MERCEDES-BENZ V 250D MARCO POLO: DOVOLENKA? KEDYKOĽVEK A KDEKOĽVEK!

MERCEDES-BENZ V 250D MARCO POLO. ZAHOĎTE SVOJE STAROSTI, ZBAĽTE RODINU ALEBO PRIATEĽOV A VYBERTE SA PREČ. NEVEDNO KAM. NECHAJTE SA VIESŤ CESTOU.

Text: Peter Varga, foto: autor

Človek si zvyčajne plánuje dovolenku niekoľko týždňov alebo mesiacov dopredu. Plánuje termín, v práci si vypíše dovolenkový lístok, objedná ubytovanie, zabezpečí cestu… Niekedy sa však stane, že zvolený termín nakoniec nevyhovuje, pretože sa stane niečo v práci, v rodine… Alebo mu to všetko prekazí
počasie či nejaká nečakaná udalosť v cieľovej destinácii. Nerobte to tak. Vyberte sa na dovolenku spontánne. Vtedy, keď sa vám to hodí a tam, kam
chcete. Vlastne ani nemusíte vedieť, kam chcete ísť, len sa vyberte na cestu a niekde, kde sa vám to zapáči, zakotvite. Vyberte sa na dovolenku s triedou V Marco Polo. V podstate je jedno, či zakotvíte v niektorom z kempingov, alebo – ako sa hovorí – nadivoko niekde v prírode. S tým autom ste absolútne sebestačný. Máte so sebou kuchyňu, obývačku aj spálňu, energiu, jedlo, a tiež vodu. Jednoducho všetko, čo potrebujete.
Obývačka
Srdcom auta je obývačka, ktorú tvorí priestor medzi zadnou lavicou (ideálne posunutou celkom vzad) a prednými sedadlami otočenými do protismeru. Predné sedadlá môžete aretovať pri otočení o 180 stupňov aj pod uhlom, aby smerovali do stredu kabíny, resp. k vyklopenému stolíku. Keď vyklopíte strechu dohora (s pripnutou posteľou), získate vnútornú výšku v najvyššom mieste 2 350 mm. Atmosféru dotvára podlaha svetlej farby pripomínajúca luxusnú drevenú podlahu jachty, ale aj ambientné osvetlenie – či už v strope, alebo na podlahe v okolí kuchynskej linky. V noci by som v prírode privítal možnosť ešte viac stlmiť ambientné osvetlenie interiéru. Keď ste zasa v kempingu a chcete sa zabávať, tak je tu vynikajúca audiosústava. Auto je okrem štandardného štartovacieho akumulátora vybavené aj prídavným, ktorý napája všetky spotrebiče počas státia. Vďaka tomu sa ani v kempingu nemusíte zákonite napojiť na elektrickú sieť. Váš akumulátor vydrží dva až tri dni. O jeho stave (napätí aj kapacite) vás informuje displej. Samotný akumulátor sa nabíja za jazdy, a to veľmi rýchlo. Stačí hodinka – dve jazdy a plne vybitý akumulátor máte opäť dobitý na 100 %. Veľmi dôležité je, že využívanie elektrických spotrebičov počas státia neuberá o kapacitu štartovací akumulátor. To znamená, že ráno určite naštartujete. My sme však nemuseli celý deň tráviť v aute, pretože na pravom boku nášho modelu Marco Polo bola príplatková markíza, ktorá nám robila príjemný tienik. V zozname príplatkovej výbavy nájdete aj skladací stolík a stoličky, ktoré majú v aute svoje dedikované miesto.
