Častejšie emisné kontroly ako účinná ochrana pred Dieselgate?!

Od 1. septembra 2020 sa o nové vozidlá bude EÚ zaujímať ešte viac ako doteraz. V každej krajine sa budú vykonávať emisné kontroly, alebo inak povedané testy na overenie skutočných emisií vozidiel. Sankcie dosiahnu až 30 000 Euro za každý kus, ktorý nevyhovie.

Nebojte sa. Nejedná sa o klasické emisné kontroly, ktoré už teraz veľa funčných áut má problém prejsť. Týka sa to nových áut. Príde mi to celé síce nezmyselné, ale EÚ vychádza z toho, že najúčinnejším opatrením na dosiahnutie želaného cieľa je trestanie. Škoda, že to nerobia ja v iných oblastiach spoločenského života…

Čo to teda znamená? Každá krajina bude musieť skontrolovať aspoň jeden kus daného modelu na 40 000 zaregistrovaných kusov. Testy sa budú vykonávať na cestách a nie v laboratóriu.

Prečo je to vraj potrebné?

Zavedenie meraní výfukových plynov je, samozrejme, dôsledkom škandálu s Dieselgate. V roku 2015 sa ukázalo, že VW Group vybavil svoje autá oblbovákmi, ktoré dokázali vyhodnotiť, že v daný moment podliehajú testovaniu a upravili tak nastavenie motora. Potom fungoval v režime, v ktorom emisie škodlivých častíc zostali v nalinkovaných normách. Bohužiaľ, počas bežnej jazdy boli emisie oxidov dusíka oveľa vyššia …

V praxi to vraj vyzeralo tak, že úplne stačilo, aby jedna členská krajina schválila model auta. Potom sa mohli predávať v celej Európskej únii. Meranie emisii tak koordinoval orgán, ktorý schválenie udelil. Teraz sa bude každá krajina môcť slobodne rozhodnúť, či auto bude môcť jazdiť, alebo uloží výrobcovi primeranú sankciu. Oveľa väčšie tresty však bude môcť udeliť Európska komisia. Tá môže naložiť pokutu až 30 000 € pre každý predaný kus. Nebude to likvidačné pre automobilky? Budú chcieť ešte vyrábať spaľovacie autá?

Kto to bude vykonávať?

Za určenie spôsobu vykonávania tejto úlohy budú zodpovedné vnútroštátne schvaľovacie orgány. Existuje predpoklad, že v praxi budú tieto skúšky môcť vykonávať nezávislé akreditované skúšobné laboratóriá konajúce v mene štátu. Aspoň tak by to malo vyzerať v ostatných krajinách EÚ. Ako to bude na Slovensku? Ťažko povedať. Ak ale hľadáte spôsoby, do čoho je vhodné investovať, toto sa javí ako dobrý biznis plán. Ale možno si už na to mydlia ruky iní…

Sám som veľmi zvedavý, ako to bude. Oficiálnych informácii, ktoré by sa bezprostredne dotýkali podmienok na SK trhu som sa zatiaľ nedopátral. Každopádne, tému budeme pozorne sledovať…

Foto: Archív

častejšie meranie emisiíDieselgateemisné kontrolyemisné normy nových áuteuronormymeranie emisiímeranie oxidov dusíkanové autá v EÚpokuta za emisie pre automobilkypokuta za emisie vozidielškandál s emisiami
Komentáre (0)
Pridať komentár