Takže opäť raz nám ťahajú medové motúziky po pod nos. Ale veď populistické reči treba, veď čo trápi každého motoristu? A čo sa to teda udialo posledné dni? Vláda na svojom rokovaní schválila pre rezort dopravy zásadný dokument – Zoznam investičných priorít. Na jeho základe sa bude riadiť príprava, výstavba aj údržba cestnej infraštruktúry nasledujúce desaťročie. Cieľom je, aby cestné projekty robili na základe reálnych dopravných potrieb Slovenska, nie na základe politických sľubov a lobingu.
„Zoznam investičných priorít sme intenzívne pripravovali spolu s Útvarom hodnota za peniaze od môjho nástupu do funkcie. Je zásadný nielen preto, že je jednou zo základných úloh v Programovom vyhlásení vlády, ale najmä preto, že na jeho základe budeme môcť transparentne a predvídateľne pripravovať cestné projekty, čo je dôležité pre stavebný trh a všetkých obyvateľov Slovenska,“ vysvetlil minister dopravy a výstavby Andrej Doležal.
Zoznam vyše stovky projektov vznikol na základe analytických výpočtov a tvrdých dát. Analytici ÚHP pri posudzovaní jednotlivých projektov brali do úvahy kritériá ako dopravná intenzita, spoločenská priorita, teda aký vplyv bude mať dokončený projekt na nezamestnanosť a tiež pomer nákladov a prínosov. Osobne však mám niekedy pocit, a to sa fakt nechcem nikoho výrazne dotknúť, ale realita a potreby sa tabuľkou, štatistikou a pod. nedá vždy hodnoverne popísať. Tu vám prinášame zoznam TOP priorít dohľadnej doby.
- I/51 Levice, obchvat
- I/66 Huncovce – Kežmarok,
- D3 – Žilina Brodno – Kysucké Nové Mesto
- D3 – Oščadnica – Čadca Bukov,
- R4 – Lipníky – Kapušany
- I/66 Poprad – Huncovce
- D1 – Turany – Hubová
- D3 – Kysucké Nové Mesto – Oščadnica
- Rekonštrukcia 1323 km ciest I.
- Rozšírenie D1 Senec – Trnava
- D1 – Dargov – Pozdišovce
- D1- Pozdišovce – Sobrance
- D1 – Bidovce – Dargov
- (I/66) – Šahy, obchvat
Na základe tohto zoznamu priorít vznikne v krátkom čase záväzný harmonogram, v ktorom bude pri jednotlivých projektoch vyčlenená aj finančná čiastka na realizáciu aj časová následnosť. Pri príprave harmonogramu už berú do úvahy okrem tvrdých analytických dát aj pripravenosť projektov. Harmonogram bude známy po schválení štátneho rozpočtu.
Ministerstvo dopravy si od týchto dokumentov sľubuje okrem transparentného rozhodovania o jednotlivých cestných stavbách aj ich efektívnejšie a plynulejšie financovanie. Čo prispeje k rýchlejšiemu budovaniu cestnej a diaľničnej infraštruktúry.
Lenže čo by chceli bežní ľudia? V prvom rade chcú bezpečnosť a plynulosť a cesty bez jám a lepšiu zimnú údržbu. Sám som napr. veľmi zvedavý, akým spôsobom sa posunie cena za kilometer stavby diaľnice pri tomto megatransparentonom a megarýchlom stavebnom procese.
Ale na čo si kaziť deň, pustite si aspoň pesničku zo života…
Zdroj: Min.dop
Foto: Archív + NDS