Chute sveta
Všetky ženy veľmi dobre vedia, že hladný chlap je namosúrený chlap. V modeli Marco Polo však hladný rozhodne nikto neostane. Po ľavom boku totiž nájdete kuchynku s plynovým sporákom, drezom s výklopnou vodovodnou batériou, chladničkou, zásuvkami a poličkami. Plynová „bomba“ je v zadnej časti auta pod jednou z mnohých skriniek. Chladnička má objem 40 litrov a vzhľadom na hĺbku, resp. šírku sa do nej zmestí nastojato aj naležato dvojlitrová Coca Cola či Kofola. Na ovládacom displeji si môžete nastaviť výkon – až do mínus 16 °C. To znamená, že môže fungovať aj ako mraznička. Svojim deťom tak môžete pripraviť
chutnú rybu alebo mäso a vôbec nemusia vedieť, že ste si „menu“ neulovili vlastnými rukami v divočine, ale ho kúpili v mäsiarstve za rohom. V ich očiach tak
budete neohrozeným hrdinom. Samotný kompresor chladničky je mimoriadne tichý, takže vás nebude vyrušovať ani počas spánku v noci. Kuchynský drez má však iba studenú vodu. 38-litrová zásoba čistej vody vystačí štvorčlennej posádke na niekoľko dní. Voda sa napúšťa zvonka cez uzamykateľné hrdlo pod viečkom nad ľavým zadným kolesom. Model Marco Polo je, samozrejme, ohľaduplný voči prírode, a tak svoju odpadovú vodu odvezie na také miesto, kde ju môžete legálne vypustiť. Nádrž na odpadovú vodu má 40 litrov. Súčasťou kuchynskej linky sú aj dve zásuvky – jedna na príbory, druhá na soľ, korenie, vreckové polievky, kuchynské utierky, hubku, jar, utierku a ďalšie drobnosti – a skrinku s dvoma poličkami na nádoby, taniere, poháre atď.
Kde líšky dávajú dobrú noc
Najkrajšie noci sú v prírode. Tam, kde je nebo plné hviezd. Tam, kde jemný vánok hladkajúci lístie stromov tíško šumí. Tam, kde sa pereje potôčika prevaľujú cez stáročia omývané skaly. Tam, kde môžete dať líškam dobrú noc. V modeli Marco Polo sa takto romanticky pohodlne vyspia štyria dospelí. Dvaja hore, dvaja dole. Hore pod výklopnou strechou je penový matrac so šírkou 1,13 metra a dĺžkou 2,05 m. Pod matracom je rošt s bodovými elastickými pružinami, takže z hľadiska komfortu tela je spánok hore skutočne porovnateľný so spánkom v domácej posteli. O vetranie sa starajú dve menšie sieťky v hornej časti plátennej bočnice, ale ak by vám bolo teplo, môžete si odzipsovať po oboch bokoch veľké okná. Aj tie sú, samozrejme, kryté sieťkou, aby vás v spánku nerušili všelijaké chrobáky. Mimochodom, nosnosť hornej postele je 160 kg, takže sa nemusíte obávať, že sa pod vami strecha prepadne. Dole sa po sklopení dvojmiestnej lavice a jej spojení s matracom v zadnej časti kabíny vytvorí ležadlo so šírkou 1,13 metra a dĺžkou 2,03 m. Výhodou tohto ležadla je, že si môžete nastaviť sklon tej časti, kde máte hlavu. Mimochodom, lavica sa sklápa plne elektricky. Manuálne ju musíte iba posunúť a schovať hlavové opierky do na to dedikovaných otvorov zo zadnej strany operadiel. Pre vyšší komfort spánku sa bočné výplne vyfúknu. Vďaka tomu aj toto ležadlo môže byť úplne rovné. V praxi však, ak ste háklivý, budete registrovať diery na pracky bezpečnostných pásov, konzolu na horné ukotvenie bezpečnostných pásov… Horná spálňa je teda z hľadiska kvality postele komfortnejšia. Nemusí vám to však byť ľúto, pretože platí staré známe „niečo za niečo“. Tí, čo budú spať hore, totiž počujú všetky zvuky zvonka – počnúc cvrlikaním
svrčkov až po každý jeden lomoz ježka. Dolná časť je akusticky výrazne lepšie odizolovaná, ak, samozrejme, nemáte otvorené vetracie okná. A je tu ešte jedno „niečo za niečo“. Ak je vonku zima a kúrite nezávislým kúrením, tak počítajte s tým, že je účinnejšie v spodnej spálni. Z teórie síce vieme, že teplo stúpa nahor, ale v modeli Marco Polo fúka výduch na podlahe vzduch smerom dozadu, takže teplý vzduch nejde priamo k stropnému otvoru, cez ktorý by sa dostal do hornej spálne. Skrátka, hore je výrazne chladnejšie než dole. V Mercedese -Benz počítali aj s tým, že hore budú spať deti. Aby ste mali pokoj v duši a nebáli sa, že vám vaše ratolesti padnú na hlavu, tak môžete nainštalovať ochrannú sieťku. Iba dodávam, že sa hore dostanete cez predné sedadlá, rebrík vo výbave chýba. Tiež je jasné, že aj hore potrebujete svetlo. Preto sú tam dve LED čítacie lampy na ohybnom ramienku s reguláciou intenzity svietenia a tiež USB konektor. Ak sa nechcete ráno zobudiť na to, že na zatmavenom okne máte prilepené kohosi ruky a pozerá sa na vás dnu, môžete celú kabínu zatemniť. Zadnú časť kabíny tmavými zvinovacími roletami, prednú časť záclonou. Samozrejmosťou sú odkladacie skrinky a tiež kozmetické zrkadielko. Len pomimo poznamenávam: ak si objednávate auto, tak myslite na to, že tmavá farba sa v lete prehrieva.
