2030 – Drastická situácia v automobilovej Európe

V roku 2030 pripadne na západnú Európu iba 5 % svetovej produkcie automobilov, vlani to pritom bolo 15 %. Európski výrobcovia, vrátane tých zo Slovenska, sa budú údajne ešte stále vyrovnávať s dopadmi globálnej pandémie a zároveň budú musieť plniť stále prísnejšie emisné limity, čo bude mať za následok nárast cien nových áut. Uvidíme, čo vymyslia, aby sa zbavili tých starých. Vyplýva to z prieskumu KPMG Global Automotive Executive Survey.

Sprísnenie emisných limitov v EÚ nie je neprehliadnuteľnou vecou. Je to opatrenie, ktoré si vyžiada svoju daň v rôznych podobách, na ktoré zdá sa, doplatia najviac obyčajní ľudia. Možným riešením by bolo posunutie týchto opatrení o pár rokov, kedy sa nálady spotrebiteľov môžu čiastočne meniť aj bez pomoci, bez nanútenia z hora. Rokovania o tejto možnosti vraj prebiehajú, ale osobne si myslím, že z toho nič nebude, keďže všetci dobre vieme, aké „zvrátené“ názory majú niektorí predstavitelia EÚ posledných pár rokov.

Na čo sa v EÚ musíme pripraviť? Jednoducho povedané, hrozí unifikácia. Aj pomerne veľké a samostatné automobilky s dlhou históriou sa začnú spájať, lebo jednoducho budú musieť rozdeliť náklady na výrobu. Ich zakladatelia sa budú v hrobe obracať…

Ďalej je pravdepodobné, že až 20-30% automobilových predajní úplne zanikne a automobilky začnú viac tlačiť na digitálny online predaj.

Veľmi zaujímavým faktom je, že porastie Čína, ktorá už je teraz extrémne silným hráčom na poli automobilovej výroby, keďže okrem iného majú dobrý prístup k nerastným surovinám.

A ako bude vyzerať globálny automobilový svet?

Šéfovia európskych automobiliek sa jednoznačne zameriavajú na batériové elektrické (83 %) a hybridné vozidlá (80 %), severoamerickí výrobcovia chcú naďalej investovať do spaľovacích motorov (89 %).

Ak si to vezmeme čisto z pohľadu geografie, prídeme na to, že opatrenia EÚ nebudú pre ekológiu veľa znamenať, keďže vzhľadom na počet ľudí a rozlohu smerujeme akurát tak na odstavnú koľaj…

Najvyšší čas pre Slovensko…

… sa intenzívne zamyslieť. Nechcem byť poslom zlých správ, ale v súvislosti so Slovenskom sa často skloňuje aj história amerického mesta Detroit. Z dokonalého prospejúceho mesta sa za relatívne krátky čas stalo mesto s neslávnym vývojom. Myslím si, že ešte stále nová slovenská vláda, ktorá je pri moci už nejaký ten piatok, by mala začať aktívne riešiť vývoj a smerovanie Slovenska, ako rôzne kauzy a žabomyšie vojny, málo podstatné verejné obstarávania (samozrejme, za milióny eur ako napr. zmena rodného čísla na iné identifikátory a pod.), lebo sa ľahko môže stať, že oveľa viac ľudí bude živoriť… Teraz ľudia žijú aspoň spôsobom z “ruky do huby”, ale veľmi rýchlo to môže byť jedna veľká katastrofa.

Foto: Archív

Zdroj: KPMG

automobilový priemyselbudúcnosť áutbudúcnosť automobilovej výrobybudúcnosť európybudúcnosť Slovenskavývoj automotive
Komentáre (0)
Pridať komentár