Citroën Berlingo: Nový starý kamarát

Citroën Berlingo je jedným z hlavných ťahúňov trhu malých osobných vanov. Obhájiť čelné postavenie je neraz zložitejšie, než ho získať. S čím novinka prichádza?

Citroën Berlingo, Peugeot Partner (pozri minulé číslo Auto magazínu) a teraz už aj Opel Combo (píšeme o ňom na inom mieste). Trojica, ktorá vstupuje na trh a ktorá vyzerá byť neporaziteľná. Mal som možnosť vyskúšať si všetkých troch jej členov. Verte, každý z nich je osobitý, no základné klady majú spoločné. Na redakčný test sme ako prvý získali Citroën Berlingo.

Veľké a pekné

Čím viac sa k Berlingu blížite, tým väčšie sa vám zdá. Zdanlivý rast sa však zastaví presne na hranici, keď nepochybujete o obrovskej kabíne, no oddýchnete si, že ešte stále sa bez problémov vojde do vašej bežnej garáže. Typická, cez celú šírku čela nakreslená maska súčasných citroënov s dvoma skupinami diódových svetiel opticky odľahčuje dosť veľký čierny plast na čele. Úspešne jej v tom pomáhajú aj hlavné svetlomety a o ďalšie poschodie nižšie umiestnené hmlovky. Veľká čelná plocha tak pôsobí ľahko a elegantne. Bočný pohľad charakterizujú mohutné stĺpiky navodzujúce pocit (vôbec nie klamlivý) vysokej pevnosti a bezpečnosti karosérie. Typický je mohutný pozdĺžny ochranný plast, škoda, že jeho „vankúše“ nie sú naozaj mäkké. Pekné vertikálne svetlá vzadu neobmedzujú obrovské výklopné zadné dvere. Tu účel víťazí, ale čo viac si pri takomto aute želať?

Fešácky interiér

Osobná verzia nie je odvodeninou úžitkovej – tvrdia tvorcovia spomínanej trojičky. Kde by sa to malo odraziť viac než vo vnútri? Nastupuje (a nakladá) sa absolútne pohodlne a priestorová ponuka v kabíne je skvelá vo všetkých smeroch. Veľký „tabletoidný“ dotykový displej uprostred palubnej dosky, elegantná radiaca páka, pekný prístrojový panel, estetické a pohodlné sedadlá s lakťovou opierkou, velikánska odkladacia polica nad predným oknom – toto všetko a všeličo iné okamžite nového majiteľa presvedčí, že jeho voľba nekúpiť si typický hatchback, ale práve Berlingo bola jednoznačne správna. Jeho nadšenie ešte umocní kvantum odkladacích miest, tri samostatné sklopné sedadlá vzadu (zmiznú v podlahe), obrovský batožinový priestor s možnosťou tretieho radu sedadiel. A keď ešte zistí, že aj bočné zadné okná na posuvných dverách sa dajú elektricky sťahovať, automatická klimatizácia je dvojzónová a k dispozícii má najmodernejšie možnosti prepojenia smartfónu, musí byť nadšený. Áno, niektoré z týchto prvkov sú vo vyšších stupňoch výbavy, no stále sú cenovo veľmi dostupné.

Pohoda a istota

Pocity z jazdy v ničom nezaostávajú za očakávaním. Silný diesel so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou je zrejme tým najlepším pre takýto druh vozidla. A určite sa osvedčí aj s 8-stupňovým automatom. Motor je počuť, ale absolútne primerane a jeho zvuk neobťažuje ani pri jazde po diaľnici. Tu sa už prejavuje vplyv čelnej plochy: pri jazde dvoma smermi toho istého úseku diaľnice (mierny vietor) som dosiahol spotrebu 7,2, resp. 6,4 l/100 km. Pri 130 km/h motor točí krásnych 2 500 ot.min-1 a stále pekne reaguje na plyn. V meste som v reálnej hustej premávke jazdil za 6,4 l/100 km a pokojná jazda po okreskách znamenala aj neuveriteľných 3,9 l/100 km. Iste, s prázdnym autom, ale aj tak… Vodič ocení riadenie s progresívnym účinkom, tempomat i kvantum asistenčných systémov. Parkovanie veľmi uľahčuje jednak hranatá, absolútne prehľadná karoséria, no tiež spätná kamera, generovaný pohľad zhora a v neposlednom rade parkovací asistent, ktorý zaparkuje aj „sám“. Azda jediným slabším elementom sú mohutné stĺpiky predného okna a najmä ich robustná dolná časť. Predovšetkým na kruhových objazdoch si treba na ne zvyknúť. Ale inak – klobúk dole, aj pred nastavením podvozka, ktorý je komfortný a stabilný aj pri prázdnom vozidle, pričom cítite, že ani plný náklad stoviek kilogramov ho do rozpakov neprivedie. Chválim!

Bude úspešné!

Nové Berlingo voči predchodcovi prezbrojilo účinnými zbraňami. Presne spĺňa to, čo súčasný (a rozmaznaný) vodič očakáva od osobného auta. Nič však nezľavilo z požiadaviek na priestor, variabilitu (napr. otvárateľné okno dverí bat. priestoru), komfort a až neuveriteľnú manévrovateľnosť. Čím ho môžu poraziť v súčasnosti také populárne SUV? Ak (až) príde verzia s pohonom všetkých kolies, dokonca aj predĺžená, tak jedine klamlivým pocitom majiteľa, že má lepšiu „imidžovku“. Vo všetkom ostatnom, pri rozumnom pohľade, Berlingo (spolu s príbuznými) víťazí.

STRUČNE: Citroën Berlingo BlueHDi 130k S&S BVM6 FEEL

Cena: základ / test: 14 990 / 24 490 €

Záruka: 2 roky bez obmedzenia km

Čo treba uznať: Vynovený bestseller je zásahom do čierneho.

Čo nám chýbalo: Celkom rovná podlaha pri sklopení zadných sedadiel.

Čo nás prekvapilo: Vynikajúca manévrovateľnosť a prehľadnosť veľkej karosérie.

Technické údaje: Motor: prepĺňaný, vznetový, R4/16V, zdvihový objem valcov 1 499 cm3, max. výkon 96 kW (130 k) pri 3 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 300 Nm pri 1 750 ot.min-1. Emisie CO2: 115 g/km. Jazdné výkony, spotreba: 0 – 100 km/h za 10,5 s, vmax = 186 km/h, spotreba výrobca/test 4,5 / 6,2 l/100 km

Text: Dalibor Klíma foto: Peter Varga

Citroën Berlingonové Berlingo
Komentáre (0)
Pridať komentár