Pre každého niečo

SEAT Arona je od pondelka do piatka poslušný a priestranný rodinný služobník, cez víkend zasa vzrušujúci partner na aktívny život.

  

Arona predstavuje pre španielsku automobilku dôležitý krok v stratégii a produktovej ofenzíve. Vstupuje totiž do prudko sa rozvíjajúceho trhu SUV a crossoverov. Ten v období 2010 až 2016 vzrástol o 700 % – vlani sa predalo sedemkrát viac SUV a crossoverov ako na začiatku aktuálneho desaťročia. Aronou sa ambície SEAT-u v segmentu SUV nekončia. Na budúci rok uvedú Španieli na trh veľké SUV, ktoré bude postavené nad Atecu.

 

X ako crossover

Vráťme sa však k Arone. Tá je novinkou v produktovom portfóliu automobilky, ale zároveň nahrádza Ibizu ST kombi, s ktorou sa pri aktuálnej generácii Ibizy nepočíta. Dizajnovo nesie prvky Ibizy a aj konštrukčne je postavená na podlahovej platforme MQB A0, avšak v porovnaní s Ibizou je väčšia, a to nielen do výšky (+99 mm). Má o 2 mm dlhší rázvor osí náprav a je o 79 mm dlhšia. Šírka karosérie oboch modelov je identická. Arona má na pomery kompaktných SUV veľmi slušnú svetlú výšku – 190 mm. Dopredu však schladím vášne, ktoré vás ťahajú do náročnejšieho terénu. Hoci podlahová platforma MQB A0 umožňuje implementáciu pohonu 4×4, Arona ju teraz nemá. Na rozdiel od niektorých konkurentov ju však SEAT neodmieta striktne. Ak si ju budete u predajcov úporne pýtať, tak ju v budúcnosti zrejme dostanete. Späť k dizajnu. Ostrým športovým linkám kontrastujú plastové ochranné lemy blatníkov a prahov dverí v štýle off-road. Auto vyzerá trendy a športovo. Samozrejmosťou je možnosť individualizácie v podobe dvojfarebného lakovania karosérie. V dvoch najvyšších stupňoch výbavy FR a Xcellence ho máte sériovo, v nižšom stupni Style za príplatok 362 eur, v najnižšom Reference si ho dopriať nemôžete. K dvojfarebnému lakovaniu vo výbave Xcellence prislúcha linka v D-stĺpiku a pod oknami vo farbe matného hliníka. Zaujímavým prvkom je prelis písmenka X na D-stĺpiku. Ten nepoukazuje na výbavu Xcellence ani na to, žeby auto malo mať pohon 4×4, ale na to, že je to crossover. Veľmi veľa na celkovom dojme urobí aj príplatkový balík Full LED Pack. Navyše, LED svetlomety výborne svietia.

  

  

  

