E10 alebo peklo pre staršie motory

Od januára by sa na slovenských čerpacích staniciach malo objaviť nové palivo, ktoré nie je vhodné pre všetky motory.

Euroúradníci vo svojej zaslepenosti a technickej nevzdelanosti alebo jednoducho z toho dôvodu, že bežní ľudia sú im absolútne ukradnutí, už dávnejšie schválili nariadenie, podľa ktorého má palivo pre autá obsahovať určité množstvo biozložky z obnoviteľných zdrojov. Pri benzíne sme aktuálne na 5 percentách, pri nafte na 7.

Už ani tieto percentá nie sú pre motor dobré, no od budúceho roka to bude pre benzínové motory ešte horšie. Od januára totiž na slovenských čerpacích staniciach zmizne dnešné palivo Natural 95 E5 a nahradí ho Natural 95 E10. Ten má zhruba 9-percentný podiel biozložky. Cieľ Európskej únie je jednoznačný, znížiť tvorbu skleníkového plynu CO2. Motoristi však zaplatia za takúto iniciatívu príliš vysokú daň. Samotné palivo s desaťpercentným podielom bioetanolu bude zrejme drahšie. Majitelia starších áut môžu mať navyše problémy so svojím motorom po dlhodobom používaní benzínu E10. Biozložka môže zaniesť vstrekovacie čerpadlá, samotné vstrekovače, môže naleptať gumené tesnenia a gumené hadice palivového systému, vo vnútri spaľovacích priestorov môže dochádzať ku korózii  a do problémov sa môžu dostať aj samotné ventily. Pozor, netýka sa to zasa tak úplne starých vozidiel, ale vozidiel vyrobených pred rokom 2005 s emisnou normou nižšou ako Euro 4, a tých je na Slovensku veľa. Biozložka oveľa rýchlejšie absorbuje vlhkosť zo vzduchu a tým sa znehodnocuje palivo. Ak teda jazdíte menej často, tak počítajte aj s týmto negatívom paliva E10. Môžete mať problém s naštartovaním a voda v palive spôsobí koróziu palivovej sústavy a pri spaľovaní potom aj spaľovacích komôr. Navyše, motory na palivo s vyšším podielom biozložky budú mať menší výkon. Približná výhrevnosť čistého paliva je 42 MJ/kg, etanol má výhrevnosť cca 27 MJ/kg. Každé percento biozložky teda znižuje výhrevnosť paliva.

Biozložka v palive má však aj inú rovinu. Biozložky používané v benzíne (ale aj nafte) sa vyrábajú z kukurice, cukrovej trstiny atď. Poľnohospodári tak na budúci rok zrejme ešte viac zintenzívnia pestovanie plodín vhodných na výrobu bioetanolu na úkor klasických plodín. Navyše tie sa pestujú za výraznej „pomoci“ dusíkatých hnojív, z ktorých vznikajú plyny oveľa škodlivejšie ako CO2. V konečnom dôsledku tak utrpí príroda aj motorista.

Nuž opäť sa ukazuje, že bežný občan – motorista je na poslednom mieste. Kúp si nové auto alebo sa postaraj o seba ako vieš! Od euroúradníkov nič dobré nečakaj! Ešteže nateraz ostanú v ponuke prémiové palivá s vyšším oktánovým číslom. Tie by mali mať nový alebo 5-percentný podiel biozložky.

Foto: Archív

aký benzín tankovaťbenzín e10čo spôsobuje E10E10negatíva benzínu e10. následky benzínu E10palivo
Komentáre (0)
Pridať komentár