Americká automobilka General Motors (GM) oznámila, že končí nadobro s austrálskou značkou Holden. GM ale teraz rozhodol, že ani výroba v zahraničí a následný import do krajiny protinožcov nie je rentabilný.
Viceprezident GM pre zahraničné trhy Julian Blissett povedal, že ústup od značky Holden bude znamenať v nasledujúcich mesiacoch zrušenie približne 600 pracovných miest (iný zdroj 828 zamestnancov). GM si uvedomuje, že na udržanie konkurencieschopnosti značky by bolo potrebné investovať. A či by sa investície v dnešnej dobe vrátili nie je vôbec isté. A GM tiež nemá nejako veľa peňazí nazvyš. Tak nechcené riešenie na seba nenechalo dlho čakať.
“Vzhľadom na konsolidáciu automobilového priemyslu vo svete je pre nás stále ťažšie podporovanie značky a biznisu, ktoré fungujú iba na dvoch trhoch,” dodal Blissett. Záväzky voči vlastníkom áut značky Holden ako servis a dodávky náhradných dielov však bude GM plniť minimálne najbližších 10 rokov.
Letom-svetom z histórie Holdenu.
Austrálska značka Holden bola založená v 19. storočí. Konkrétne v roku 1856, kedy sa zamerali na výrobu sediel. Zlomový bod prišiel v roku 1908, kedy začali vyrábať autá. GM ich kúpila ešte pred 2. svetovou vojnou, a to v roku 1931.
Holden má pre Austrálčanov veľký význam. Bola to prvá domáca značka, ktorá vyrobila čisto austrálske auto, Holden FX. Najznámejším a najpopulárnejším modelom Commodore.
Holden prakticky z roka na rok strácal geometrickým radom. Kým ešte v roku 2002 si držal pätinu trhu, posledných pár rokov to boli ledva 2 %. A to je na 2 krajiny, ako Austrália a Nový Zéland žalostne málo.
Žeby bol nositeľom smoly Opel?
Nie je žiadnym tajomstvom, že Opel v čase, keď patril pod krídla GM poskytoval svoju techniku aj iným značkám. Teda aspoň jej časť. Veď spomeňme si na taký SAAB. Automobilka, ktorá išla tvrdohlavo svojim smerom, a to sa jej nakoniec stalo osudným. Podobný život mal aj Holden. Dúfajme, že sa v dohľadnej dobe nedožijeme ďalšieho konca niektorej z automobilových značiek.
Foto: gmauthority.com