Test: Renault Megane GT Line

Renault Megane GT Line nie je len o optických zmenách nárazníkov, dekoroch interiéru a plaketách.

Za mnoho rokov, čo som v brandži, som sa neraz presvedčil o tom, že športový podvozok, resp. podvozok športových verzií áut býva lepší ako ten obyčajný. Dokazuje to aj Renault Megane vo verzii GT Line. Áno, jeho podvozok je tvrdší, ale patrí k tým, ktoré fungujú aj na nerovnostiach. To znamená, že auto nie je uskákané – útlm nerovností je ku koncu zdvihu tlmičov spomalený. Kolesá majú za každých okolností dokonalý kontakt s vozovkou, akékoľvek dodatočné vibrácie vo vertikálnom smere či nebodaj odskoky od vozovky, ale aj pohyby a otrasy karosérie v horizontálnom smere nepripadajú do úvahy. Napriek tuhosti (a možno práve vďaka tomu) sa ani väčšie rázy neprebojujú do karosérie.

Platí to aj pri 18-palcových kolesách s nízkoprofilovými pneumatikami. Zároveň je však pravda, že so 17-palcovými kolesami a vyššími pneumatikami by bolo auto zrejme príjemnejšie na každodenné jazdenie po našich cestách. Megane GT Line krásne reaguje na riadenie a dokáže sa oprieť do zákrut všetkými štyrmi, hoci to riadenie by mohlo byť trochu komunikatívnejšie. Pamätám si, že v minulosti ma Megane vedel prekvapiť vrtkosťou zadku. Myslím si, že dnes je jeho podvozok aj v tomto smere vyladený oveľa lepšie – zachováva si hravosť, ale už nie je zradný. Omnoho ľahšie sa udrží v mantineloch, keď vás zadok ešte nepredbehne. Pochváliť musím aj brzdy, ktoré majú rýchly nástup a v bežnej premávke sú neúnavné. Mimochodom, kvality podvozka si môžete užiť o to viac, že sedíte vo výrazne tvarovaných sedadlách.

Jedna-trojka v spojení s označením GT Line neznie nijako vábivo, no keď poviem, že ten krpatý motor vyvinie 117 kW (159 k), tak sa situácia začína meniť. A keď dodám, že ide o preplňovaný motor s vysokým krútiacim momentom už odspodu, potom je situácia celkom iná, ako bola na začiatku, keď som povedal iba to, že motor má len 1,3 litra a nejaké tie drobné navyše. V skutočnosti má ten „krpček“ v športovom režime také živelné a energické reakcie, že nebudete chcieť veriť techničáku. V nízkych a stredných otáčkach má motor pod plynom pekný dravý zvuk, v tých najvyšších však chytí akýsi kvílivý tón. Škoda, že sa do zvukového prejavu nezapája viac aj výfuk. Aspoň v športovom režime by to mohol robiť. Dvojspojková prevodovka EDC funguje perfektne, Megane sa z miesta rozbehne pomaly a pokojne aj rýchlo bez zaváhania. Na jednej strane sa tak autom viete na centimetre presne priblížiť k prekážke bez toho, aby ste robili prískoky vpred, na strane druhej sa môžete z križovatky odpichnúť bleskurýchlo a bez váhania. Na prudké zošliapnutie plynu auto zareaguje okamžite, a to sa o mnohých podobných, ale ani o klasických automatických prevodovkách nedá povedať. Chýbali mi však páčky pod volantom a vytýkam aj to, že aj v manuálnom režime po dosiahnutí maximálnych otáčok elektronika automaticky preradí.

Megane ma utvrdil v tom, že Renault za ostatné roky výrazne stúpol v oblasti pocitu kvality – kvalite odhlučnenia a odfiltrovania nerovností, použitých materiáloch, jazdných vlastnostiach, celkovom pocite kvality… GT Line k tomu pridáva to, čo mám rád – športového ducha, a to nielen opticky.

Stručne: Renault Megane TCe 160 GPF EDC GT Line

Čo treba uznať: Vynikajúci podvozok.

Čo nám chýbalo: Páčky radenia pod volantom.

Čo nás prekvapilo: Motor má v športovom režime živelný záťah.

Cena: základ/test: 13 990/24 370 €

Záruka: 5 rokov alebo 100 000 km

 Technické údaje: Motor: Preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 333 cm3, max. výkon 117 kW (160 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 270 Nm pri 1 800 ot.min-1. Emisie CO2 134 – 140 g/km. Jazdné výkony: 0 – 100 km/h za 8,2 s, vmax=205 km/h, spotreba výrobca/test 5,8 – 6,1/6,4 l/100 km.

Text: Peter Varga, foto: autor

Renault MeganetestTest Renault Megane
Komentáre (0)
Pridať komentár