Top ponuka
Marco Polo je k dispozícii s troma verziami 2,2-litrového vznetového motora s výkonom od 100 kW. My sme však mali verziu z opačného konca rebríčka – tu sa výkonová krivka šplhala až k 140 kW, krátkodobým zvýšením plniaceho tlaku (overboostom, ale v Mercedese -Benz to volajú overtorque) dokonca ešte o 10 kW vyššie a krútiaci moment dosahoval 440 Nm, krátkodobo až 480 Nm. Nečudo, že ani pomerne vysoká hmotnosť, ani veľká čelná plocha, ani vyššia rýchlosť, ani strmšie stúpania nepredstavovali pre motor žiaden problém. Motor je pritom tichý, že papá naftu, vnímate v podstate iba pri akcelerácii alebo na voľnobehu. Jeho najsilnejšou stránkou však nie je výkon ani kultivovanosť chodu, ale úsporná prevádzka. Ja som s ním pokojným presúvaním sa medzi jednotlivými kempovacími zastávkami dosiahol priemer 7,5 l/100 km. Až sa tak trocha hanbím za tú spotrebu, pretože som sa fakt iba presúšal po cestách. V reálnom živote
budete mať asi o niečo vyššiu, no rozhodne nie cez 10 l/100 km a ešte aj to je dobrá spotreba. K takémuto autu už rozhodne patrí automatická prevodovka a 7G -TRONIC PLUS od Mercedesu-Benz je dobrý automat. Motor 250 d sa dokonca dodáva iba s ním. Pri manuálnych poveloch chvíľu trvá, kým vykoná daný príkaz, ale nie je to nič, čo by ma iritovalo, či dokonca hnevalo. Nie pri takomto aute. Veď toto nie je žiaden športiak. Navyše, v automatickom režime pracuje tak dobre, že len málokedy som mal nutkanie radiť sám. Marco Polo je pre ľudí, ktorí chcú navštíviť vzrušujúce miesta, a slová „neviem, nedá sa…“ jednoducho neakceptujú.
Ak sa aj vy vidíte v takomto svetle, potom si rozhodne priplaťte za stály pohon všetkých štyroch kolies 4MATIC. S ním sa totiž dostanete hlbšie do prírody a nemusíte sa báť, že sa ráno nedostanete z kempovacieho stanovišťa, keď cez noc napršalo viac. Systém funguje rýchlo a suverénne.
