Viete kedy vznikla výbava auta?

Viete, kedy sa v autách objavila výbava, ktorú dnes považujeme za samozrejmú? Čítajte, možno budete prekvapení. Ich história je totiž omnoho staršia, ako by ste si mysleli.

Začnime klimatizáciou. Prvá sa objavila ešte pred druhou svetovou vojnou. V Spojených štátoch boli už v roku 1933 dostupné moduly na ochladzovanie vzduchu určené na inštaláciu do luxusných áut.  Od  roku 1939 začal svoje autá s klimatizáciou ponúkať americký Packard.  Prvé auto s automatickou klimatizáciou sa tiež objavilo v USA. V roku 1964 túto technológiu predstavil Cadillac.

Navigácia

Prvé navigačné systémy sa vo vozidlách objavili už v 30-tych rokoch minulého storočia.  Pionierskym riešením bolo Iter Avto, v ktorom bola mapa na zrolovanom papieri umiestnená v kovovom puzdre. Systém bol spojený s tachometrom, takže s prejdenou vzdialenosťou sa rolka papiera posúvala a ukazovala aktuálnu polohu. Pri výjazde z cesty však musel vodič zastaviť, odstrániť neaktuálnu rolku s mapou  a nájsť ďalšiu.

Airbagy

História bezpečnostných vankúšov siaha  do  začiatkov päťdesiatych rokov 20. storočia. Na tomto vynáleze začal pracovať americký inžinier John W. Hetrick po dopravnej nehode. Aj keď sa nikomu nič vážne nestalo, Američan si stanovil za cieľ vynájsť pomôcku, ktorá by cestujúceho ochránila počas kolízie. V roku 1953 sa mu podarilo vynález patentovať. Je zaujímavé, že v rovnakom čase  podobný bezpečnostný systém vyvinul aj nemecký inžinier Walter Linderer. Hoci vzduchové vankúše testovala vo svojich autách aj automobilka Ford, prvým vozidlom vybaveným airbagom bol americký  Oldsmobile Toronado uvedený na trh v roku 1973.

Tempomat

Aj toto užitočné zariadenie sa k nám dostalo spoza oceánu. Jeho tvorcom bol nevidiaci vynálezca Ralph Teetor. Američan zle znášal cestovanie autom s právnikom, ktorý nevedomky spomalil zakaždým, keď začal niečo hovoriť. Teetora jeho šoférovanie natoľko rozčuľovalo, že si dal v roku 1948 patentovať vynález, ktorý automaticky udržiava konštantnú rýchlosť auta. O desať rokov neskôr tempomat debutoval v modeloch značky Chrysler.  O jeho popularite v USA rozhodla rozsiahla sieť diaľníc a vzdialenosti, ktoré Američania prekonávajú.

Parkovacie senzory

V sedemdesiatych rokoch minulého storočia sa objavili zvukové senzory. Mali uľahčovať život ľuďom, ktorí mali problémy so zrakom. Podnietili aj technikov, aby začali premýšľať nad systémom, ktorý by pomohol vodičom merať vzdialenosť k prekážkam. V roku 1982 predstavila spoločnosť Toyota prvé vozidlo so zadnými parkovacími senzormi – Coronu.

Aktívny podvozok

Vynálezcom  aktívneho podvozku je Citroen, ktorý už v roku 1955 roku použil v slávnom modeli  DS hydropneumatické pruženie. Nový systém zvyšoval komfort jazdy a umožňoval aj nastavenie svetlej výšky auta.  Ďalší prelom nastal  v roku 1983 vďaka Toyote Soarer. V športovom kupé mal  celosvetovú premiéru  prvý sériovo montovaný semi-aktívny systém odpruženia pod názvom Toyota Electronic Modulated Suspension. Neskôr sa systém dostal do mnohých modelov Toyota a Lexusu, napríklad Corolla, Supra alebo limuzíny LS. V súčasnosti sú luxusné automobily vybavené aktívnymi systémami odpruženia, ktoré pomocou radaru skenujú cestu pred vozidlom a prispôsobujú pruženie podmienkam. Je zaujímavé, že aj toto riešenie má už viac ako 30 rokov.

Automatická prevodovka

Prvé pokusy o skonštruovanie automatickej prevodovky boli na začiatku minulého storočia, ale vyvinuté modely buď nemali dostatočnú výdrž, alebo nezaručovali potrebnú dynamiku. Prvú masovo vyrábanú automatickú prevodovku Hydra-Matic začal v roku 1940 do vozidiel  Oldsmobile montovať General Motors.

Hybridný a elektrický pohon

Prvé auto so spaľovacím motorom a elektromotorom vyvinul  Ferdinand Porsche –  vozidlo Mixte predstavili v Paríži v roku 1900. Odvtedy pretieklo veľa benzínu, kým hybridná technológia našla široké využitie v automobilovom priemysle. Prvým sériovo vyrábaným vozidlom s hybridným pohonom je od roku 1997 Toyota Prius.  Ešte dlhšiu históriu ako hybridy majú autá s elektrickým pohonom. Prvé auto tohto typu sa dostalo do sériovej výroby v roku 1882. Rastúca popularita spaľovacieho motora však mala za následok, že elektromobily sa prakticky vytratili zo scény.

Peter Lacena, foto: archív

Výbava auta
Komentáre (0)
Pridať komentár