Všetko so všetkým súvisí. Už pomaly neznesiteľne prísne emisné normy priniesli (podľa mňa nelogický) boj proti dieselovým motorom, hybridné a plug-in hybridné pohony i čisto elektrické vozidlá (palivové články a vodík zatiaľ vynechajme). Dotklo sa to aj benzínových motorov: znižuje sa ich zdvihový objem (downsizing) a aby nestrácali dych, k slovu sa dostali vo veľkej miere turbodúchadlá. Tento trend je výrazný zhruba od začiatku súčasného storočia.
Elektrina verzus turbo
Nástup elektrických pohonov vyvolal otázky o tom, ako dlho bude ešte výroba dnes takých potrebných turbodúchadiel na súčasnej veľmi vysokej úrovni. Prekvapivo – prieskumy trhu a s nimi súvisiace predpovede ukazujú, že výroba turbodúchadiel bude stúpať ešte minimálne počas nasledujúcich pätnástich rokov. Trhy, resp. automobily napríklad v Európe a Južnej Kórei už sú vo vysokej miere turbodúchadlami vybavené. Predpoklad, že výroba turbodúchadiel ešte istý čas porastie, vychádza jednak z rastúcej motorizácie rozvíjajúcich sa krajín a stále prísnejších obmedzení pre tvorbu skleníkových plynov. Práve tie sú hlavnou príčinou znižovania zdvihového objemu benzínových motorov a príležitosťou pre turbodúchadlá. V roku 2018 ich vyrobili 42,7 milióna a predpokladá sa nárast ich výroby až na 64,4 milióna v roku 2034, napriek poklesu počtu globálne vyrobených prepĺňaných motorov.
Nové technológie
Veľký vplyv bude mať tiež zdokonaľovanie technológií súvisiacich s turbodúchadlami poháňanými výfukovými plynmi. Jednou z nich je elektricky poháňané turbodúchadlo (e-charger), vyžadujúce si 48 V elektrický systém vozidla. Používajú sa čoraz častejšie v súvislosti s požiadavkami na prídavný výkon moderných vozidiel. Elektrickým motorom poháňané kompresory totiž vyprodukujú nárast krútiaceho momentu a výkonu motora podstatne rýchlejšie. Kvalifikovaný odhad hovorí o raste produkcie takýchto e-chargerov zo súčasných (2018) menej ako 6 000 ročne na vyše jeden milión do roku 2034. Iste, dnes sotva kto pochybuje o tom, že elektrické a elektrifikované vozidlá budú globálne dominantnou súčasťou celosvetového trhu osobných a ľahkých úžitkových vozidiel. Mohlo by sa teda zdať, že dopyt po turbodúchadlách bude preto klesať.
Vodíkové turbo?
Veľmi reálnou je však možnosť, že napokon „život“ turbodúchadlám zachránia (a konečne sa k nim dostávame) vozidlá využívajúce palivové články. Z nich čerpajú energiu elektrické motory v podstate rovnako ako z batérií. Ich absolútnou výhodou však je použitie vodíka ako zdroja energie. Ten je však možné relatívne ľahko a rýchlo dočerpať, na rozdiel od ešte stále zdĺhavého dobíjania lítiovo-iónových batérií. Použitím kombinácie turbodúchadiel poháňaných výfukovými plynmi a elektrinou sa dá totiž efektívne zvýšiť tlak vzduchu vo vnútri palivového článku, čo mu umožní efektívnejšiu produkciu väčšieho množstva elektrickej energie.
Výrobu turbodúchadiel súčasný trend elektrifikácie teda nepochybne ovplyvňuje a celkový objem ich výroby v konečnom dôsledku poklesne. V najbližšej budúcnosti však ešte stále porastie vďaka rastúcemu predaju nových vozidiel na rozvíjajúcich sa trhoch veľkých krajín, kde sa už tiež začínajú uplatňovať striktnejšie ekologické predpisy a tiež vďaka novým spôsobom ich využitia, napr. pre vozidlá poháňané palivovými článkami využívajúcimi vodík.