Mercedes-Benz triedy A – partner na debatu

Nudíte sa v aute počas dlhých diaľničných kilometrov? Ak šoférujete nový Mercedes-Benz triedy A nemáte problém. Dlhý čas si totiž môžete spríjemniť debatou so svojim autom.

Deň strávený za volantom novej generácie kompaktného modelu Mercedes-Benz triedy A priniesol niekoľko prekvapení. Začnime priestorom pre posádku. Karoséria narástla, predĺžil sa aj rázvor. V praxi sa tieto zmeny premietli do citeľne väčšieho priestoru pre posádku. Na predných sedadlách bolo dostatok miesta už v minulej generácii, na zadných ho už bolo mernej. A toto sa zmenilo. Posadiť sa sám za seba nebol problém, dosť miesta som mal na kolená a aj nad hlavou. Vodičove sedadlo má široký rozsah výškového nastavenia sedáku. Ak si ho spustíte úplne dolu, čo mám rád, tak uberiete spolujazdcovi za vami z miesta na chodidlá. Miesto tam zostane, no ak za vami bude sedieť dospelý bude vám vďačný, ak si sedák trocha zdvihnete.

 

Batožinový priestor narástol do objemu (+ 29 litrov), no čo je podľa mňa dôležitejšie, konštruktéri použili delené zadné skupinové svetlá, vďaka čomu je nakladací otvor podstatne širší. Naložiť zložený kočík? Bez problémov.

Skúsenosti

Dnešný svet káže do automobilov dávať dotykové displeje. Má ho aj nové áčko a je obrovský. Nahrádza totiž aj prístrojový panel. Konštruktéri Mercedes-Benz však veľmi dobre vedia, že capkanie prstom po dotykovom displeji zásadným spôsobom odpútava pozornosť vodiča od sledovania premávky, a tak auto vybavili trojitým spôsobom ovládania a nastavovania zobrazovaných informácií a multimediálneho systému. Kto chce používať dotykový displej môže.

Pre nás ostatných je medzi prednými sedadlami výborne vyladený touchpad s haptickou odozvou a pohodlnou opierkou na zápästie a vodič môže systémy ovládať aj z volantu.  Táto alternatíva sa mi páčila najviac. Na logické usporiadanie a citlivú funkčnosť dvojice ovládačov umiestnených na vodorovných ramenách volantu som si zvykol okamžite. Tlačidlom na ľavom ramene volantu sa konfiguruje prístrojový panel a tlačidlom na pravej strane displej multimediálneho systému. A stále zostávala aj možnosť využiť technológiu hlasového ovládania, ktorá okrem svetových jazykov funguje aj v češtine. Túto možnosť som si samozrejme vyskúšal a na štandardné pokyny, napriek mojej zjavne nedokonale češtine, reagovala umelá inteligencia na prvý pokus. Podčiarknuté a zrátané – ergonómia ovládania informatívnych prvkov ako aj kvalita materiálov a dielenského vypracovania kabíny je na takej úrovni, akú od tejto prestížnej značky očakávam.

Dve nápravy

Automobilka pre nové áčko pripravila dve alternatívy zadnej nápravy, viacprvkové zavesenie a klasické vlečené ramená. O tom, ktorou bude vaše auto vybavené, rozhodujú dva faktory. Prvým je výkon motora (hranicou je 140 kW) a druhým rozmer zliatinových diskov kolies. Multilink dostanete s diskami rozmeru 18 a 19 palcov. Testovacia trasa preverila obidve. V meste, kde budú majitelia auto jazdiť najčastejšie, je rozdiel minimálny. Prejaví sa hlavne pri rýchlej jazde cez zákruty po cestách, ktoré sú posiate dierami a ledabolo zaplátanými výtlkmi. Na nich si klasická zadná náprava občas odskočí do strany. Nie je to však nič zásadné, vozidlo si vďaka rýchlemu zásahu elektroniky udrží želaný smer bez toho, aby ste si to všimli

  

Čarovné tlačidlo

Dostávame sa k motorom. Na začiatku výroby je ponuka užšia, my sme mali možnosť vyskúšať si po jednom benzínovom a jednom dieselovom štvorvalci. Dieselový A 180d mal objem 1,5 litra a maximálny výkon 85 kW (115 k) a benzínový 1,33 litra a maximálny výkon 120 kW (163 k). Obidva motory sme dostali s kombinácii so sedemstupňovým automatom 7G-DCT. Pri hodnotení, ako sa s motormi jazdí záleží na tom, či objavíte čaro prepínača Dynamic Select.  Ak áno, čo bolo aj mojim prípadom, budete zo schopností motorov (zvlášť benzínového), milo prekvapení. Alternatíva Eco je zameraná na šetrenie paliva a s autom sa moc nepovozíte. V stupni Comfort je to o poznanie lepšie, vrchol samozrejme prichádza pri stupňoch Sport, prípadne Individual (možnosť vlastnej konfigurácie vozidla). Obidva motory som si hneď po naštartovaní prepol do verzie Sport. Dieselový agregát v tomto prípade zjavne ožije, za plynom ide ochotnejšie, no stále je to skôr alternatíva pre klientov, ktorí radi jazdia za málo. Je ich dosť, tak prečo im neponúknuť motor, ktorý vie jazdiť za päť litrov nafty. Nový benzínový štorvalec je úplne iný part. Od reakcie na plynový pedál až po hudbu z výfuku. Tento motor vás bude baviť. V meste pri štartoch z križovatiek, v zákrutách a aj počas predbiehania na diaľnici. Pôvodne som si myslel, že označenie A 200 je pre motor s objemom 1 332 cm3 prehnaný, no jazda môj názor korigovala.

Text: Peter Lacena: foto: autor a archív

A180dA200Dynamic SelectMercedes-Benz AMercedes-Benz triedy A
Komentáre (0)
Pridať komentár