treba uznať

  • Spája pokoj a dynamický náboj.

Čo nám chýbalo

  • Dlhší dojazd na elektrinu, rýchlejšie nabíjanie.

Čo nás prekvapilo

  • 300 koníkov nie je priviazaných ekologickými okovami.

 

Cena (základ/test)                                          od 49 990

Záruka                                                            5 rokov alebo 100 000 km, na akumulátor 8 rokov alebo 160 000

Motor

  • preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 598 cm3, max. výkon 147 kW (200 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 300 Nm pri 3 000 ot.min-1. Predný elektromotor: max. výkon 81 kW (110 k), max. krútiaci moment 337 Nm. Zadný elektromotor: max. výkon 83 kW (113 k), max. krútiaci moment 166 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 220 kW (300 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment 520 Nm. Emisie CO2 34 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 5,9 s, vmax=240 km/h, spotreba NEDC/test 1,5/6,2 l/100 km.

Batožinový priestor a konektivita 

  • Bluetooth – áno
  • Wi-fi – áno
  • AUX/USB – nie/áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 12,0
  • Batožinový priestor: 555 dm3
DS 7 Crossback E-Tense 4×4 Grand ChicDS Slovensko. DSrecenziaskusenostitest
Komentáre (0)
Pridať komentár