Úspech na prvý pokus: Hyundai Ioniq Electric

Hyundai Ioniq Electric je jedným z troch derivátov tohto modelu. Hneď na úvod príjemne zaujal.

Text: Dalibor Klíma, foto: Peter Varga

Ioniq v súčasnosti patrí k „najzelenejším“ modelom na svetovom automobilovom trhu. Hyundai ukázal poriadnu guráž a predstavil rovno tri verzie pohonu: čisto elektrický, plug-in hybrid a hybrid. Na „električku“ sme sa tešili tým viac, že je prvým elektromobilom značky.

Moderne elegantný

Elektrický Ioniq od ostatných rozoznáte najmä podľa prednej masky, ktorá má úzky vstup vzduchu až na dolnej hrane predného spojlera. Elektromotoru to stačí. Päťdverový hatchback vyžaruje nenásilnú modernosť, sviežosť, optimizmus a predovšetkým priateľskosť. Karoséria má jasné línie a zaujímavo riešené zadné čelo s oknom horizontálne rozdeleným malým spojlerom, ktoré pohľad na Ioniq zozadu robí ešte atraktívnejším.

Príjemne priestranný

Interiér milo prekvapí ponúkaným priestorom, tým viac, ak si sadneme na zadné sedadlá. Displej priamo pred vodičom simuluje tvarovo klasické prístroje. Je logicky konfigurovateľný a dobre čitateľný. Spolu s 8-palcovým centrálnym displejom slušne reagujúcim na dotyk ponúka vodičovi i posádke všetko potrebné. Logické umiestnenie ovládačov spolu s kvalitnými materiálmi, dobrým spracovaním a množstvom odkladacích miest vytvárajú na palube príjemnú atmosféru. Poteší aj možnosť bezdrôtového dobíjania smartfónu, 12 V zásuvky a mnoho iných príjemností.

Potešenie z jazdy

Príjemný volant a prekvapivo aj neobvykle vyriešená voľba jazdných režimov padnú skvelo do ruky. Dlaň položíte na kožený vankúšik a prstami volíte režim. Potom už len „plyn“ a brzda. Reakcia na plné zošliapnutie akcelerátora je máličko „gumová“ ako pri všetkých elektromobiloch. Motor je však nehlučný, reaguje naplno v každej rýchlosti jazdy. Čo je ešte príjemnejšie, v aute nechýba vôbec nič z komfortných systémov vyžadujúcich si elektrinu. A tak si len užívate ľahkosť bytia na palube, podčiarknutú dobre naladeným podvozkom, ktorý znesie aj zlé cesty a vďaka umiestneniu akumulátorov nad zadnou nápravou je stabilný i agilný súčasne. K dispozícii je konektivita, kvalitný audiosystém, systémy strážiace jazdný pruh, mŕtvy uhol, núdzové brzdenie i adaptívny tempomat. Takže jediné, čo nepochválim, je výhľad vzad cez rozdelené okno, navyše bez stierača.

Vyspelý pohon

Ako som už naznačil, lítiovo-iónový akumulátor je umiestnený nad zadnou nápravou, teda pod zadnými sedadlami a batožinovým priestorom. Výrobca udáva dojazd na jedno nabitie až 280 km. Mne pri nabití na 100 % ukazoval displej vozidla 212 km. Skúsenosť z týždňového jazdenia ma však ubezpečila, že na tento údaj sa dá spoľahnúť aj s istou rezervou.

Na každý deň

Ioniq Electric je konštrukčne i realizáciou zrelý na každodenné použitie. S dotáciou 5 000 € je jeho cena ešte stále nemalá, ale aspoň niečo. Elektromobil je rozumne veľký, rozumne priestranný, okrem dojazdu ničím neobmedzený na používanie. Dokonca si trúfam napísať, že je až dosť návykový.

Čo treba uznať

Elektromobil na vysokej úrovni.

Čo nám chýbalo

Zadný stierač.

Čo nás prekvapilo

Kvalita spracovania a zrelosť konštrukcie (pozitívne).

 

Cena a záruka:

Základ/test: 34 590/36 580  €

5 rokov bez obmedzenia km; 8 rokov / 200 000 km na batériu

Motor: synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi (PMSM), max. výkon 88 kW(120 k), max. krútiaci moment 295 Nm. Emisie CO2 0 g/km.

Jazdné výkony, spotreba:

0 – 100 km/h za 9,9 s

Vmax = 165 km/h, spotreba výrobca/test: 11,5/ Wh/km

batožinový priestor 455 / 1 410 l

 

 

Komentáre (0)
Pridať komentár