8-palcová dokonalosť

Ak poznáte novú Ibizu, tak vás v Arone nič neprekvapí. Dizajn aj ovládacie prvky pochádzajú z Ibizy, predné sedadlá sú však ukotvené o 5,5 cm vyššie. Spolu s vyššou svetlou výškou to znamená komfortnejšie nastupovanie a vystupovanie z auta. Stále si však môžete nastaviť parádny športový posed – reflektujúci temperamentného ducha značky. Samotné sedadlá sú dostatočne veľké a majú dobrý „strih“. Podobne ako exteriér, tak aj interiér si môžete individualizovať –materiálmi a obkladmi alebo náladovým osvetlením. V súčasnosti si cez menu môžete navoliť biele alebo červené podsvietenie a meniť ich intenzitu, ale už na budúci rok bude k dispozícii viacfarebné podsvietenie. V testovanom modeli sme mali čierny interiér (vrátane stropu) s bielymi kontrastnými dekoračnými prvkami. Celkový dojem je fantastický, mne sa takéto jednoduché, avšak do najmenšieho detailu premyslené tvary páčia. Obrovský dojem vo mne zanechal 8-palcový dotykový displej s mimoriadne vysokým rozlíšením (môžete si na ňom prehrávať rodinné fotky, a to aj z rovnakého USB, z ktorého aktuálne počúvate hudbu) a rýchlymi reakciami. Užitočnou funkciou je, že sa stačí priblížiť k displeju a on už ožije. Zobrazí schované virtuálne kontextové tlačidlá. Chválim, že tvorcovia ponechali priame ovládanie klimatizácie, systému štart-stop a parkovacieho asistenta, aj to, že tlačidlo výstražných smeroviek je dostatočne veľké a vo výbornom dosahu ruky – medzi stredovými výduchmi klimatizácie. O to viac ma mrzí, že sa nenašiel priestor na potenciomer intenzity podsvietenia prístrojov. Tú meníte cez dotykový displej hlboko v menu nastavení vozidla. Pokarhať musím aj skutočnosť, že sa horná časť prístrojovej dosky príliš silno odráža v čelnom skle. Pri nízko položenom slnku vám dokáže tento odraz poriadne znepríjemniť život. Z pohľadu pasažierov by som zasa vytkol, že tak ako v Ibize, tak aj v Arone chýbajú stropné rukoväte. To považujem za hrubú chybu a  šetrenie na nesprávnom mieste. Priestor vzadu je na pomery malých SUV kráľovský. Sedáky sú dlhé, aj dospelí ľudia majú dostatok miesta na kolená i chodidlá. Dokonca aj kufor má slušných 400 dm3, je kubický, teda dobre využiteľný, má dvojité dno a pod ním ešte dojazdovú rezervu. A to, prosím pekne, aj so subwooferom audiosystému Beats. Akurát medzi sedadlami je pomerne vysoký tunel – daň za prípadnú možnosť pohonu 4×4, ktorú ja rád zaplatím.

   

  

    

  

  

 

S technikou Atecy

Hoci je Arona postavená na podlahovej platforme Ibizy, technicky má viacero prvkov z väčšej Atecy. Spomeňme adaptívny tempomat s funkciou Stop & Go, varovanie na auto idúce spoza prekážky pri cúvaní či automatický parkovací asistent. ModelArona totiž dokáže sám zaparkovať medzi pozdĺžne (teda za sebou) aj paralelne (vedľa seba) stojace autá a spomedzi za sebou stojacich áut dokáže aj vyjsť. Nechýba cúvacia kamera. Nerozumiem však, prečo sa pomocné čiary nenatáčajú s volantom, veď tvorcovia si dali tak veľmi záležať na dokonalom obraze cúvacej kamery. Takáto malá drobnosť značne degradovala ich úsilie. Škoda.  V ponuke a ani v testovanom modeli nechýbalo varovanie na malý odstup od auta idúceho pred nami, automatické brzdenie pred kolíziou, detekcia únavy vodiča ani tzv. multikolízne brzdenie, bezdrôtové nabíjanie mobilu so zosilňovačom signálu a dokonca ani bezkľúčové odomykanie dverí a štartovanie motora tlačidlom, ktoré po otvorení dverí začne blikať frekvenciou ľudského srdca. Škoda len, že bezkľúčové odomykanie funguje iba zo strany vodička. Ak teda chcete galantne otvoriť dvere priateľke, tak musíte vytiahnuť kľúčik. Podľa mňa je tiež na škodu veci, že sa veko kufra neotvára elegantným vyklopením loga SEAT, ale pogumovaným tlačidlom schovaným vo výklenku nad evidenčným číslom vozidla.

  

  

   

   

   

   

