Možno budete namietať, že Fiat už elektrifikované modely robil, presnejšie povedané, robil čisto elektrickú verziu Fiatu 500. Treba však podotknúť, že táto verzia sa predávala len v Amerike a pre samotný Fiat bola veľkou pohromou, keďže každá jedna predaná elektrická Päťstovka znamenala stratu 14 000 dolárov. Tento model vznikol prakticky len preto, aby Fiat v Amerike znížil svoje flotilové emisie. Že ste stretli aj na Slovensku elektrický Fiat 500? Áno, pár ich bolo individuálne privezených spoza veľkej mláky. V Európe sa doteraz Fiat spoliehal len na čisto benzínové a naftové motory, s rastúcimi požiadavkami na ekologickosť áut sa však elektrifikácii nevyhne.
Fiat sa k tejto úlohe postavil zodpovedne a svoje populárne modely Panda a 500 sa rozhodol pre rok 2020 vybaviť mild-hybridným pohonným ústrojenstvom. To bude využívať štartér-generátor, ktorý bude pri brzdení ukladať energiu do lítium iónového akumulátora. 12 V elektromotor štartér-generátora bude schopný rýchlo vypnúť a zapnúť motor pri rýchlostiach až do 29 km/h, no zároveň bude motoru pomáhať aj pri akcelerácii.
Doteraz využívaný 1,2-litrový motor bude nahradený litrovým benzínovým trojvalcom. Fiat tvrdí, že kombinácia malého motora a mild-hybridnej sústavy by mala prispieť k zníženiu emisií CO2 až o 30%. Keď už sme pri tej ekológii, spomenúť musím aj interiér mild-hybridnej Pandy a Päťstovky, ktorého čalúnenie bude vyrábané z recyklovaných plastov.
V priebehu tohto roka by mal Fiat predstaviť aj čisto elektrickú verziu modelu 500, ktorá bude oficiálne dostupná aj v Európe. Elektrifikáciu a modernizáciu modelového portfólia Fiatu uľahčuje najmä fúzia koncernov FCA a PSA, ku ktorej došlo koncom minulého roka.
Zdroj: Autocar
Autor: Domino Parajka