Motor Mazda Skyactiv-x je ostro sledovaný. Každý je na neho zvedavý, každý chce vedieť a vidieť jeho vzostup, a možno aj pád. O tom nechcem zatiaľ vôbec polemizovať. Ešte je o tom naozaj veľmi skoro hovoriť. Každopádne, Mazda mala viac epizód experimentov s motormi, ako ktorákoľvek iná značka. Nemusím rozprávať o wankelovom type motora, či už v bežných sedanoch, alebo aj v športovo orientovaných modeloch. Zároveň za zmienku stojí aj netypický motor, ktorý ponúkali v modeloch Xedos9 – 2,3 V6 s Millerovým cyklom práce a kompresorom, ktorý sa vyznačoval vzhľadom na výkon, obdobie a prevodovku veľmi dobrou spotrebou.
Pred krátkym časom som mal možnosť testovať novú CX-30 s novým motorom Skaactiv-X180, a nemal som z neho vôbec zlé pocity. Kolega sa tiež minulý týždeň zúčastnil eko-rally v Českej republike, zameranú na spotrebu motorov Skyactiv-X.
Lenže, netrvalo dlho, a už je na svete prvý nešvár týchto motorov. Špecializovanými portálmi sa šíri informácia, že zhruba 6000 áut (Mazda3 a CX-30) musí smerovať na prehranie softvéru. Dôvod? Riadiace jednotka motora a prevodovky môže pracovať s nesprávnymi hodnotami, čo môže viesť k veľmi slabej dávke paliva, čo v konečnom dôsledku môže viesť k nebezpečnému zastaveniu motora, poprípade z dlhodobého pohľadu k poškodeniu jeho vnútorností.
Konkrétne sa jedná o modely Mazda3 vyrobené od 14.6.2019 a Mazda CX-30 od 14.7.2019 a to až do 1.10.2019 v prípade oboch modelov.
Foto: autor