Éto 500. elektrobus. Hlásila koncom minulého roka ruská metropola, ktorá síce „slzám neverí“, ale zato čoraz viac dôveruje autobusom do zásuvky. Inými slovami, v Moskve jazdí v súčasnosti najviac elektrobusov zo všetkých európskych miest!
Aktuálne v hlavnom meste Ruskej federácie funguje a premáva 577 elektrických autobusov. S veľkým náskokom sa jedná o najpočetnejšiu flotilu elektrobusov,v mestách na starom kontinente, pretože druhý Londýn využíva v súčasnosti „len“ tri stovky elektrických autobusov. V Moskve jazdí spomínaná flotila na 38 linkách a trasách. Od začiatku prevádzky prepravili spomínané elektrobusy viac ako 55 miliónov pasažierov po 22 miliónoch km na moskovských cestách.
Prvý elektrický autobus pritom začala premávať v moskovských uliciach koncom roka 2018. Podľa zmluvných podmienok dodali domáci výrobcovia GAZ a KamAZ v rokoch 2018 a 2019 do Moskvy 300 elektrických autobusov. Dodávka ďalších 300 elektrických autobusov bola naplánovaná na rok 2020. Moskovská flotila elektrických autobusov sa tak stala najväčšou v Európe.
Koncom minulého roka sa v ruskej metropole tešili už z jubilejného 500. elektrického exempláru, ktorý uviedli do života pre služby verejnosti. Elektrický autobus KAMAZ 6282 používa lítium-titanátové batérie a na jedno nabitie, pričom má dojazd 70 km. Elektrobus sa nabíja za 6-12 minút ultra-rýchlymi nabíjacími stanicami pomocou polovičného pantografu. Integrovaná nabíjačka navyše umožňuje nabíjanie frekvenčného meniča trojfázovým striedavým prúdom 380 V („nočné nabíjanie“).
Nabíjanie elektrobusu je možné pri teplotnom rozmedzí od +45 do -40 ° C. Elektrobus tak môže prepravovať cestujúcich po celý rok. Maximálna rýchlosť dopravného prostriedku je 75 km/h. Moskovská elektrická flotila je podľa informácii Mosgortrans – hlavného autobusového dopravcu v meste, najväčšou na starom kontinente. V októbri bolo totiž v Londýne 300 elektrických autobusov, 259 v Paríži, 200 v Berlíne a 164 v Amsterdame.
Používanie elektrických autobusov pomáha znižovať prevádzkové náklady a zjednodušiť technickú údržbu železničných koľajových vozidiel. Elektrické autobusy sú do mesta dodávané na základe zmlúv o životnom cykle so zárukou servisu výrobcu počas 15 rokov prevádzky. Tiež minimalizujú škodlivé emisie, zatiaľ čo úroveň hluku a vibrácií vo vnútri vozidla je o 30 percent nižšia ako v prípade naftového autobusu.
V Moskve jazdí najväčšia európska flotila na 38 linkách a trasách
Ešte v tomto roku má Moskva dostať ďalšie štyri stovky elektrických autobusov a do roku 2023 plánuje ruská vláda rozšíriť flotilu na 2300 kusov. V takom prípade by už išlo o celú tretinu z celkovej vozidlovej flotily hlavného mesta Ruska. Ak vezmeme do úvahy električky, asi 40 percent pozemných vozidiel v Moskve prejde na elektrickú trakciu. A do roku 2030 sa má celá flotila pozemnej dopravy mesta zazelenať.
-jj-, Zdroj a foto: cleantechnica, Greencarcongress, Traveldailynews a wikipedia