Len nedávno mal kolega Dalibor Klíma možnosť vyskúšať si novú Toyotu Aygo v uliciach Kodane. Nás čakalo ďalšie stretnutie v jej rodisku, v českom Kolíne Malé mestské auto schádza z liniek výrobného závodu už piaty rok, vlani patrilo vo svojej triede k najpredávanejším, do štatistiky pribudlo vyše 85 tisíc kusov tohto neprehliadnuteľného mini auta.
Hneď po svojom uvedení zaujalo svojim vzhľadom vďaka charakteristickej prednej časti v tvare písmena X. Nové AYGO, ktoré nám predstavili, si zachovalo svoju kultovú prednú masku v tvare X, dvojrozmernú grafiku však nahradilo výraznejším, trojrozmerným architektonickým prvkom. Vedúci divízie dizajnu spoločnosti Toyota Motor Europe Elvio D´Aprile najnovšiu zmenu dizajnu komentoval slovami:
„Usilovali sme sa o to, aby sme ponúkli možnosti prispôsobenia, pretože ide o jeden z kľúčových prvkov modelu AYGO.V predchádzajúcom modeli bolo písmeno X takým výrazným prvkom predného dizajnu, že ihneď pritiahlo pozornosť. Oddelením konštrukcie predného nárazníka sme však dosiahli to, že si majitelia nového modelu AYGO môžu vybrať odlišnú farbu spojlera a pásov pod svetlometmi. A hoci sú tieto jednotlivé diely menšie, spoločne stále vytvárajú silný vizuálny dojem.“ Jeho slová môžem len potvrdiť. Vďaka dizajnovým zmenám a charakteristickému X v prednej časti vozidla je nový model na ceste neprehliadnuteľný, spoľahlivo vystupuje z davu. Nový štýl exteriéru dotvára ponuka ôsmich farieb karosérie, z toho jedna nová pre výbavu x-cite purpurová metalíza Magenta Splash.
Po krátkej, ale zaujímavej prehliadke fabriky nás čakali jazdy s novým mini autom. Na vonkajšom parkovisku bolo pripravených takmer tridsať vozidiel vo všetkých farbách a výbavách, medzi nimi najčastejšie svietilo Aygo v novej farbe Magenta do ktorého si sadám za volant. Vo vnútri nie sú veľké zmeny. Na prvý pohľad zaujala nová farba podsvietenia prístrojového panelu. V testovanom vozidle bol farebný motív kombinovaný s odtieňom „sivý kremeň“ a „čierny lak“. Prehliadnuť nemožno ani množstvo prvkov, ktoré môžu byť lakované vo farbe karosérie. Výbava je na úrovni oveľa drahších aut. Bezkľúčové štartovanie, multimediálny systém so 7-palcovou dotykovou obrazovkou, cúvacia kamera, sledovanie jazdných pruhov, ale aj systém monitorovania priestoru za vozidlom a vo výbavách x-cite a x-treme aj balík Toyota Safety Sense, ktorý má protikolízny systém, zabraňujúci zrážke, alebo zmierni jej následky. Toyota nezabudla ani na vypínanie motora start-stop.
Vyrážame. Itinerár nás naviguje na 85 kilometrovú trasu Kolín – Poděbrady – Nymburk – Český Brod – Prúhonice, ktorá vedie prevažne po okresných cestách. Inovovaný, výrazne prepracovaný 1,0 litrový trojvalcový motor má nový systém duálneho vstrekovania paliva, čo zvýšilo účinnosť spaľovania. Zmenila sa hlava valcov a blok motora, použili nový elektromotor škrtiacej klapky a ďalšie úpravy. Pribudli mu 2 kW výkonu a odovzdáva tak 53 kW (73k). Vďaka všetkým týmto zmenám spĺňa pohonná jednotka nového modelu AYGO najnovšiu emisnú normu Euro 6.2 a produkcia emisií CO2 klesla o 5 g/km v celom modelovom rade. Dobre odhlučnené vozidlo si na cestách druhej triedy počína suverénne. Pri stabilnej rýchlosti 90 km/hod si motor spokojne pradie, horšie je to pri predbiehaní, alebo nečakanom zrýchlení. V takomto prípade sa netreba báť na na päťstupňovej manuálnej prevodovke zaradiť trojku, alebo dokonca dvojku. V tomto prípade je to nutnosť, veď dvojka roztlačí malú Toyotu až na rýchlosť vyše 100 km/h. Na druhej strane pri rýchlostiach okolo 50 km/h a pokojnej jazde kontrolka na prístrojovom paneli nabáda vodiča, aby zaradil päťku. Nie je to pretekárske auto, ale pohodový člen rodiny. Poslúži a poteší. Spotreba na testovanom úseku sa napriek dynamickým skúšobným jazdám pohybovala okolo 4,5 l/100 km, čo je veľmi sľubné.
Text: Juraj Paška, foto: archív