Okrem iného zato mohlo uzavretie cestných hraničných prechodov pre nákladnú dopravu s Maďarskom, s výnimkou diaľničného hraničného prechodu Čuňovo-Rajka, čo prakticky paralyzovalo Slovensko, ale aj Česko či Poľsko. Vďaka ochote pomáhať si v tejto neľahkej situácii si tieto členské štáty V4 skutočne so situáciou poradili, hoci to možno tak dobre naživo nevyzeralo.
Naozaj nezávidím kamionistom hodiny, resp. desiatky hodín strávených v tieto dni za volantom. Viac stáli ako jazdili a za to im v mene všetkých ďakujem. Najmä tým uvedomelým a tolerantným.
Kolóny neraz mali 30 kilometrov a čakalo sa dlhé hodiny
Občania, nespokojní vodiči, majitelia firiem, objednávatelia, zákazníci… tí všetci bombardovali policajtov, aby práve ten ich kamión vytiahli a pustili. A policajti sa naozaj snažili, ak to čo i len trochu išlo a bolo jednoducho realizovateľné. Vďaka nim sa veľa dodávok podarilo splniť na čas, aj keď určite nie všetky. Uprednostňovali sa súpravy, ktoré prevážali potraviny, tovary, lieky, zvieratá…. aj keď sa z rôznych skutočne objektívnych dôvodov nedalo pomôcť každému. A pritom sa možno mohlo dať, keby boli všetci kamionisti trpezliví a ohľaduplní. Poviem príklad. Policajti sa pokúsili vytiahnuť viac kamiónov s označením známeho potravinárskeho reťazca. Jedno policajné auto vpredu, druhé vzadu. Ako doprovod prešiel do toho stratili trpezlivosť ostatní kamionisti a vydali sa aj oni v ľavom pruhu v smere do Bratislavy, kde na konci kolóny jednoducho ostali stáť a zašprajcovali celú dopravu, lebo ich jednoducho nebolo kam „upratať“. A takých prípadov bolo nespočetne veľa…
Tiež sa v rámci možností snažili selektovať nákladiaky, ktoré putovali len do Bratislavy, alebo mimo inkriminované úseky
Samozrejme, nesmiem zabudnúť ani na vodičov osobných áut, ktorí s “osvedčeným receptom” na situáciu poučovali policajtov, resp. tí neuvedomelí a zmätení im pridávali zbytočnú robotu navyše.
Veľmi zlý scenár v krátkom časovom slede
Ako by to vyzeralo bez kamiónov, keby prestali jazdiť? Okrem ekonomických dopadov na krajinu, ale aj celú spoločnosť by sme boli naozaj stratení.
Takto by vyzeral jeden z pravdepodobných scenárov (s ohľadom na konkrétnu krajinu):
Prvých 24 hodín:
- Dodávky liekov a medicínskeho materiálu zastavené – nemocnice majú minimum zásob, ak vôbec.
- Dodávky potravín zastavené – sklady v jednotlivých prevádzkach zívajú prázdnotou.
- Výrobcovia zatvárajú výroby, keďže všetko sa rieši spôsobom just in time (kamión je zároveň skladom).
- Na rôznorodé listy a balíky určite zabudnite.
- Mierny nedostatok pohonných hmôt je len začiatok, ľudia začínajú panikáriť.
Do 2-3 dní:
- Nedostatok potravín sa stal závažným problém a situácia sa vyhrocuje.
- Výrobky, ako je balená voda, sušené mlieko alebo konzervy na mäso či drogéria, úplne zmizli.
- V bankomatoch dochádzajú peniaze, banky strácajú schopnosť vykonávať transakcie.
- Čerpacie stanice sú úplne bez paliva.
- Na uliciach sa hromadí odpad, ktorý nemá kto vyviesť.
- Lodná doprava sa musí zastaviť.
- Železničná doprava sa musí zastaviť.
Do 7 dní
- Z ciest miznú osobné autá, všetky stoja na parkovisku, začína sa s ich rabovaním.
- Vznikajú nepredstaviteľné problémy s dodávkou kyslíka pre pacientov v nemocniciach.
Po 14 dňoch:
- Problémy s dodávkou čistej vody (nemusí sa týkať každej oblasti na svete)
Po mesiaci:
- Žiadny prístup k čistej vode (nemusí sa týkať každej oblasti na svete)
Poviete si, že to je nereálne? Omyl dámy a páni. Je to smutná, ale možno skorá realita. Nepridávajme si preto problémy tam, kde nemusíme.
Mimochodom, video s touto tématikou vzniklo ešte pred rokmi v Česku: Pozrite si ho a možno si to začnete všetko začnete uvedomovať. Je ešte o trošku drastickejšie, ako som popísal vyššie.
Foto: FB PZ SR BA Kraj