Renault 5 Turbo: Začalo to pred 4 dekádami

Možno sa to nezdá, ale uplynulo už 40 rokov odvtedy, čo sa na trhu objavil prvý Renault 5 Turbo, ktorý navrhol Jean Terramorsie a vyprojektoval Yves Legalez z úspešného modelu Renault 5. Neskôr prišla na scénu aj verzia Turbo 2.

Renault 5 Turbo alebo R5 Turbo je vysoko výkonný hatchback odvodený od malého automobilu Renault 5, ktorý v rokoch 1980 až 1985 vyrábala francúzska automobilka Renault. V januári 1980 mal Renault 5 predstavili na autosalóne v Bruseli, ale svetovú premiéru mal už v roku 1978 v Paríži. Automobil navrhli špeciálne pre rely preteky, ale tiež ho predávali v cestovnej podobe. V priebehu štyroch výrobných sezón sa predalo celkovo 3576 exemplárov.

Malá, ale dravá novinka s relatívne veľkými kolesami v porovnaní s rozmermi karosérie, mala hliníkové dvere a strechu. Renault 5 Turbo bola tak trochu aj reakcia na športové úspechy konkurenčnej Lancii Stratos v seriáli majstrovstiev sveta v rely pretekoch. Spomínaný taliansky športiak mal však agregát uložený uprostred, preto viceprezident výroby v automobilke Renault, Jean Terramorsi oslovil Marca Deschampse z dizajnového štúdia Bertone, či by navrhol novú športovú verziu Renault 5 Alpine.

Charakteristickým prvkom bola nová zadná karoséria, ktorú navrhol Marcello Gandini z Bertone. Hoci štandardný Renault 5 mal motor umiestnený vpredu, Renault 5 Turbo mal preplňovaný agregát Cléon-Fonte s objemom 1397 cm³ umiestnený uprostred za prednými sedadlami v modifikovanom podvozku Renault 5. V štandardnej forme motor poskytoval výkon 118 kW/160 koní a 221 Nm krútiaceho momentu. Aj keď používa modifikovanú karosériu Renault 5 a bol označený ako Renault 5, mechanika bola radikálne odlišná.

Najviditeľnejší rozdiel je zadný náhon oproti normálnej verzii, ktorá má prední náhon. V dobe jeho spustenia do predaja to bolo najvýkonnejšie produkčné francúzske vozidlo. Prvých 400 vyrobených 5 Turbo vyrobili v súlade s homologizáciou Group 4, aby mohli konkurovať na medzinárodných rely pretekoch. Automobil vyrábala značka Alpine vo fabrike v Dieppe. Od roku 1983 sa začal tento malý-veľký športiak vyrábať vo verzii Turbo 2 s rovnakou technickou špecifikáciou, ale s interiérom, ktorý nadviazal na odkaz modelu Renault 5 Alpine Turbo.

Akonáhle vyrobili homologované modely, druhú verziu s názvom Turbo 2 predstavili s použitím viacerých dielov z Renaultu 5, ktoré nahradili sériu komponentov z ľahkých zliatin v pôvodnej Turbo verzii. Turbo 2 bolo lacnejšie, ale blízko rovnako výkonové úrovni, maximálna rýchlosť 200 km/h a zrýchlenie z pokoja na 100 km/h za 6,6 sekundy. Koncept malého Renaultu s motorom uprostred potom francúzska automobilka opäť oživila v roku 1998 informáciami o vozidle Renault Clio V6. Zrejme už ani netreba zdôrazňovať, že všetky pretekárske a súťažné deriváty Renault sa opierali o Turbo 1.

Motory mali výkon až 132 kW/180 koní pre Critérium des Cévennes a 154 kW/210 koní pre Tour de Corse a 257 kW/350 koní pre 5 Turbo Maxi. S pilotom Jeanom Ragnottim v roku 1981 vyhral R5 Turbo preteky Rallye Monte Carlo hneď vo svojich prvých pretekoch v seriáli majstrovstiev sveta. Modely 2WD R5 však začali čoskoro čeliť konkurencii nových vozidiel Skupiny B s pohonom 4WD, ktoré boli rýchlejšie mimo spevnené komunikácie. V roku 2004 Sports Car International zaradil R5 Turbo do Top 10 na 9. miesto medzi Najlepšími športovými autami z 80. rokov minulého storočia.

-jj-, zdroj a foto: Renault, wiki, twitter, facebook, carcooops.com

40. výročieFrancúzskoRallyerelyRenaultRenault 5 Turbo
Komentáre (0)
Pridať komentár