Malý silák

Testovaný exemplár bol poháňaný litrovým trojvalcom, ktorý za pomoci preplňovania poskytuje 85 kW (115 k), resp. 200 Nm. Čo sa týka dynamiky, rozhodne to nie je žiaden dôchodcovský typ či nebodaj uspávač hadov. Naopak, obstojí aj u horkokrvnejšieho zákazníka. Je fakt silný. Ak by som vám pri skúšobnej jazde nepovedal dopredu, o aký motor ide a nevnímali by ste jeho špecifický zvuk, určite by ste nepovedali, že má iba liter a tri valce. Avšak nielen sila, ale aj reakcie na plyn sú perfektné. Po pridaní plynu sa okamžite zobudí a po krátkej chvíli, keď sa rozdýcha turbo, zatiahne veľmi energicky. A keď nepoľavíte uzdu, potiahne až za 6 000 ot.min-1. Je však pravda, že ak chcete, aby mal paru, pekný zvuk, nedunel a nevibroval, tak musíte pracovať s motorom v okolí 2 000 ot.min-1, resp. nad touto hranicou. To znamená, že musíte ísť o stupeň nižšie, ako si pýta elektronika. V 50-ke napríklad na trojku, nie na štvorku. Mimochodom, prevodovka má šesť stupňov a je presná. Litrovku zaviedol koncern VW (a teda aj jej dcérske automobilky), aby splnil limity na tvorbu CO2, resp. aby dosiahol nižšiu spotrebu. Áno, motor 1,0 TSI dokáže jazdiť úsporne, no musíte to chcieť vy sami. Z iných koncernových áut však máme skúsenosti, že pri bežnej jazde v reálnej premávke je na úrovni motora 1,2 TSI, či dokonca väčšieho 1,4 TSI a pri dynamickej jazde dokonca žerie dokonca viac. Ja som tentoraz mal priemerku 6,9 l/100 km, no viem, že by som dokázal jazdiť úspornejšie. Jednak bol motor ešte relatívne surový a jednak som mal hektický týždeň a pomerne veľa času som strávil v zápchach. Motor 1,5 TSI bude v Arone boží. Dúfam, že si ho začiatkom roka budem môcť vyskúšať.

   

   

   

   

   

   

Rieši vaše chyby

SEAT v hierarchii koncernu zastáva funkciu emotívnejšie ladených áut. Arona má pomerne tuhý podvozok, nie však natoľko, žeby bol nepríjemný. Najmä preto, že netĺkol do karosérie. Vadila mi však hlučnosť podvozka – nielen odvaľovanie kolies, ale aj samotné odhlučnenie nerovností neboli oslnivé. Na druhej strane, auto jazdí famózne. V zákrutách sa nakláňa len málo, je programovo mierne nedotáčavé, čo je pre väčšinu ľudí výborné, pretože takúto tendenciu ľahšie zvládnu. Je krásne predvídateľné, aj nie celkom rýchly vodič na ňom dokáže byť rýchly. Najviac však na ňom obdivujem jeho dobromyseľnosť. Väčšinu vašich chýb vyrieši za vás bez toho, aby ste si vôbec uvedomili, že ste ju urobili. Na prudké ubratie plynu v zákrute nereaguje zradným a nekorigovateľným vybočením zadnej časti. Riadenie je silne podporené posilňovačom, ale pritom nestrácate kontakt s vozovkou. Pri podvozku musím spomenúť ešte elektronicky simulovaný samosvorný diferenciál XDS, ktorý je pri motoroch s výkonom vyšším ako 74 kW (100 k), teda aj v našom prípade, súčasťou štandardnej výbavy. Ten skutočne výborne funguje, a to v rýchlych zákrutách aj na klzkej ceste, resp. v teréne.

Arona je určená pre široký okruh zákazníkov všetkých vekových kategórií – dynamický pár, mladé rodiny, individualisti, starší ľudia… Každý si v nej nájde to svoje.

   

Text: Peter Varga, foto: autor

Stručne

Čo treba uznať

Podvozok je trochu tvrdší, no jazdí famózne.

Čo nám chýbalo

Stropné rukoväte nad dverami.

Čo nás prekvapilo

Veľa miesta na zadných sedadlách.

 

SEAT Arona 1,0 TSI 115 k Xcellence

Cena (základ/test) 12 990/20 828 €

Záruka: 6 rokov alebo 150 000 km

 

Motor

Preplňovaný zážihový/R3/12V, zdvihový objem valcov 999 cm3, max. výkon 85 kW (115 k) pri 5 000 – 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 200 Nm pri 2 000 – 3 500 ot.min-1. Emisie CO2 114 g/km.

 

Jazdné výkony

0 – 100 km/h za 9,8 s, vmax=182 km/h, spotreba výrobca/test 5,0/6,9 l/100 km.

SEAT Arona
Komentáre (0)
Pridať komentár