3 dôvody prečo nepredbiehať sypače v zime

Slovensko už má za sebou prvú reťazovú nehodu na neupravenej diaľnici za tento rok. Zima je tu, a preto považujeme za nutné zopakovať si základné pravidla pri predchádzaní sypačov na diaľnici.

Zimné obdobie je čas, kedy na diaľniciach a rýchlostných cestách v plnej pohotovosti zasahujú veľké stroje. Tieto majú zdvojenú funkciu odhŕňania snehu – pluhovanie v prednej časti a v jeho zadnej časti zároveň posýpajú cesty. Ak majú svoju prácu vykonávať dôkladne, je dôležité, aby sa dodržiavali jednoduché pravidlá a aby im motoristi nesťažovali prácu. Znamená to nielen znemožnenie ich práce, ale tým pádom horšie cesty. Každý zodpovedný vodič by mal preto poznať zimný režim na diaľniciach.

Sypače nemusia byť striktne používané na údržbu cesty. NDSka ich používa aj na označenie prekážky.

Sypače môžu pracovať samostatne, alebo v tandeme (dve alebo tri vozidlá podľa počtu pruhov na diaľnici). Jazdia za sebou vo vzdialenosti 50 až 100 metrov každé v samostatnom pruhu. Takouto jazdou ošetrujeme celú šírku diaľnice. Pre dôkladné očistenie sa sypače pohybujú rýchlosťou 40 až 50 km/h. Je pochopiteľné, že jazdiť za nimi takouto rýchlosťou je nudné, ale bezpečnosť v tomto prípade víťazí nad rýchlosťou.

Ak pluhujú vozovku, nemali by ste predchádzať sypače z troch dôvodov: 

  • môžete dostať šmyk na bočnej vrstve odpluhovaného snehu, 
  • vaše auto môže poškodiť posypový materiál zo sypača, 
  • dostanete sa na zatiaľ neošetrenú vozovku

 

Ak sypač jazdí sám a odhŕňa len jeden pruh diaľnice, pomôckou vám bude svetelná signalizácia, ktorú majú sypače na svojej zadnej časti.
Svetelná signalizácia má tieto dva symboly:

ŠÍPKA – ukazuje, že predbiehanie sypača je možné v smere šípky

KRÍŽ – znamená, že je zakázané predchádzať pluhujúci sypač

 

Ak na cestách vidíte sypač so zdvihnutou radlicou, nebuďte prekvapení. Takto sa naše vozidlá presúvajú medzi jednotlivými okruhmi alebo sa ponáhľajú na úsek so zhoršeným stavom počasia. Sypače sa vtedy presúvajú rýchlejšie a môžete ich bez problémov predbiehať.

 

Otáčanie vozidiel údržby

Jav, ktorý v lete asi nikdy nespozorujete. Možno ste nevedeli, ale diaľnice a rýchlostné cesty sa delia na určité časti/úseky, ktoré spravujú viaceré strediská NDS. Aby bola zabezpečená rýchla údržba, sypače, pluhy a ostatná technika premávka len po konkrétnych úsekoch. Aby sa šetrili pohonné látky a aj čas, majú na dlhých úsekoch diaľnic (bez zjazdov a výjazdov) a rýchlostných ciest vytvorené miesta, kde sa môžu otáčať. Tieto miesta sú vždy označené prenosným dopravným značením. Ak sa do takého miesta v zime blížite, vždy zvýšte pozornosť, poprípade znížte rýchlosť.

Pravý pruh je zvyčajne bezpečnejší

Na diaľniciach alebo rýchlostných cestách sa väčšina vodičov presúva v pravom pruhu. To znamená, že sa stáva viac vyjazdenejším. Za niektorých podmienok tak môže byť presun v pravom jazdnom pruhu bezpečnejší. Ak sa rozhodnete predchádzať, alebo pohybovať v ľavom pruhu, dajte si pozor na nečakané snehové nástrahy.

Zvýšte odstup

A to ako za sypačom, tak za obyčajným vozidlom pred vami, ktoré je za sypačom. Čerstvo nasypaný materiál na vozovke môže odskakovať priamo do vašej kapoty, nárazníka, či čelného skla. Ušetríte si tak svoje auto. Navyše si v prípade krízovej situácie predlžíte reakčný čas.

ako prebieha zimná údržbacestári v zimeNDSodhŕňanie ciestpluh na odhŕňanie ciestpluhovanie ciestpluhovanie diaľnicsypače a pluhytechnika NDSzimná údržba ciestzimná údržba diaľníc
Komentáre (0)
Pridať komentár