Na svete azda ani neexistuje motoristický fanúšik, ktorý by nepoznal tento diabolský športiak. Čas však nezadržateľne letí a ikonický automobil Lamborghini Diablo od dizajnéra Marcella Gandiniho už oslavuje 30 rokov.
Dvojmiestne športové vozidlo, ktoré vyrábala talianska automobilka 11 rokov (1990 – 2001), sa predával aj s karosériou roadster. Príbeh modelu Diablo sa však začal písať už v roku 1985, keď ho navrhli pod kódovým označením Project 132 s cieľom nahradiť model Countach z najvyššieho radu značky Lamborghini. Čisté a agresívne línie vozidla navrhol spomínaný Gandini, ktorý stojí za designom dodnes ospevovaných modelov ako Lamborghini Countach, Lamborghini Miura a Lancia Stratos.
Treba však povedať, že Gandiniho návrh mierne prepracovali v dizajnérskej centrále značky Chrysler, ktorý stal medzičasom vlastní1kom automobilky.z Apeninského polostrova. Superšportiak Lamborghini Diablo, ktorý nadväzoval na model Countach, sa vyrábal s dvoma rôznymi výkonnými agregátmi typu V12 Rovnako ako on mal motor umiestnený pred zadnou nápravou.
Diablo absolvovalo verejnú premiéru v roku 1990 v monackom Monte Carle a jeho dizajnový jazyk bol na svoje obdobie dosť agresívny. Pôvodne hranatú karosériu Gandiniho tím po skúškach v aerodynamickom tuneli zaoblil. Kvôli znížení hmotnosti boli použité odľahčené materiály so zvýšenou pevnosťou. Motor prvej generácie, ktorá sa vyrábala do roku 1994 pochádzal z modelu Countach. V porovnaní s ním však dostalo Diablo nové karburátory. Vďaka ním splňoval automobil emisné limity v USA.
Aerodynamickému designu napomáhal dvanásťvalcový motor s objemom 5,7 litra a výkonom 485 koní, a neskôr šesť litrov s výkonom 523 koní. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h zvládol športiak za 4,2 sekundy a výrobca udával maximálnu rýchlosť 325 km/h. Pri testovaní na okruhu ale vozidlo prekonalo hranicu 340 km/h. Zavesenie bolo zaistené dvoma priečnymi ramenami, vinutými pružinami a priečnym stabilizátorom.
Vpredu nechýbali pneumatiky s rozmermi 245/40 R17 a vzadu 335/35 R18. Váha vozidla bola 1650 kg. V roku 1994 predstavili modernizovanú verziu Diablo VT, ktorá mala pohon všetkých kolies a objavil sa aj model VT Roadster. Neskôr pri príležitosti osláv 30.narodenín talianskej značky predstavili model SE30. Vozidlo malo výkon zvýšený na 526 koní, zníženú váhu a lepšiu aerodynamiku.
Dvojmiestne športové vozidlo, ktoré sa vyrábalo 11 rokov (1990 – 2001), sa predávalo aj s karosériou roadster.
Neskôr uzrel svetlo sveta ešte model Diablo SV, ktorý mal výkon 533 koní a disponoval aj kvalitnejšími brzdami. Posledné modely dostávali do výbavy elektricky nastaviteľný podvozok, ktorý umožňoval zdvihnúť prednú časť o niekoľko centimetrov. Vďaka tomu mohol automobil ľahšie prekonať prekážky na ceste. Celkovo vyrobili 2400 kusov z modelu Diablo v rôznych verziách. Napokon, dodnes je tento športiak cenným zberateľským exemplárom.
-jj-.zdroj a foto: Lamborghini