Hýbať sa treba
Pre pohyb po ceste je dôležité, aby ste videli na cestu aj za tmy. Ja som sa v testovanom modeli mohol spoľahnúť na príplatkové full LED svetlomety s natáčaním a automatickým prepínaním medzi stretávacími a diaľkovými svetlami. Ich účinnosť v oboch režimoch je vynikajúca. Svietia naširoko a do ďaleka. Chýbalo mi však vykrývanie áut v premávke. Veľmi som oceňoval, že sa pri parkovaní rozsvietia aj svetielka v zrkadlách, aby osvetlili priestor po boku auta. V spojení s parkovacími senzormi a kamerovým systémom, ktorý poskytuje pohľad na auto z vtáčej perspektívy, tak zaparkujete presne tam, kam chcete a bez toho, aby ste si odreli auto. Podvozok je veľmi príjemný, dokonca aj v športovom režime (my sme mali aj systém AGILITY CONTROL) auto prechádzalo cez nerovnosti plavne. V zákrutách preto nerobte prudké manévre. Myslím si, že takýto typ auta má byť presne takýto. Dokonca mi nevadí ani to, že v tých zákrutách cítiť vysokú hmotnosť. S modelom Marco Polo nikdy nebudem pretekať. To však neznamená, že sa s ním nedá jazdiť rýchlo. Ak sme pri pohybe auta, tak nesmiem opomenúť
prístrojovú dosku, ktorá je ako sochárske dielo. Najmä v čierno -béžovej dvojfarebnej kombinácii. V tomto prípade je však umelecká duša v úzkej jednote s technickou. Všetko je rozmiestnené podľa ergonomických zásad, často používané funkcie majú klasické tlačidlové alebo otočné ovládače, volant výborne padne do ruky, výduchy klimatizácie majú veľmi široký rozsah nastavenia smerovania temperovaného vzduchu. V dosahu vodiča je dostatok rôzne veľkých a rôzne tvarovaných odkladacích priestorov. Pochváliť musím aj multimediálne rozhranie tvorené dotykovou plôškou s podobným ovládaním ako na mobile či tablete a tiež otočným ovládačom pod ňou. Otočný ovládač síce duplikuje dotykovú plôšku, no tí, ktorí nie sú s ovládaním gestami prstov celkom stotožnení, ho určite ocenia. Aby ste nedávali systému mylné príkazy cez dotykovú plôšku, môžete ho cez menu deaktivovať. Naopak, sklamaný som bol z toho, že predné sedadlá sú
na môj vkus úzke a malé.
Na každý deň
Marco Polo triedy V, na rozdiel od karavanu, nie je jednoúčelové auto na dovolenkové obdobie, ale všestranne využiteľné rodinné auto na celý rok. Hoci testovaný model mal v čase testu v interiéri iba štyri sedadlá, v skutočnosti je päťmiestny. To jedno sedadlo nebolo nainštalované, pretože keď chcete sklopiť lavicu do spacej polohy, tak ho musíte vybrať z auta. V bežné dni ho však môžete mať nainštalované a využívať Marco Polo ako rodinné auto pre päťčlennú rodinu. Navyše, veľmi štýlové. Ďalšou výhodou voči karavanom je, že má rozmery bežného Mercedesu -Benz triedy V, takže sa s ním relatívne ľahko pohybujete v meste a nemáte
žiadne obmedzenia – rýchlostné ani rozmerové. S výškou 1 980 mm sa dokonca vmestíte aj do podzemných garáží. Mimochodom, keby ste kedykoľvek a kdekoľvek mali nejaký problém, tak sa môžete tlačidlom „i“ jednoducho a rýchlo spojiť so zákazníckym centrom, ktoré vám pomôže
z núdze. Fajnovosťou je tiež systém Mercedes me s množstvom služieb.

Cena základ/verzia/test [€] 39 378/57 586/78 447 €
Záruka 2 roky bez obmedzenia km
Motor [typ/valce/ventily] preplňovaný vznetový R4/16V
Objem valcov [cm3] 2 143
Max. výkon [kW (k)/ot.min-1] 140 + 10* (190 + 14*)/3 800
Max. krútiaci moment [Nm/ot.min-1] 440 + 40*/1 400 – 2 400
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] 11,9
Max. rýchlosť [km/h] 199
Spotreba výrobca/test [l/100 km] 7,7/6,2/6,7
Test AM [l/100km] 7,5
Emisie CO2 [g/km] 177
Dĺžka/šírka/výška [mm] 5 140/1 928/1 980
Rázvor osí náprav [mm] 3 200
Objem batožinového priestoru [dm3] neudaný

MERCEDES-BENZ V 250D MARCO POLO
Komentáre (0)
Pridať komentár