Nissan poukazuje na nebezpečenstvo dehydratácie vodičov.
Keď sú vodiči dehydrovaní, robia viac než dvojnásobné množstvo chýb. Dochádza k podobným chybám ako pri prekročení povolenej hladiny alkoholu. Dve tretiny vodičov nerozpoznajú príznaky dehydratácie.
Spoločnosť Nissan vyzýva vodičov, aby si poriadne „uhli z fľaše“ – ale vody, nie alkoholu – a aby zvýšili povedomie o tom, aký môže mať dehydratácia vplyv na bezpečnosť na cestách.
Zatiaľ čo nebezpečenstvá šoférovania po konzumácii alkoholu sú dobre známe, pomerne málo je preskúmaná bezpečná úroveň hydratácie vodičov.
Štúdia 1 z roku 2015, ktorú financoval European Hydration Institute a realizovala Loughborough University v Spojenom kráľovstve, ukázala, že:
* vodiči, ktorí vypili len dúšok vody (25 ml) za hodinu, sa na ceste dopúšťali dvojnásobku chýb než tí, ktorí boli riadne hydratovaní
* počet chýb bol ekvivalentný tomu, čoho sa dopúšťali osoby s obsahom 0,08 % alkoholu v krvi
* objavovali sa chyby, ako je neskoré brzdenie, kolísanie smeru vnútri jazdného pruhu, a dokonca i prechádzanie za hranice jazdných pruhov
Zhruba dve tretiny vodičov navyše nedokázali rozpoznať príznaky dehydratácie – únavu, otupenosť, bolesť hlavy, pocit sucha v ústach a spomalené reakcie.
Tento problém môže vyriešiť obyčajné pitie väčšieho množstva vody. Štúdia z roku 2013, uskutočnená dvomi univerzitami, ukázala, že ľudia, ktorí vypili pol litra vody pred vykonávaním mentálnych úkonov, mali o 14 % rýchlejší reakčný čas než osoby, ktoré sa nenapili.
Spoločnosť Nissan prezentovala inovatívne riešenie. Vzhľadom na to, že každý šiesty človek už teraz využíva nositeľné technológie, sa spoločnosť Nissan inšpirovala v odvetví starostlivosti o zdravie a dobrú kondíciu a predstavila možné využitie vyspelých „chytrých“ materiálov v automobilovom priemysle v budúcnosti. Lucas Ordóñez, víťaz súťaže Nissan GT Academy a dnešný pretekár stajne NISMO (Nissan Motorsport) si názorne vyskúšal vplyv dehydratácie pri šoférovaní.
V spolupráci s holandskou dizajnérskou značkou Droog integrovali do crossoveru Nissan Juke najmodernejší povlak s technológiou vnímania potu s označením SOAK. Vďaka jeho aplikácii na volant a predné sedadlá vozidla Juke je výsledkom jednoduchý, ale napriek tomu účinný výstražný systém, ktorý upozorní vodičov na to, že by mali piť viac vody.
Povlak SOAK funguje veľmi jednoducho – keď sa dostane do kontaktu s potom napríklad na dlaniach alebo odeve osôb po cvičení, zmení farbu. V prípade dehydratácie sa povlak SOAK sfarbí dožlta a po doplnení tekutín ostane modrý.
Dr. Harj Chaggar, lekársky poradca stajne NISMO, k tomu hovorí: „Zatiaľ čo mnoho športovcov dobre vie o nutnosti hydratácie, veľa ľudí mimo oblasti športu stále nevie o vplyve dehydratácie na fyziologické funkcie organizmu. Technológia vnímania potu zabudovaná do automobilu je inovatívnym spôsobom, ako na to poukázať a pôsobiť preventívne priamym upozornením vodiča.“
Inovatívny povlak SOAK je dielom výskumníčky a dizajnérky Paulien Routsovej zo spoločnosti Droog.
Paulien k tomu povedala: „Povlak SOAK som pôvodne vytvorila na použitie na športových odevoch. Mojou víziou je vytvárať inovatívne riešenia, ktoré ich nositeľom nejakým spôsobom pomáhajú, využívať nové technológie, aby do módy a textilu vniesli nové funkcie a priniesli nové spôsoby interakcie s naším zdravím a telom.“
Hoci spoločnosť Nissan momentálne neplánuje zavádzať do vozidla Juke technológiu snímania potu, ilustruje to prístup značky k inováciám a priekopníckym bezpečnostným technológiám. Vozidlo Juke je už vybavené mnohými vyspelými technológiami Inteligentnej mobility Nissan. Patrí k nim inteligentný panoramatický kamerový parkovací systém s monitorovaním pohybujúcich sa objektov, systém sledovania mŕtveho uhla a systém upozornenia na vybočenie z jazdného pruhu.
Nissan (šr)