Práve tam nastúpila na trón nová atmosférická sila, ktorá v sebe niesla odkaz legendy Porsche 911 Carrera RS 2,7 zo 70-tych rokov minulého storočia.
I. generácia
Prvá generácia 996 GT3 mala pod kapotou atmosféricky 3,6 litrový 6 valcový motor, ktorý disponoval výkonom 265 kW (360 k). Pre porovnanie, obyčajná 911 mala výkon 221 kW (300 k). Motor sa nechal točiť až do 7800 ot.min-1 a bol spriahnutý so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Zároveň GT3 posadili o 30 mm nižšie, upravili geometriu, upravili stabilizátory a pridali aerodynamické doplnky. Verzia tiež o trochu schudla. Veľkou zaujímavosťou je, že sa nikdy oficiálne nepredávalo v Amerike.
S modernizáciou v roku 2003 prišla ešte silnejšia verzia, ktorá mala pod kapotou motor s výkonom posilneným na 280 kW (380 k). Modernizované kusy si už ale našli vytúženú cestu aj za veľkú mláku.
II. generácia
V roku 2006 predstavili nástupcu, 997 GT3. Tá mala tiež naďalej atmosféricky plnený motor s objemom 3,6 litra, ktorý disponoval výkonom 305 kW (415 k). V roku 2009 prišla modernizácia, interne označovaná ako 997.2 GT3, kde motor narśtol ako do objemu, tak do sily. Po novom mal objem 3,8 litra a výkon 320 kW (435 k) a obmedzovač sa pohyboval medzi 8400-8500 ot.min-1. Okrem iného prišiel nový typ uloženia motora, alebo nastaviteľná výška prednej nápravy.
III. generácia
V roku 2013 predstavilo model 991 GT3, ktorý mal pod kapotou tiež atmosféricky motor s objemom 3,8 litra a výkonom 349 kW (475 k). Ten sa nechal točiť až do 9000 ot.min-1. Novinkou bolo aj aktívne natáčanie zadnej nápravy, alebo sedemstupňová automatická prevodovka PDK.
Aktuálna generácia ma pod kapotou atmosféricky motor s objemom 4,0 litra a výkonom 368 kW (500 k).Priaznivou správou je, že 991.2 GT3 môžete mať stále aj s manuálnou prevodovkou, alebo automatom PDK.
O novej generácii 992 GT3 sa šepká čoraz hlasnejšie. Jazyky klebetia, že práve nadchádzajúci autosalón vo Frankfurte v septembri by mal byť miestom významnej premiéri.
Ako maku…
Na záver dodám len toľko, že história modelov GT3 je naozaj pestrá. Výrobca vytvoril kvantum cestných a pretekárskych verzií. Len vymenovať všetky verzie by bol problém, nie to ich ešte popísať…
Text: Marek Pauco, foto: archív