Vyskúšali sme si Mercedes-Benz EQC

Do arény elektromobilov vstupuje aj Mercedes-Benz. Model EQC väčšinu fanúšikov automobilov s hviezdou poteší.

Na úvod si dovolím trocha si posťažovať. Ak chápete rozdiel medzi automobilizmom a mobilitou jedno vám pri tomto elektromobile (aj všetkých iných) bude chýbať. Auto šprintuje z miesta s veľkou chuťou, systém reaguje na želanie vodiča bez váhania. Ale robí to ticho, ani len hlásku nevydá. K celkovému zážitku z jazdy vám možno, tak ako mne, teda bude chýbať koncert pre motor a výfuky. Veď sa len skúste na rovnakej trase povoziť na úžasnom Mercedes-AMG GLE 63 S 4Matic a na tomto elektromobile. Hold, doba sa mení. Asi si budeme musieť zvyknúť.

Klasika

V prípade dizajnu karosérie si, ak nebudete dopredu vedieť, že toto auto jazdí na elektriku, nič mimoriadne nevšimnete. Poviete si, klasické moderné SUV, ktoré je veľké tak akurát na to, aby ste sa v kabíne cítili pohodlne, no aby ste s ním súčasne dokázali v meste zaparkovať. Ešte väčšia klasika vládne v kabíne. Od prístrojovej dosky, cez sedadlá, kvalitu materiálov a dielenského vypracovania až po veľkosť batožinového priestoru. Mercedes podľa mňa hľadal a aj našiel spôsob, aby na trh uviedol auto, ktoré je elektromobilom tak nejako mimochodom. Vadí to? Ale vôbec nie.  Veď elektromobilita má byť predsa súčasťou nášho bežného života a nie úletom pre pár ekologických aktivistov.

Priestor

Kabína poskytne očakávanú úroveň pohodlia pre štvoricu dospelých cestujúcich, piate dvere ukrývajú batožinový priestor s objemom rovných 500 dm³. Tento objem bol dosiahnutý umiestnením akumulátorov pod kabínu. A tu vyvstáva otázka, ako nízko si možno posunúť predné sedadlá a či si v prípade posunutia úplne nadol budú mať zadní cestujúci kam dať nohy. Budú. Bez problémov. Interiér je vypracovaný v štandardnej kvalite Mercedes-Benz, nájdete v ňom množstvo riešení a detailov, ktoré už poznáte z modelov s klasickým pohonom. Očakávať teda napríklad môžete, že hliník je hliník a nie iba akože. Škoda čierneho lesklého plastu, ktorý je hltačom prachu a odtlačkov.

Technológie

EQC dostalo zaujímavé rozšírenie multimediálneho systému MBUX. Exkluzívne v modeloch značky EQ ponúka funkcie a služby vyvinuté špeciálne pre potreby elektromobility: služby sprostredkované na diaľku a navigačné služby, ktoré sa dodávajú do vozidla EQC sériovo spájajú všetky funkcie týkajúce sa elektrického jazdenia. Okrem iného umožňujú navigáciu optimalizovanú pre vozidlá EQC s plánovaním trasy optimalizovaným na dojazd vrátane zastávok na nabíjanie, individuálne nastavenia nabíjania ale napríklad aj predklimatizovanie vozidla.

EQC 400 4Matic

Presne takéto auto sme si mali možnosť na krátky čas vyskúšať. V praxi to znamená, že dva elektromotory, po jednom pre každú nápravu, dávajú systémový maximálny výkon 300 kW (408 k) a najvyšší krútiaci moment 760 Nm. Z údajov je zjavné, že EQC zabezpečí vodičovi solídnu porciu zábavy. Auto z 0 na 100 km/h vyšprintuje za 5,1 sekundy, maximálna rýchlosť je limitovaná na 180 km/h. Na jedno nabitie akumulátora s kapacitou 80 kWh by ste mali vedieť absolvovať približne 400 kilometrov. A aký je reálny dojazd? Na ten sa zameriame počas klasického redakčného testu. V konečnom dôsledku však bude samozrejme záležať na tom, ako často a dlho budete využívať výkonový potenciál sústavy. A okrem toho bude záležať aj na tom, ako sa zžijete so zaujímavou koncepciou rekuperácie pri spomaľovaní vozidla. Schválne nepíšem pri brzdení, ak sa totiž naučíte so systémom pracovať, brzdový pedál budete používať striedmo. Rekuperácia ponúka 5 módov (vrátane plachtenia) a ich voľbu vodič vykonáva pádlami pod volantom. Ak systém pochopíte a naučíte sa ho používať zistíte, že toto umiestnenie má logiku. Je to v podstate veľmi podobné tomu, ako keď pádlami meníte prevodový stupeň automatickej prevodovky. Za fungovanie a logiku ovládania systému teda dávam chlapcov z vývoja palec nahor. Podobne ako vo vozidlách s klasickým pohonom má vodič na výber aj 5 jazdných režimov, čo priamo súvisí nielen s reakciami systému na želanie vodiča, ale aj s naladením riadenia a podvozka.

V prípade nabíjania akumulátora má majiteľ vozidla na výber rôzne možnosti od klasické domácej elektrickej zásuvky, cez  domácu nabíjaciu stanicu (7,4 kW) až po najmodernejšie rýchlonabíjacie stanice s jednosmerným prúdom (až do 110 kW). Čas nabíjania je samozrejme závislý na tom, koľko energie potrebujete do akumulátora dodať.

Za koľko

Cena Mercedes-Benz EQC štartuje na 76 800 €, v rámci uvedenia modelu na trh automobilka ponúka špeciálny model Edition 1886, za ktorý zaplatíte od 88 242 €. Auto si už možno objednať u nasledovných partnerov:  Motor-Car Bratislava (Tuhovská, Panónska), Motor-Car Banská Bystrica, Motor-Car Žilina a Motor-Car Košice. Ceny sú uvedené s DPH. Na Slovensku sa EQC kvalifikuje na štátnu podporu vo výške 5 000 €, ktorá má byť spustená v decembri tohto roka.

Text: Peter Lacena, foto: archív

Mercedes-Benz EQC
Komentáre (0)
Pridať komentár