Frankfurt 2019: Audi AI:Trail quattro? Z inej planéty!

Automobilka Audi zaviedla návštevníkov na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom do budúcnosti. Štvormiestny koncept terénneho elektromobilu Audi AI:TRAIL quattro je autonómny a namiesto svetiel má drony. Pozor, mimozemšťania sú už tu!

Koncept Audi pripomína výsadkový modul vesmírnej posádky. Špecialitou je osvetlenie – na cestu autu svieti kvinteto dronov, ktoré letia spoločne s ním, a vďaka kamerám ešte ukazujú šoférovi, čo ho na ceste čaká. Bezdrôtové elektrické drony využívajú LED svetlomety a dobíjajú sa na streche vozidla. Lietajúce objekty s označením Audi Light Pathfinder (ALP) môžu vďaka ľahkej konštrukcii letieť pred automobilom s relatívne nízkou spotrebou energie a osvetľovať cestu.

Kamery na bezpilotných strojoch poskytujú na prianie šoféra obraz, ktorý sa prostredníctvom wi-fi prenáša na displej pred šoféra. Drony vzlietajú spravidla vo dvojici. V prípade potreby však môžu počas letu vytvárať aj skupiny až piatich lietajúcich objektov, ktoré poskytujú ešte väčšiu intenzitu svetla alebo zaisťujú osvetlenie plôch okolo vozidla. Cestujúci môžu funkcie dronov ovládať prostredníctvom príslušného softvéru na chytrom telefóne.

Akonáhle AI:Trail zastaví,môžu drony tiež osvetľovať okolie zo svojho miesta na streche, napríklad počas pikniku v blízkosti auta. Cez transparentnú panoramatickú strechu osvetľujú interiér, pokiaľ sa cestujúci rozhodnú zdržovať vo vnútri vozidla. Štvormiestny koncept Audi AI:Trail quattro kombinuje funkciu automatizovanej jazdy s vynikajúcou priechodnosťou terénu. Kabína, ktorá je presklená až po podlahu, umožňuje doteraz nevídaný výhľad všetkými smermi.

Veľkorysá kapacita akumulátorov zaisťuje dostatočný dojazd aj mimo oblasti s dobrým pokrytím sieťami nabíjacích staníc.„AI:Trail je náš koncept terénneho vozidla s bezemisným elektrickým pohonom pre nové zážitky z jazdy mimo asfaltovej cesty. Monolitické základné teleso karosérie sme preto dôsledne vybavili maximálnym presklením, aby sme vytvorili intenzívne spojenie posádky s okolím. Je to koncept trvale udržateľnej mobility podľa požiadaviek zákazníka,“ vysvetlil hlavný dizajnér Audi Marc Lichte.

Futuristická štúdia je dlhá len 4,15 m, šírka je však veľkorysá – 2,15 m a na výšku meria 1,67 m. Obrovská 22-palcové kolesá sú obuté do balónových pneumatík s vonkajším priemerom 850 mm . Svetlá výška „vesmírneho vozidla“ je 34 cm, pričom sa môže brodiť vo vode s hĺbkou viac ako pol metra. Karosériu má AI:Trail vyrobenú z kombinácie materiálov, ktorá kombinuje oceľ aj hliníkové povrchové panely a kompozitné materiály vystužené uhlíkovými vláknami.

Celkovú hmotnosť sa podarilo stlačiť na 1750 kg. Kabína a jej interiér sú minimalistické. Posádka si musí vystačiť s pedálmi, riadiacou pákou namiesto volantu a niekoľkými tlačidlami. Okrem toho je ešte k dispozícii chytrý telefón pripevnený k stĺpiku riadenia, ktorý slúži ako displej a ovládacia centrála pre funkcie vozidla a navigáciu.

V interiéri je pod bočnými oknami najviac voľného miesta tam, kde ho cestujúci najviac potrebujú – v oblasti ramien a lakťov. A tam, kde tiež subjektívnejšie najintenzívnejšie vnímajú zväčšenie voľného priestoru. Preto poskytujú hlboko dole pretiahnuté bočné okná voľný výhľad na zem, až medzi kolesá. Predné okno je rovnako ako v kokpite vrtuľníka pretiahnuté hlboko dole.

Cestujúci tak majú pri pohľade vpred aj do strán ničím nerušený výhľad. Presklená respektíve priehľadná je nielen predná časť vozidla a bočné steny, ale dokonca aj zvislá maska. Druhú radu miest tvoria sedadlá koncipované ako húpacia sieť. Textilné pruhy napnuté v prenosnom ráme tvoria sedáky a operadlá. Sedadlá je možné z vozidla dokonca vybrať a používať ako prenosný nábytok.

Do nárazníka je integrovaný oddelený priestor pre znečistené „propriety“, ako je turistická obuv alebo mokré odevy. Bočné prahy pod dverami, ktoré sa otvárajú smerom od seba, sú koncipované ako výsuvné schodíky. Vďaka tomu je možné ľahko nakladať batožinu na strešný nosič alebo ju vykladať. Pneumatiky sú navyše vybavené variabilnou reguláciou tlaku. Optické senzory detekujú v spolupráci so stabilizačným systémom stav povrchu cesty a podľa toho mení tlak v pneumatikách.

Napríklad znížením tlaku sa zväčší styčná plocha, vďaka čomu je tak možné zvýšiť trakciu na pieskovom povrchu. Naopak zvýšenie tlaku po prechode na asfaltovú cestnú komunikáciu posilňuje jazdnú stabilitu. „Na pneumatikách je už na prvý pohľad vidieť, že majú nevšednú konštrukciu. Ich dezén vyvoláva dojem, že presahuje až do vysokých bočníc,“ uvádza vo svojom stanovisku nemecká automobilka.

Za tým sa však skrýva štruktúra nosných výstuh, ktoré sú integrované do behúňa a povrchovej vrstvy. Pneumatiky vďaka tejto konštrukcii predlžujú dráhu prepruženia o ďalších 60 milimetrov. Okrem vylepšených terénnych vlastností to tiež znamená enormné zvýšenie komfortu pre cestujúcich,” konštatuje ďalej automobilka, ktorá má v logu štyri kruhy. Audi AI:Trail má kvarteto elektromotorov, pričom každý poháňa jedno koleso.

Najvyšší celkový výkon dosahuje 320 kW, maximálny krútiaci moment je 1000 Nm. Z toho je spravidla potrebný len zlomok, a často postačí len pohon jednej nápravy. Vďaka individuálne poháňaným kolesám bolo možné upustiť od diferenciálu a uzávierok, pretože aj tieto komponenty spotrebovávajú energiu. Vďaka primerane kalkulovanej najvyššej rýchlosti môže byť prevod aj bez viacstupňovej prevodovky koncipovaný tak, aby bol na každé koleso vždy prenášaný dostatočný krútiaci moment.

Elektronika koordinuje jazdnú stabilitu a trakciu. Ak je možné zabrániť preklzávaniu kolies, ktoré je spojené s energetickými stratami, zníži krútiaci moment prenášaný na príslušné koleso. Naopak, ak je preklzávanie žiaduce, napríklad pri stúpaní so šmykľavým povrchom, potom ho systém automaticky umožní. Maximálna rýchlosť na ceste je v záujme čo najdlhšieho dojazdu obmedzená na 130 km/h. V Li-ion akumulátoroch je schovaná energia na až 500 km, v teréne na 250 km.

-jj-, zdroj: audi, foto: audi

 

Audi AI:Trail quattroAutosalóndronyFrankfurt 2019konceptNemeckoštúdia
Komentáre (0)
Pridať komentár